W piątek w gdyńskiej stoczni CRIST odbyło się pierwsze cięcie stali na potrzeby nowej jednostki do układania podmorskich kabli. To już drugi tego typu statek budowany dla tego odbiorcy.
Uroczystość cięcia blach do budowy nowego kablowca w stoczni CRIST miała miejsce w piątek 19 stycznia. Obecni byli na niej także przedstawiciele stoczni Ulstein Verft i docelowego odbiorcy statku, grupy Nexans.
Nowy kablowiec (CLV, Cable Layer Vessel) powstaje w Gdyni pod numerem roboczym NB317. Statek ten będzie nowym projektem i jednocześnie kontynuacją bardzo dobrej i świsłej współpracy między polską stocznią a firmą Ulstein przy budowie tego typu jednostek. Pierwszy taki statek, również budowany na zlecenie Ulstein/Nexans, opuścił CRIST w 2020 roku. Nowa konstrukcja jednak nieco się różni.
W stosunku do poprzedniego projektu, dodano tzw. drugą karuzelę (czyli kosz kablowy), dzięki czemu statek zwiększył możliwości jednoczesnego transportu kabla, co w połączeniu z zastosowaniem hybrydowego układu napędowego przyczyni się do mniejszego oddziaływania na środowisko. Jednostka układająca będzie wyposażona w karuzelę na pokładzie głównym, która pomieści do 10 000 ton kabla, obrotnicę pod pokładem o udźwigu 3500 ton kabla oraz „kosz” światłowodowy o nośności 450 ton. Statek będzie przystosowany do pracy w trudnych warunkach pogodowych, przy zachowaniu dużej manewrowości i utrzymywaniu pozycji. Częściowo wyposażona jednostka powstanie w stoczni CRIST, a ostatnie prace zostaną przeprowadzone w stoczni Ulstein w Norwegii. Ostatecznym odbiorcą statku będzie Grupa Nexans.
Jednostka będzie miała 149,9 m długości, 31 m szerokości i będzie mogła pomieścić 17 tys. ton oraz 90-osobową załogę.
Systemy na statku będą przystosowane do układania aż czterech kabli elektroenergetycznych jednocześnie.
Dzięki temu projektowi i dalszym kontraktom dla SOV (Service Offshore Vessels), CRIST odgrywa bardzo znaczącą rolę w zwiększaniu wolumenu energii odnawialnej na całym świecie.
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji