W piątek, 12 stycznia 2024 r., przy Sovena Terminal w Lizbonie miała miejsce uroczystość nadania imienia statkowi Polskiej Żeglugi Morskiej Jamno.
Jamno, 200-metrowy jeziorowiec Polskiej Żeglugi Morskiej, został zbudowany w 2018 roku w Chinach, jednak, jak podaje armator, ze względu na ogólnoświatowe zatrudnienie statku, niespodziewany okres pandemii i inne warunki rynkowe, nie było wcześniej okazji do przeprowadzenia ceremonii chrztu w Polsce czy innej lokalizacji. Wykorzystano zatem moment, kiedy masowiec zawitał do Lizbony z ładunkiem słonecznika. Tam właśnie PŻM zorganizował uroczystość nadania imienia swojej jednostce.
Matką Chrzestną została wieloletnia pracownica PŻM P.P., kierownik Sekcji Ds. Roszczeń Ładunkowych Patrycja Żych, która zgodnie ze zwyczajem wypowiedziała charakterystyczne słowa „Płyń po morzach i oceanach świata, rozsławiaj imię marynarza – nadaję ci imię Jamno" oraz rozbiła butelkę o komin statku jednocześnie życząc załodze stopy wody pod kilem.
W uroczystości nadania imienia wzięła udział delegacja z Grupy
Kapitałowej PŻM P.P., w tym: wiceprezes Żeglugi Polskiej S.A. Marcin
Talwik, prezeska PAZIM i jednocześnie wiceprzewodnicząca Klubu Matek
Chrzestnych PŻM P.P. Mirella Iwaniura, szef Biura Kadr Morskich PŻM
Piotr Krakowski. Byli także obecny kapitan statku kpt. ż.w. Dariusz
Buczek, dokonujący błogosławieństwa statku duszpasterz Ludzi Morza
ksiądz Stanisław Flis, Starszy Operator eksploatacyjny statku Karolina
Borchardt oraz pracownik Biura Dyrektora Naczelnego Mateusz Kantowicz.
Jamno to 200-metrowy jeziorowiec o nośności 36 600 dwt. Statek został zbudowany w Chinach, w stoczni Jiangsu Yangzijiang Shpbuilding. Pływa pod banderą Bahamów. Głównym rynkiem, na jakim pływa Jamno, są Wielkie Jeziora Amerykańskie, w których obsłudze od lat specjalizuje się PŻM. Dlatego też Jamno, podobnie jak inne statki serii, to tzw. lakermaksy, czyli statki oceaniczne o największych możliwych gabarytach do pokonania zespołu śluz i kanałów Wielkich Jezior.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii