Vard, norweska spółka należąca do Grupy Fincantieri, otrzymała zamówienie od Prysmian Group na projekt i budowę nowego kablowca.
Zamówiony kablowiec będzie trzecim, jaki Vard zbuduje dla Prysmian. W budowie są dwie pierwsze jednostki. W 2021 roku oddany został Leonardo da Vinci, zaś w budowie jest Monna Lisa. Nowy statek, na który kontrakt opiewa na 250 mln dolarów, ma być ewolucją klasy Monna Lisa. Ma mierzyć 185 metrów długości i 34 metry szerokości. Na jego wyposażenie mają się złożyć nowoczesne zaawansowane rozwiązania w zakresie instalacji kablowych, w tym trzy karuzele do kabli o łącznej pojemności 19 tys. ton. Statek ma mieć uciąg na słupie przekraczający 180 ton, co ma mu pozwalać na wykonywanie skomplikowanych operacji jednoczesnego układania i zakopywania na dnie morskim do czterech kabli.
Statek ma zostać dostarczony pod koniec 2026 roku.
Vard, spółka zależna Grupy Fincantieri, to grupa stoczniowa, do której należą trzy zakłady w Norwegii, dwa w Rumunii oraz po jednym w Wietnamie i Brazylii. Z doków stoczni schodzą zarówno statki rybackie, jak i offshorowce (m.in. SOV czy kablowce, w ostatnim czasie Vard dostarczył kablowiec dla Van Oord), ale także patrolowce dla służb morskich czy statki ekspedycyjne i badawcze, a nawet promy czy niewielkie wycieczkowce.
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem