Biuro projektowe z siedzibą w Gdańsku zaprezentowało swoją wizję jednostki patrolowej oznaczonej jako projekt 3982 OPV CG. Koncepcja wiąże się z dostarczeniem nowoczesnych rozwiązań w zakresie respektowania bezpieczeństwa morskiego przez służby morskie, w tym straże wybrzeża.
Zaprezentowany na projekcie patrolowiec oznaczony jako 3982 OPV CG (Offshore Patrol Vessel Coast Guard) ma być przeznaczony do działań patrolowych i ratunkowych, w tym również w związku z ochroną środowiska morskiego. Do jego zadań należałoby ratowanie życia na morzu, przyjmowanie rozbitków (tymczasowe zakwaterowanie dla 50 dodatkowych osób), współpraca z śmigłowcem ratunkowym w ramach np. ewakuacji rannych z platformy rufowej, a także wyposażenie do działań w ramach operacji odzyskiwania ropy (Oil Recovery Operations, ORO).
Długość jednostki patrolowej wynosi wedle projektu 64 metry, a maksymalna prędkość miałaby wynosić 21 węzłów. 3982 OPV CG został przemyślany jako zdolny do przenoszenia i wykorzystywania szybkich łodzi patrolowych np. typu RIB a także dronów rozpoznawczych. Na projekcie widać miejsce dla dwóch jednostek pływających, a także lądowisko dla dronów. Ponadto na pokładzie można zaobserwować dwa dźwigi oraz armatki wodne. Z racji na przeznaczenie do działań ratunkowych w swoim wyposażeniu znajdzie się mobilny sprzęt kontenerowy, a także potencjalnie też medyczny wraz z dedykowanym mu pomieszczeniem.
Z racji na rozwój infrastruktury morskiej w postaci rurociągów,
platform wydobywczych oraz morskich farm wiatrowych zwiększa się
zapotrzebowanie na jednostki patrolowe służące przestrzeganiu prawa jak i
zadań ratunkowych. Państwa akwenu Morza Bałtyckiego, Północnego oraz
Śródziemnego inwestują w nowoczesne patrolowce, które będą intensywnie
eksploatowane w ramach zadań zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Z
racji na swoje przeznaczenie różnią się specyfikacjami, wyposażeniem i
przeznaczeniem od okrętów marynarek wojennych.
Zaprezentowana
przez Remontowa Marine Design & Consulting jednostka może wchodzić w
skład propozycji zarówno dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej, jak i
analogicznej formacji innego państwa.
Przypomnijmy, że w 12 października ubr. w MOSG rozpoczął służbę podobny pod względem rozmiarów i zadań patrolowiec Sg-301 Gen. Józef Haller (typ OPV 70), zaprojektowany przez francuską stocznię Socarenam przy współpracy z polskimi wykonawcami, w tym NavireTech, Nauta-Stal, Marine Stal, Shipcon i Stazen. Wszedł w skład Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej, stacjonującego na Westerplatte w Gdańsku.
W Strefie Gazy zakończyła się budowa pływającego portu dla pomocy humanitarnej
Obfite efekty działań brytyjskiego patrolowca. Okręt zatrzymał transporty narkotyków o łącznej wartości pół miliarda funtów
„Orka” na finiszu. Do ogłoszenia przetargu zostały tygodnie
Kontenery, kreda, kokaina. Międzynarodowy kartel narkotykowy rozbity w Polsce
Kolejne drony Huti zostały zestrzelone przez okręty
Ukraińskie siły obronne zniszczyły rosyjską łódź motorową