Należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding S.A. stocznia z Gdańska podpisała kontrakt z jedną z największych firm żeglugowych w Norwegii, Torghatten Nord AS, na budowę nowoczesnego promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym.
Stocznia zbuduje w pełni wyposażony nowoczesny prom dwustronny do żeglugi w norweskich fiordach. Jednostka będzie obsługiwała połączenie Stornes-Bjørnerå. Statek o numerze budowy B 620 będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów. W normalnej operacji baterie będą doładowywane z sieci lądowej w czasie rozładunku/załadunku. Będzie to miało miejsce relatywnie często, jako że pojedyncze przejście jednostki będzie zajmowało nie więcej niż 12 minut.
Prom zostanie zbudowany na podstawie projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS, wspieranego, w zakresie dokumentacji roboczej, przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Przekazanie statku Armatorowi jest planowane na I kwartał 2026 roku.

Fot. Remontowa Shipbuilding S.A.
Wedle zamierzeń nowy statek o napędzie hybrydowym, oznaczony jako B 620, będzie eksploatowany w wymagających warunkach, w tym w rejonie Koła Podbiegunowego. Jego projekt stawia szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów oraz implementację szerokiego zakresu rozwiązań i systemów, charakteryzujących się niskimi stratami, co w ostatecznym rozrachunku ma pozwolić na maksymalną możliwą redukcję zużycia energii. Ma być to jednostka zgodna z wytycznymi IMO w zakresie ograniczania emisji CO2 jak i dekarbonizacji żeglugi. Długość całkowita promu wyniesie 63,65 metra, szerokość 15,50 metra i wysokość do pokładu głównego 4,80 metra. Maksymalna liczna pasażerów, łącznie z załogą, wyniesie 149 osób. Statek będzie tez zdolny do przewozu samochodów osobowych i ciężarowych, odpowiednio 50 i 6 sztuk.
Gdańska stocznia od lat rozwija swoją ofertę w postaci budowy
niskoemisyjnych jednostek, z których większość dostarczyła na rynek
norweski. Nowy kontrakt na budowę promu dla Torghatten Nord, to jednocześnie
kolejny krok w rozwoju kompetencji stoczni jako dostawcy jednostek
hybrydowych o zasilaniu bateryjnym. W latach 2018 – 2021 Remontowa
Shipbuilding S.A. zbudowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym
cztery dla armatorów z Norwegii i dwa dla odbiorców z Wielkiej Brytanii. Ponadto dla Torghatten Nord w latach 2011 – 2013 zbudowała osiem promów, w tym cztery o napędzie LNG. Zdobywając kontrakt na dziewiąty prom dla tego armatora, stocznia włączyła się w działania na rzecz elektryfikacji jego floty oraz implementacji zielonych technologii w norweskim transporcie publicznym.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów