• <
nauta_2024

ABB dostarczy pierwszy na świecie morski system ładowania dla nowych promów elektrycznych Auckland Transport

gm

07.12.2023 12:56
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki ABB dostarczy pierwszy na świecie morski system ładowania dla nowych promów elektrycznych Auckland Transport

Partnerzy portalu

Fot. ABB

ABB dostarczy pierwszy na świecie morski system ładowania o mocy megawata (MCS) do ładowania promów elektrycznych przy użyciu tego samego interfejsu co ciężarówki i samoloty. Standardowy  system ma obniżyć bariery wejścia na rynek dla elektrycznych jednostek pływających, poprawiając ich konkurencyjność w porównaniu do jednostek napędzanych paliwami kopalnymi.

W ramach inicjatywy Mission Electric, Auckland Transport (AT) zamówił dwa promy całkowicie elektryczne na 200 pasażerów i dwa hybrydowe na 300 pasażerów, spodziewając się do 2030 roku stać się największym operatorem floty elektrycznych promów na półkuli południowej. Nowe promy, zastępujące konwencjonalne jednostki z silnikami diesla, pomogą AT ograniczyć roczne zużycie oleju napędowego o około 1,5 miliona litrów i emisje CO2e o 4 000 ton rocznie, co odpowiada rocznym emisjom wygenerowanym przez około 90 autobusów na olej napędowy.

— Niezwykle ekscytujące jest być pionierem nowoczesnego, niskoemisyjnego transportu publicznego — powiedział Nathan Cammock, Dyrektor Programowy w Auckland Transport. — Nasze nowe promy będą oferować większą pojemność pasażerską, poprawioną dostępność i bardziej jednolite doświadczenie dla klientów. Będą one polegać na nowoczesnej infrastrukturze ładowania, aby zrealizować te możliwości.

Mimo że promy stanowią tylko 6 procent użytkowników transportu publicznego w Auckland, ich silniki diesla generują 20 procent emisji gazów cieplarnianych w transporcie publicznym miasta. Nowa Zelandia wyznaczyła cele dekarbonizacji, uwzględniając cel netto-zero emisji do 2050 roku w swoim Zero Carbon Act. Ze względu na swoją odpowiedzialność za infrastrukturę transportu publicznego wokół Zatoki Hauraki, AT postanowiło zelektryfikować swoją sieć promów, korzystając ze standardu CharIN dla morskiego systemu ładowania o mocy megawata.

ABB będzie współpracować z lokalnymi partnerami, aby dostarczyć, zaprojektować i zainstalować pięć kompletnych rozwiązań ładowania w 2024 i 2025 roku na kilku terminalach promowych. Każdy system będzie zawierał parę ładowarek o mocy 1,65 MW, składających się z transformatora, przetworników ACS880, wtyczek MCS i zarządzania kablami na pomostach promów.

Ładowarki dostarczą ponad trzy megawaty prądu stałego (DC), aby utrzymać krótkie przerwy między rejsami i wysokie zapotrzebowanie na moc, niezbędne do skutecznej eksploatacji floty promów. Podłączanie wtyczek będzie obsługiwane przez załogę podczas wymiany pasażerów.

Instalacja w Auckland będzie również pierwszym MCS dostarczonym przez ABB, który skorzysta z znormalizowanego interfejsu do wtyczki, choć grupa dostarcza zasilanie brzegowe dla statków od ponad 20 lat, począwszy od początkowej umowy z Princess Cruises w Alasce. Rozwiązanie aucklandskie będzie podobne pod względem pojemności ładowania do projektu ABB, który wspiera 10 całkowicie elektrycznych promów dla dostawcy transportu publicznego Transtejo Soflusa w Lizbonie, w Portugalii.

— Doświadczenie ABB w dostarczaniu solidnych i wysokowydajnych rozwiązań ładowania statków oraz gotowość do przyjęcia systemu ładowania o mocy megawata były głównymi czynnikami w wyborze ABB przez AT — skomentował Murray Burt, Główny Inżynier w Auckland Transport. — Ważne było połączenie globalnych możliwości wsparcia ABB i długotrwałej obecności lokalnej dla projektu, który zmieni aucklandske usługi promowe.

— Promy łączą społeczności i mają znaczący wpływ na środowisko — powiedział Palemia Field, Kierownik Segmentu Promowego w ABB Marine & Ports. — Istnieje dobrze znane maoryskie przysłowie, które mówi: 'ka pū te ruha, ka hao te rangatahi', czyli 'gdy stara sieć rybacka jest zużyta, odkłada się ją na bok, aby zrobić miejsce dla nowej sieci rybackiej'. Elektryfikacja jest kluczowa, musimy odejść od technologii generujących emisje. Operacje bez hałasu i emisji korzystają zarówno z szerszej, jak i lokalnej społeczności, a pasażerowie na pokładzie cieszą się poprawionym komfortem podróżowania dzięki mniejszym wibracjom.

W miarę wzrostu elektryfikacji globalnej floty promów, ABB spodziewa się, że coraz więcej operatorów wybierze standardowy interfejs, który jest znany z innych branż. — Jesteśmy gotowi dostarczyć rozwiązanie MCS, aby sprostać popytowi, tam gdzie znormalizowane połączenia ułatwiają operatorom projektowanie swoich promów i terminali — dodał Field.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.