• <
mewo_2022

Rekordowy Kongsberg. Innowacje w koronach

Partnerzy portalu

Rekordowy Kongsberg. Innowacje w koronach - GospodarkaMorska.pl
Fot. Kongsberg, Island Offshore

Grupa Kongsberg osiągnęła w 2021 bardzo dobre wyniki. To efekt dobrego zarządzania finansami i rekordową ilością zrealizowanych kontraktów w ubiegłym roku. W związku z powyższym Zarząd Grupy Kongsberg  zaproponuje Walnemu Zgromadzeniu wypłacenie całkowitej dywidendy w wysokości 2,7 mld NOK, czyli 15,30 NOK za akcję, oraz odkupienie akcji o wartości 500 mln NOK w celu ich umorzenia.

– Mamy za sobą solidny rok i dobrze sobie radzimy na początku 2022 roku, z portfelem zamówień wynoszącym prawie 50 miliardów NOK. To napawa nas optymizmem i zapewnia przewidywalność oraz solidną platformę dla dalszego, zrównoważonego wzrostu – podsumował rok Geir Håøy, prezes i dyrektor generalny KONGSBERG. 

Rekordowe kontrakty

– Mieliśmy również mocny (pod względem sprzedaży, red.0 czwarty kwartał i zwiększyliśmy nasze przychody operacyjne o ponad 13 procent w porównaniu do tego samego kwartału w 2020 roku. Wszystkie obszary biznesowe odnotowują wzrost – podkreślił Håøy. 

Faktycznie, IV kwartał ubr. był szczególnie znakomity pod względem finansowym.  Portfel  zamówień  osiągnął wzrost o 9,6% i wartość 12,5 miliarda NOK w porównaniu do 11,4 miliarda NOK w IV kwartale 2020 r. 

Przychody operacyjne zwiększyły się o 13,4% i wyniosły 8,1 miliarda NOK w porównaniu do 7,1 miliarda NOK w IV kwartale 2020 r. EBITDA wzrosła o 21,9% z 0,9 mld NOK w IV kwartale 2020 r. do 1,2 mld NOK w ubr.

Kurs na innowacje

Kongsberg zaangażował się w ubr. w program „Inicjatywy oparte na celach naukowych”, którego celem jest  w 2021 r. zmniejszenia negatywnego oddziaływania  firmy na klimat. Firma zapowiada, że będzie również kontynuować współpracę z tymi dostawcami, którzy ustalają wewnętrzne cele klimatyczne we własnym łańcuchu wartości. Podkreśla się, że Grupa Kongsberg ma duże ambicje i solidne podstawy, jeśli chodzi o opracowywanie nowych, przyjaznych klimatowi i środowisku rozwiązań.

– Wykorzystujemy naszą innowacyjność, aby wprowadzać (korzystne dla środowiska, red.) zmiany. Między innymi jako pierwszy gracz na świecie zademonstrowaliśmy i zweryfikowaliśmy system wykorzystujący wodoru jako nośnika energii do obsługi np. promów, za pośrednictwem HySeas, projektu wspieranego przez UE – mówi Håøy.

O tym rozwiązaniu informowaliśmy czytelników GospodarkaMorska.pl na początku stycznia br.

Morskie innowacje 

W ostatnim kwartale ubr. Kongsberg Maritime (KM) zwiększył wartość zamówień o 25%, a przychody o 13% w porównaniu do IV kwartału 2020 r. GospodarkaMorska.pl informowała, że Ocean Infinity podpisał z Kongsberg Maritime kontrakt na 6 autonomicznych pojazdów podwodnych HUGIN (AUV) o możliwym zanurzeniu sięgającym 3000 metrów. Pojazdy wyposażone będą w zestaw czujników geofizycznych oraz baterie Kongsberg najnowszej generacji.

– Poziom naszej aktywności zarówno w zakresie nowych budynków, jak i rynku posprzedażowego poprawił się w czwartym kwartale. Zdywersyfikowana ekspozycja rynkowa KM sprawia, że jesteśmy odpowiednim dostawcą dla większości segmentów rynku morskiego – podkreśla Håøy i wyjaśnia, że w czwartym kwartale i całym 2021 r. dla KM pozyskał kontrakty związane z dostawami na rynki morskiej energii wiatrowej i zamówieniami nowych holowników.  

M.in. Kongsberg dostarczy firmie VARD innowacyjny układ napędowy do nowych statków. Norwind Offshore zamontuje systemy Kongsberg na swoich dwóch nowych statkach Commissioning Service Operations Vessels (CSOV), które zostaną zbudowane przez VARD. Kongsberg Maritime dostarczy układ systemów, które umożliwią operatorowi maksymalizację działań przy minimalizacji całkowitego zużycia energii.

Na jednostkach CSOV zastosowane zostaną nowe pędniki azymutalne PMAZ 2600PM z magnesami stałymi, pędniki tunelowe PM i wysuwany pędnik azymutalny. Taki układ  zapewni wydajność napędu i zwrotność przy zmniejszonym hałasie i niskich emisjach do środowiska.

Innowacje obronne

Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) zwiększył swoje przychody  w czwartym kwartale ubr. o 15% w porównaniu do czwartego kwartału 2020 roku. Ten wydział ma zapewniony portfel zamówień na 2022 roku, który zapewni przekroczenie poziomu sprzedaży z 2021 r. Wykonanie projektu dla Norweskiej Marynarki Wojennej i korzystny mix projektów zaowocował marżą EBITDA 23,5% proc. w porównaniu do 19,6% w IV kwartale 2020 r.

W ostatnim kwartale podpisano dwa kontrakty z Norweską Agencją Materiałów Obronnych na dostawę i konserwację rakiet (NSM - Naval Strike Missiles) dla Marynarki Wojennej oraz znaczącą umowę na dostawę rakiet (JSM - Joint Strike Missiles) dla floty norweskich F-35A.

– Nasze kontrakty obronne zwiększyły wartość zamówień o 12,2 mld NOK w 2021 r. Rok 2022 rozpoczynamy z portfelem zamówień w wysokości 35,6 mld NOK. Sprzedaż pocisków Norweskim Siłom Zbrojnym jest wynikiem wieloletniej zaangażowanej współpracy – mówi Håøy. 

– Znaczny  wzrost zamówień z wojska  jaki zanotowaliśmy w naszym portfelu zamówień w ciągu ostatnich kilku lat oznacza, że obecnie nadal znacznie zwiększamy naszą wydajność – podkreślił  Håøy. 

Dla Australii Kongsberg Defence & Aerospace  ogłosiła realizację etapu projektu w produkcji LAND 19, faza 7B. Zakończone zostały testy fabryczne zestawów Mk 2 Canister Launchers przeznaczone dla National Advanced Surface to Air Missile System (NASAMS). Już skompletowano pierwszą partię wyrzutni dla Australii. Projekt LAND 19 Phase 7B jest realizowany przez Raytheon Australia przy wsparciu norweskiego oddziału Kongsberga i Kongsberg Defence Australia.  Jego przeznaczeniem jest zwiększenie naziemnej obrony powietrznej krótkiego zasięgu.

Digitalizacja po norwesku

Kongsberg Digital (KDI) kontynuuje wdrażanie rozwiązań Vessel Insight, jak również Kognitwin, a także intensyfikuje działania na rzecz rozwoju i rozszerzenia portfolio aplikacji. M. in. KDI podpisał w 2021 r. umowę na dostarczenie Vessel Insight dla 26 statków operujących pod marką Island Offshore.

– KDI stało się wiodącym rozwiązaniem w zastosowaniach cyfrowych. Wzrost i możliwości, jakie widzimy przed sobą, na przykład w sektorach morskim i energetycznym, oznaczają, że będziemy nadal zwiększać nasze możliwości w przyszłości – zapowiada Håøy.

W czwartym kwartale podpisano kontrakt na opracowanie i dostarczenie cyfrowego bliźniaka do operacji podmorskich. Rozwiązanie zamówiło Metals Company, przedsiębiorstwo zajmujące się minerałami morskimi. – Jest to przykład tego, że cyfrowe bliźniaki są istotne na wielu różnych rynkach – mówi Håøy.

Kongsberg Digital (KDI) dołączył niedawno do Environment-friendly Energy Research (FME), który w skrócie nosi nazwę NorthWind. Zadaniem KDI jest udział w rozwoju technologii Digital Twin dla morskiej energetyki wiatrowej. 

Rekordowa dywidenda 

Wartość podpisanych w 2021 r. kontraktów wyniosła 41 mld NOK. W efekcie przychody operacyjne wzrosły o 7,2%, z  25,61 mld NOK w 2020 r. do 27,4 mld NOK. EBITDA osiągnęła rekordowy wynik, bowiem wzrosła o 25,7%  i wyniosła 4,1 mld NOK. W 2020 r. było to  w  3,3 mld NOK. Jak więc widać po aktywności Kongsberga innowacje przekładają się na konkretne zyski. 

W oparciu o dobre wyniki roczne i mocny bilans Grupy, Zarząd proponuje akcjonariuszom spółki łączne wypłaty w wysokości 3,2 miliarda NOK. Zarząd zaproponuje wypłatę dywidendy w wysokości 15,30 NOK za akcję. 

W sumie będzie to 2,7 mld NOK. Ponadto padnie propozycja skupu akcji do 500 mln NOK. Łączne wynagrodzenie akcjonariuszy wyniesie więc około 3,2 mld NOK, czyli 18,10 NOK na akcję – wyliczył zarząd Grupy Kongsberg.

Grupa Kongsberg koncentruje się na rozwoju innowacji w branżach takich jak technologie kosmiczne, offshore i energetyka, transport morski, obrona morska i lądowa,  lotnictwo i wiele innych. zatrudnia około 11 tys. pracowników w ponad 40 krajach. 

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

seaway7
aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.