Spółka Vallianz z siedzibą w Singapurze we współpracy ze Ulstein, Shift Clean Energy i Bureau Veritas opracowuje pierwszy w swoim rodzaju hybrydowy statek do transportu ciężkiego (HTV). Statek będzie dostosowany do potrzeb sektora morskiej energetyki wiatrowej.
- Ta współpraca jest kluczowym wydarzeniem w strategii Grupy mającej na celu wzmocnienie obecności w globalnym przemyśle morskich farm wiatrowych. Jest ona ściśle związana z innym strategicznym projektem, który rozpoczęliśmy w zakresie budowy statku serwisowego nowej generacji (ang. Service Operation Vessel, SOV) do obsługi i konserwacji morskich farm wiatrowych – powiedział Osman Ibrahim, prezes Vallianz.
Konstrukcja HTV została opracowana przez holenderskie biuro projektowe Ulstein Group, które ma siedzibę w Norwegii. System baterii elektrycznych HTV dostarczy kanadyjska firma Shift, a statek zostanie sklasyfikowany przez Bureau Veritas.
Oczekuje się, że budowa potrwa do 26 miesięcy z planowanym zakończeniem do końca 2024 roku.
Inwestorzy informują, że jednostka będzie pierwszym tego typu statkiem (first-of-kind) w globalnej branży offshore wind. Wodorowy HTV będzie wykorzystywany do transportu konstrukcji, takich jak monopale, jackety, transition pieces i łopaty turbin. Statek będzie mógł być wykorzystany również do transportu ciężkich modułów konstrukcyjnych dla terminali LNG.
Wielozadaniowy morski statek wsparcia będzie wyposażony w hybrydowy system zasilania oraz w pełni sklasyfikowany system magazynowania energii. Ponadto HTV będzie posiadał sprawdzony przez branżę system ULSTEIN X-BOW®, który przyczynia się do zmniejszenia zużycia energii oraz zapewnia bardziej komfortowe i bezpieczniejsze operacje podczas silnego falowania na morzach.
Jednostka będzie posiadała długość 173,6 metrów, natomiast sam pokład 145 metrów o powierzchni ponad 6 tys. m2. Przewidywaną wytrzymałość oszacowano na poziomie 25 ton w przeliczeniu na m2, w efekcie nowy HTV może transportować ładunki o wadze do 32 tys. ton metrycznych.
GWEC spodziewa się, że w latach 2022-2026 w skali światowej przybędzie ponad 90 GW mocy w morskiej energetyce wiatrowej. Już dziś branża wiatrowa alarmuje, że deweloperzy będą borykać się z niedoborami statków niezbędnych do fazy instalacji ogromnych elementów wiatrowych. Wynika to m.in. z faktu, że na przestrzeni ostatnich lat technologia wiatrowa znacznie się rozwinęła, a komponenty przybierają coraz większe rozmiary, w związku z czym uniwersalne jednostki mogą nie podołać wyzwaniu transportu elementów i ich instalacji.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów