• <
mewo_2022

Seatech Engineering o zaawansowanych pracach projektowych nad jednostką CTV

jj

07.08.2023 06:05
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Seatech Engineering o zaawansowanych pracach projektowych nad jednostką CTV

Partnerzy portalu

Fot. Seatech Engineering

Filarem polskiej zielonej transformacji ma być w dużym stopniu morska energetyka wiatrowa (offshore wind energy). Lokalizacje pierwszego etapu pod farmy wiatrowe na Bałtyku są już rozdane. Szacunkowy okres eksploatacji farm na morzu wynosi obecnie około 30 lat, przy czym by turbiny sprawnie pracowały przez te trzy dekady potrzebna jest odpowiednia obsługa techniczna. Już na etapie uruchamiania pierwszych wież, a następnie w trakcie procesu eksploatacji, niezbędne będzie zapewnienie transportu personelu serwisowego. Biuro projektowe Seatech Engineering Sp. z o.o. wychodzi naprzeciw tym potrzebom i prezentuje najnowszy projekt jednostki CTV (Crew Transport Vessel).

Katamaran SE-223, projektu gdańskiego biura Seatech, będzie miał za zadanie transfer personelu technicznego, wraz z niezbędnym wyposażeniem, pomiędzy portem serwisowym, a morską farmą wiatrową. Ponadto statek umożliwiać będzie wsparcie jednostek SOV (Service Operation Vessel) pracujących w obszarze farm na Bałtyku, zwiększając tym samym możliwości serwisowe turbin. 

Fot. Seatech Engineering

Seatech Engineering, w celu zaproponowania funkcjonalnej i zrównoważonej energetycznie jednostki, poczynił olbrzymi wysiłek w kierunku kompleksowej realizacji fazy koncepcyjnej projektu. Celem było opracowanie założeń nowoczesnego katamaranu, spełniającego wymagania stawiane jednostkom europejskim, takie jak prędkość, ergonomia, wymogi środowiskowe, komfort pracy załogi oraz, co niezwykle istotne, efektywność finansowa zarówno na etapie budowy jak i późniejszej eksploatacji. Rozmowy ze stoczniami i dostawcami niezbędnych urządzeń oraz szeroki zakres prac zespołu obliczeniowego i projektowego biura Seatech doprowadziły do opracowania kompletnego projektu koncepcyjnego SE-223. Obecnie trwają intensywne prace nad przygotowaniem projektu klasyfikacyjnego statku.

Fot. Seatech Engineering

Kluczowym założeniem zaprojektowanej jednostki była jej lekka, aluminiowa konstrukcja, zapewniająca szybki i sprawny transport załóg. Takie podejście projektowe jest odpowiedzią na potrzeby rynku offshore wind w zakresie wykorzystania małych jednostek o zoptymalizowanych kosztach eksploatacji. Katamaran, o długości 26m i autonomii pracy przewidywanej na 5 dni, będzie mógł przyjąć na pokład 4 członków załogi oraz 24 serwisantów. W zaproponowanej aranżacji, będzie miał możliwość zastosowania kilku układów napędowych – konwencjonalnego, napędu Water Jet oraz systemu Pod. Ponadto, wychodząc naprzeciw zielonym rozwiązaniom, SE-223 będzie mógł wykorzystywać hybrydowy układ paliwowy, gdzie silniki wysokoprężne wspomagane będą energią elektryczną zgromadzoną w bateriach. Biuro prowadzi również prace nad dostosowaniem jednostki do zasilania e-methanolem. Statek projektowany jest w oparciu o wymagania kluczowych towarzystw klasyfikacyjnych dla jednostek szybkich.

Dzięki zaawansowanemu etapowi prac projektowych nad CTV SE-223, biuro projektowe Seatech Engineering prowadzi intensywne rozmowy dotyczące komercjalizacji projektu. Jest duża szansa, że już wkrótce jednostka wpierać będzie rozwój polskiego offshore wind.



Seatech Engineering Sp. z o.o. to zespół wykwalifikowanych oraz doświadczonych inżynierów i architektów morskich, specjalizujący się w projektach realizowanych na potrzeby przemysłu stoczniowego. 

Podstawowa działalność biura koncentruje się na projektach średniej wielkości jednostek pływających dla szeroko rozumianego przemysłu morskiego. Seatech projektuje m.in. statki badawcze, jednostki offshore’owe, pogłębiarki, statki pasażerskie oraz okręty wojenne NATO. Firma od lat specjalizuje się w projektach statków i instalacji związanych z tzw. Small Scale LNG, mając największe na polskim rynku doświadczenie oraz portfolio takich projektów dla branży morskiej. Ponadto, w związku z dynamicznym rozwojem sektora morskiej energetyki wiatrowej, firma intensyfikuje swoje działania w obszarze jednostek CTV oraz SOV. 

Biuro poza realizacją projektów własnych, współpracujemy ze stoczniami podczas procesów produkcji nowych jednostek, a także wspiera stocznie remontowe w procesie modernizacji statków.

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.