• <
nauta_2024

Konsorcjum Windward Offshore

Partnerzy portalu

Fot. SeaRenergy Group

Pierwsze decyzje nowopowstałego konsorcjum Windward Offshore koncentrują się w szczególności na zamówieniu dwóch hybrydowych statków operacyjnych do obsługi morskich farm wiatrowych

Nowopowstałe konsorcjum Windward Offshore, składające się SeaRenergy Group we współpracy z Blue Star Group GmbH & Cie. KG, Diana Shipping Inc. i SeraVerse GmbH poinformowało, że zawarło umowę na zaprojektowanie i budowę dwóch hybrydowych statków operacyjnych (CSOV) do obsługi morskich farm wiatrowych. Podmiotem, który podjął się realizacji powyżej wskazanego zamówienia w postaci budowy rzeczonych statków, jest spółka Vard z siedzibą w Norwegii, która to wchodzi w skład grupy Fincantieri.

Co istotne – mimo że przedmiotem umowy jest wykonanie wyłącznie dwóch hybrydowych statków operacyjnych, tak w umowie dopuszczono możliwość zamówienia dwóch dodatkowych jednostek. Innymi słowy – jeśli realizacja inwestycji przebiegnie pomyślnie, jak również sprzyjać temu będą również inne okoliczności, to na podstawie tej umowy, będzie mogło dojść do zaprojektowania i budowy łącznie czterech hybrydowych statków operacyjnych.

W kontekście strategii przedsięwzięcia warto dodatkowo wskazać, iż statki zostały zaprojektowane przez przedsiębiorstwo Vard Design mieszczące się w Alesund (Norwegia). Pierwszy kadłub ma zostać zbudowany w jednej ze stoczni VARD mieszczącej się Rumunii, po czym ma on trafić do Norwegii, gdzie zostanie ukończona pozostała część projektu. Drugi kadłub ma powstać w Wietnamie. Realizację pierwszej jednostki CSOV zaplanowano na drugi kwartał 2025 roku.

W kwestii specyfikacji statków, w pierwszej kolejności należy wskazać, że jednostki mają być przystosowane do zakwaterowania na pokładzie 120 osób, natomiast długość statku ma wynosić 87,5 m a szerokość 19.5 m. Przedmiotowe jednostki zostaną wyposażone w nowoczesne urządzenia oraz systemy, które to mają zapewnić przede wszystkim wysoki poziom ich sprawności oraz użyteczności, m. in. w trudnych warunkach pogodowych. Mowa w szczególności o specjalnych trapach z układem kompensacji ruchu o regulowanej wysokości czy nowoczesnych systemach manewrowania statkiem.

W celu zachowania zrównoważanego rozwoju zdecydowano się, aby statki wykorzystywały zielony metanol oraz żeby wyposażone zostały w hybrydowe systemy akumulatorów. Powyższe rozwiązanie ma się przyczynić do zwiększenia energooszczędności jednostek. Statki mają zostać wyposażone w kompleksowe pakiety SeaQ firmy Vard Electro, które obejmują wysoko rozwinięte systemy oraz rozwiązania w zakresie zasilania, sterowania oraz komunikacji statków, co zresztą jest jednym z elementów optymalizacji energooszczędności jednostek.

W kontekście opisanego powyżej przedsięwzięcia, dyrektor generalny SeaRenergy - Dr. Benjamin Vordemfelde, wydał następujące oświadczenie:

„Nasz sojusz w Windward Offshore, wzmocniony biegłością techniczną VARD i umiejętnościami morskimi konsorcjum w połączeniu z 13-letnim doświadczeniem SeaRenergy w świadczeniu kompleksowych usług dla branży morskiej energetyki wiatrowej, ustanowi nowy standard w branży morskiej energetyki wiatrowej. CSOV stanowią przykład naszego wspólnego zaangażowania w zrównoważoną infrastrukturę morskiej energetyki wiatrowej, opartym na doświadczeniu i innowacyjności.”

Podkreśla się, iż docelowym punktem przedsięwzięcia jest udział w globalnym zaspokojeniu zapotrzebowania na morską energię wiatrową, co ma nastąpić m.in. poprzez utworzenie floty statków obsługujących morską energię wiatrową, a zatem specjalistycznych statków CSOV. Można zatem uznać, że pomyślna realizacja umowy na wykonanie statków stanowić będzie kamień milowy w tworzeniu skutecznie funkcjonujących morskich farm wiatrowych w Europie.

Należy pamiętać, że Europa, a zatem światowy lider w zakresie instalacji farm wiatrowych, zamierza zwiększyć moc swojej morskiej energetyki wiatrowej wynoszącej 204 GW w 2022 roku do około 500 GW do 2030 r., co świadczy o znaczącym zaangażowaniu w poprawę sektora morskiej energetyki wiatrowej oraz zdecydowanym objęciem tego obszaru priorytetem.

Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.