W gdańskiej stoczni odbędzie się ceremonia rozpoczęcia budowy nad kolejnym okrętem typu Kormoran II, przyszłym ORP Rybitwa (605), piątym niszczycielem proj. 258. To pierwsze tego typu wydarzenie w 2024 roku związane z realizacją zlecenia dla polskiej Marynarki Wojennej w kwestii dostarczenia nowoczesnych jednostek przeciwminowych. W przyszłości wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, stacjonującego w Porcie Wojennym Świnoujście.
Uroczystość wiąże się z drugim etapem dostarczania do sił morskich RP w "Kormorany". W latach 2017-2023 do służby wprowadzono ORP Kormoran (601), ORP Albatros (602) i ORP Mewa (603). Aktualnie trwa już zaawansowana budowa czwartego okrętu z tej serii, przyszłego ORP Jaskółka (604). Jego rozpoczęcie budowy miało miejsce 28 marca ubr., natomiast położenie stępki 25 lipca ubr. Budowa odbywa się na mocy kontraktu zatwierdzonego 26 czerwca ubiegłego roku przez ówczesnego wicepremiera i Ministra Obrony Narodowej Mariusza Błaszczaka. Stronami umowy są Agencja Uzbrojenia i konsorcjum w składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. Tak jak poprzednio nadzór klasyfikacyjny nad budową okrętu pełni Polski Rejestr Statków S.A.
Niszczyciele min typu Kormoran II nie są jedynymi okrętami, które będą budowane dla polskiej Marynarki Wojennej z udziałem tej gdańskiej stoczni. Jest ona również partnerem konsorcjum, odpowiadającego za budowę wielozadaniowych fregat programu "Miecznik", w którego skład wchodzą Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami zagranicznymi przedsięwzięcia są Babcock, Thales UK i MBDA UK. Remontowa Shipbuilding S.A. jest również podwykonawcą budowy kadłubów dwóch okrętów wspomnianego już programu "Delfin". Głównym wykonawcą podpisanej 25 listopada ubr. umowy z Agencją Uzbrojenia jest szwedzki koncern zbrojeniowy Saab, odpowiedzialny za doposażenie okrętu w odpowiedni sprzęt i rozwiązania technologiczne. Przypomnijmy, że w kwietniu ubr. odbyła się ceremonia cięcia blach pod pierwszy z tych okrętów, a położenie pod niego stępki miało miejsce 27 lipca ubr. Pod koniec 2023 roku, 15 listopada, odbyło się cięcie blach pod drugą jednostkę tej serii, oznaczonej jako proj. 107. Nazywają się one kolejno ORP Jerzy Różycki (261) i ORP Henryk Zygalski (262).
Budowa niszczycieli min typu Kormoran II jest obecnie największą serią okrętową w polskiej branży stoczniowej w XXI wieku. To w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. powstały w latach 2013-2022 trzy okręty proj. 258, ORP Kormoran (601), ORP Albatros (602) i ORP Mewa (603). Wszystkie służą w 13. Dywizjonie Trałowców 8. FOW i stacjonują w Porcie Wojennym Gdynia. Wielokrotnie przedstawiciele stoczni, władz oraz samej marynarki wojennej zaznaczali, że to jednostki powstały na podstawie polskiego projektu, w polskiej stoczni i siłami polskiego przemysłu portowego. Na październik jest zaplanowane rozpoczęcie budowy szóstego niszczyciela min proj. 258, przyszłego ORP Czajka (606). Ten jak i pozostałe okręty z tej serii wejdą do służby w latach 2026-2027.
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym