Mitsubishi Shipbuilding, część MHI Group, wraz ze
swoimi partnerami uruchomiła projekt wychwytywania dwutlenku węgla na
statku towarowym z ambicją opracowania komercyjnych systemów, które
zmniejszyłyby wkład sektora w zmiany klimatu.
Testy
pierwszego na świecie morskiego projektu systemu wychwytywania dwutlenku
węgla zakończyły się sukcesem, poinformowała firma Mitsubishi
Shipbuilding. Wychwycony i składowany gaz cieplarniany na pokładzie
jednostki Corona Utility ma czystość w ponad 99,9 proc., ujawniła
firma.
Inżynierowie z japońskiej firmy rozpoczęli testy w
sierpniu. Projekt pilotażowy wychwytywania CO2 ze spalin był realizowany
z firmą transportową K Line i towarzystwem klasyfikacyjnym statków
ClassNK oraz jest wspierany przez Biuro Morskie japońskiego Ministerstwa
Lądu, Infrastruktury, Transportu i Turystyki.
Załoga statku
została przeszkolona do obsługi tego eksperymentalnego systemu, a
całkowity okres testowania instalacji i projektu ma potrwać do końca
marca.
Mitsubishi Shipbuilding jest częścią grupy Mitsubishi
Heavy Industries (MHI). Statek przewozi węgiel dla Tohoku Electric
Power. Dane zostaną wykorzystane jako punkt odniesienia do wdrażania
komercyjnych, morskich systemów wychwytywania CO2.
Fot. mhi.com
Z lądu na morze
System
przeznaczony dla zakładów lądowych został przystosowany do użytku
morskiego. Mitsubishi Shipbuilding zapowiada, że będzie kontynuować
prace nad statkami oraz tego typu rozwiązaniami, aby przyczynić się do
osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w skali
globalnej w sektorze morskim.
Wychwycony dwutlenek węgla może być
wykorzystany w szerokim zakresie m.in.: przy produkcji nawozów lub
metanolu czy też suchego lodu do chłodzenia. Technologia pętli
składowania i wykorzystywania CO2, a tym samym łagodzenia zmian
klimatycznych jest wciąż na wczesnym etapie.
Według niektórych
szacunków transport morski odpowiada za 3 do 5 proc. światowych emisji
gazów cieplarnianych, a w ciągu kilku dziesięcioleci udział ten może się
podwoić. Na dużych statkach używa się głównie ciężkiego oleju
opałowego, w zasadzie pozostałości po rafinacji ropy, co powoduje
ekstremalne zanieczyszczenie powietrza szeregiem substancji. Normy
środowiskowe sektora są w większości nieuregulowane.
Fot. mhi.com
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów