• <
KONGSBERG_2023

Mitsubishi Shipbuilding skutecznie wychwytuje CO2 ze spalin statków

30.10.2021 14:33 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Mitsubishi Shipbuilding skutecznie wychwytuje CO2 ze spalin statków

Partnerzy portalu

Mitsubishi Shipbuilding skutecznie wychwytuje CO2 ze spalin statków - GospodarkaMorska.pl
Fot. mhi.com

Mitsubishi Shipbuilding, część MHI Group, wraz ze swoimi partnerami uruchomiła projekt wychwytywania dwutlenku węgla na statku towarowym z ambicją opracowania komercyjnych systemów, które zmniejszyłyby wkład sektora w zmiany klimatu.

Testy pierwszego na świecie morskiego projektu systemu wychwytywania dwutlenku węgla zakończyły się sukcesem, poinformowała firma Mitsubishi Shipbuilding. Wychwycony i składowany gaz cieplarniany na pokładzie jednostki Corona Utility ma czystość  w ponad 99,9 proc., ujawniła firma.

Inżynierowie z japońskiej firmy rozpoczęli testy w sierpniu. Projekt pilotażowy wychwytywania CO2 ze spalin był realizowany z firmą transportową K Line i towarzystwem klasyfikacyjnym statków ClassNK oraz jest wspierany przez Biuro Morskie japońskiego Ministerstwa Lądu, Infrastruktury, Transportu i Turystyki.

Załoga statku została przeszkolona do obsługi tego eksperymentalnego systemu, a całkowity okres testowania instalacji i projektu ma potrwać do końca marca.

Mitsubishi Shipbuilding jest częścią grupy Mitsubishi Heavy Industries (MHI). Statek przewozi węgiel dla Tohoku Electric Power. Dane zostaną wykorzystane jako punkt odniesienia do wdrażania komercyjnych, morskich systemów wychwytywania CO2.

Fot. mhi.com



Z lądu na morze

System przeznaczony dla zakładów lądowych został przystosowany do użytku morskiego. Mitsubishi Shipbuilding zapowiada, że będzie kontynuować prace nad statkami oraz tego typu rozwiązaniami, aby przyczynić się do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w skali globalnej w sektorze morskim.

Wychwycony dwutlenek węgla może być wykorzystany w szerokim zakresie m.in.: przy produkcji nawozów lub metanolu czy też suchego lodu do chłodzenia. Technologia pętli składowania i wykorzystywania CO2, a tym samym łagodzenia zmian klimatycznych jest wciąż na wczesnym etapie.

Według niektórych szacunków transport morski odpowiada za 3 do 5 proc. światowych emisji gazów cieplarnianych, a w ciągu kilku dziesięcioleci udział ten może się podwoić. Na dużych statkach używa się głównie ciężkiego oleju opałowego, w zasadzie pozostałości po rafinacji ropy, co powoduje ekstremalne zanieczyszczenie powietrza szeregiem substancji. Normy środowiskowe sektora są w większości nieuregulowane.

Fot. mhi.com

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.