• <
nauta_2024

Czy BC Ferries powróci do Polski i wyda 135 mln dol. na modernizację promów i nabrzeży?

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Czy BC Ferries powróci do Polski i wyda 135 mln dol. na modernizację promów i nabrzeży?

Partnerzy portalu

Fot. VesselFinder.com @sundayseven

Dobrze znany w Polsce operator promowy z Kanady, BC Ferries, planuje wydać co najmniej 135 mln dolarów na konwersję promów hybrydowych na elektryczne. Armator doskonale rozumie potencjał i możliwości polskich stoczni. Konwersji jednostek mogłyby dokonać zarówno Remontowa, jak i Nauta.

W planach BC Ferries jest także budowa nabrzeżnych stanowisk do ładowania baterii elektrycznych. W tej dziedzinie odpowiednią wiedzę, technologię i doświadczenie posiada Grupa Technologiczna ASE.

Island Class Electrification Program w październiku bieżącego roku został zwolniony, ale będzie realizowany w dłuższym okresie. Armator nie zrezygnował z ambitnego projektu elektryfikacji floty i terminali promowych.

BC Ferries w Remontowej przebudował i budował serię promów zasilanych gazem. W Gdańsku kanadyjski operator promowy BC Ferries realizował "Clean Futures Plan", budując nad Motławą 4 promy serii "Salish". W Remontowej Shipbuilding powstały promy o dźwięcznych nazwach: Salish Orca (przekazany w listopadzie 2016 r.), Salish Eagle (w lutym 2017) i Salish Raven (w kwietniu 2017 r.), Salish Heron (w grudniu 2021 r.).

W Remontowej dokonano również przebudowy jednostek typu Spirit. Spirit of Vancouver oraz Spirit of British Columbia wyposażone zostały w silniki zasilane gazem i instalacje LNG. Według armatora wprowadzenie jednostek do serwisu (w 2019 r. MG) mogło zmniejszyć emisję operatora nawet o 12,5 tys. ton CO2 rocznie.

Elektryfikacja promów w programie


W tym samym roku, w którym odebrano z Remontowej kolejny nowy prom z instalacją LNG, BC Ferries przyjął strategię dekarbonizacji żeglugi opartą na wprowadzeniu statków elektrycznych. Plan elektryfikacji floty skoncentrowano na wymianie systemów napędowych statków serii Island. Chodzi o osiągnięcie celów w zakresie zmniejszenia emisji szkodliwych substancji w kanadyjskiej prowincji British Columbia.

W 2021 r. przewoźnik promowy otrzymał pozwolenie na pierwszą fazę programu elektryfikacji promów typu Island (Island Class Electrification Program - ICEP). Polega on na konwersji sześciu eksploatowanych promów hybrydowych z silnikiem wysokoprężnym i układem elektrycznym na statki w pełni zasilane akumulatorowo. Wymianę statków zaplanowano do 2025 r.

Projekt wymiany promów na jednostki w pełni elektryczne obejmował również elektryfikację dziewięciu terminali obsługujących cztery trasy. Zaprojektowano nabrzeżowe układy umożliwiające szybkie ładowanie. Przebudowane statki miały przestać korzystać z silników wysokoprężnych. Wdrożenie projektu uzależnione było od zapewnienia finansowania ze strony rządów federalnych i prowincji.

Najpierw promy hybrydowe


Island Class to hybrydowy prom z silnikiem Diesla i silnikiem elektrycznym, wyposażony w wiele rozwiązań zgodnych z założeniami BC Ferries' Clean Futures Plan. Głównym celem jest zapewnienie efektywności żeglugi i odpowiedzialności za środowisko w regionie. Promy tej serii były budowane z myślą o przyszłej przebudowie na jednostki elektryczne, zasilane z akumulatorów ładowanych z lądu. Promy klasy Island mogą przewozić 47 pojazdów oraz do 400 pasażerów, zastępując wycofywane promy z silnikami zasilanymi paliwem okrętowym.

Pierwsze dwa statki klasy Island zostały w połowie 2020 roku wprowadzone na połączenia na trasie Powell River - wyspa Texada i w serwisie Port McNeill - Alert Bay - wyspa Sointula. Trzeci i czwarty statek obsługują połączenie na trasie Campbell River - Quadra Island od 2022 r. W styczniu 2023 r. liczba połączeń w obie strony między rzeką Campbell River a wyspą Quadra wzrosła z 18 do 29 dziennie. Po wprowadzeniu do eksploatacji wszystkich 6 promów możliwe było włączenie do serwisu wysp Nagalis i K'ulut'a.

4 promy do konwersji


W związku z ograniczeniem finansowania, operator promowy planuje dokonać konwersji czterech promów typu Island, które obsługują trasy między Nanaimo i wyspą Gabriola oraz rzeką Campbell i wyspą Quadra - poinformował Brian Anderson, wiceprezes ds. strategii i zaangażowania społeczności BC Ferries. Zarząd BC Ferries postanowił kontynuować prace nad modernizacją floty. Nowy plan musi uzyskać zgodę Biura Komisarza BC Ferries, które jest odpowiedzialne za ustalanie limitów cen i zatwierdzanie głównych wydatków kapitałowych - powiedział Anderson dziennikarce Rochelle Baker z "Canada's National Observer".

– Pracujemy nad rozpoczęciem naszej podróży w kierunku pełnej elektryfikacji i wybraliśmy trasy, które naszym zdaniem przyniosą największy sukces w testach i próbach ICEP – powiedział Anderson.

BC Ferries kupuje cztery kolejne nowe statki hybrydowe typu Island, które dołączą do floty do 2028 r. Promy zostaną zbudowane z planem ich pełnej elektryfikacji w przyszłości. Na razie nie ma informacji na temat harmonogramu lub ogólnych kosztów projektu elektryfikacji istniejących i przyszłych promów klasy Island.

135 mln dol. na konwersję i stacje ładowania


Budżety i informacje finansowe dotyczące planu ICEP BC Ferries nie są podawane do wiadomości publicznej ze względu na "wrażliwość handlową" oraz fakt, że oferty na zakup nowych statków są nadal przedmiotem dyskusji, powiedział Anderson. Istnieje więc szansa dla polskich stoczni, że harmonogram budowy czterech promów zostanie podany do wiadomości publicznej po zasięgnięciu opinii publicznej przez komisję promową i zatwierdzeniu planu.

Są jednak znane informacje przekazane przez BC Ferries rządowi federalnemu w ramach wniosku o finansowanie przebudowy wszystkich sześciu promów klasy Island i budowy terminali. Projekt budżetu Island Class Electrification Program zakłada, że całkowita inwestycja powinna zostać wykonana za około 135 mln dolarów.

Projekt nie został odłożony na półkę, ponieważ obliczono, że jego wdrożenie zmniejszy w regionie emisję gazów cieplarnianych o około 15 400 ton rocznie. Odpowiada to emisji 3427 samochodów rocznie - wyliczono skrupulatnie. Wprowadzenie elektrycznych promów spowoduje także zmniejszenie emisji substancji zanieczyszczających powietrze, takich jak tlenek azotu, dwutlenek siarki i cząstki stałe, o 60 ton.

BC Ferries zapowiedział, że zamierza zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 27% do 2030 r. Jest to cel strategiczny określony w planie CleanBC. Otwiera się więc szansa dla polskich stoczni uczestniczenia w realizacji planu kanadyjskiego operatora promowego. Remontowa Shipbuilding i CRIST mają wszelkie warunki, by włączyć się w program dekarbonizacji żeglugi promowej w kanadyjskiej British Columbia. Szlak został już przetarty. Kwestią jest tylko opłacalność i wykonalność tego przedsięwzięcia.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.