• <
gryfia_70lat

Ørsted i Esvagt : Hornsea 2 będzie obsługiwana przez pierwszy na świecie statek na zielone paliwo

10.04.2022 15:39 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Ørsted i Esvagt : Hornsea 2 będzie obsługiwana przez pierwszy na świecie statek na zielone paliwo

Partnerzy portalu

Ørsted i Esvagt : Hornsea 2 będzie obsługiwana przez pierwszy na świecie statek na zielone paliwo - GospodarkaMorska.pl
Fot. esvagt.com

Duńskie firmy Ørsted i Esvagt postanowiły zainwestować w pierwszy na świecie statek serwisowy (SOV), który może być zasilany ekologicznymi paliwami.

Energia odnawialna oferuje jasną drogę do osiągnięcia celu porozumienia paryskiego, jakim jest ograniczenie wzrostu temperatury do 1,5°C. Jednak niektóre sektory – takie jak sektor morski – czeka bardziej wyboista droga do osiągnięcia tego celu. Branża będzie potrzebowała nowych, ekologicznych paliw, aby osiągnąć neutralność klimatyczną, a głowni gracze będą musieli skłonić się ku nowym, innowacyjnym rozwiązaniom.

Wielopoziomowa redukcja emisji

SOV będzie zasilany bateriami i silnikami dwupaliwowymi, zdolnymi do pływania na odnawialnym e-metanolu, produkowanym z energii wiatrowej i biogenicznego węgla, co w konsekwencji pozwoli na roczną redukcję  emisji o około 4500 ton CO2.

Esvagt rozpocznie budowę statku w drugim kwartale 2022 roku. Jednostka po oddaniu do użytku, pod koniec 2024 roku, rozpocznie obsługę największej na świecie morskiej farmy wiatrowej Hornsea 2 u wschodniego wybrzeża Wielkiej Brytanii.

Mówi się, że sektor morski pilnie potrzebuje nowych ekologicznych paliw, które obecnie są droższe niż alternatywne paliwa kopalne.

Ørsted i Esvagt oznajmiły, że tym krokiem pokazują swoje zaangażowanie w ekologiczny sektor morski i pomagają stworzyć popyt niezbędny do przyspieszenia redukcji kosztów paliw ekologicznych dla przemysłu morskiego.

Decyzja inwestycyjna ma być także wyraźnym sygnałem, że przyszłość zarówno statków serwisowych, jak i instalacyjnych jest ekologiczna.

Ørsted zamierza dostarczyć e-metanol dla nowego SOV.

– Jako światowy lider w dziedzinie morskiej energetyki wiatrowej, to naturalne, że Ørsted przejmuje inicjatywę w eliminowaniu paliw kopalnych z branży – powiedział Mark Porter, dyrektor operacji morskich w Ørsted.

Zielona energia z wiatru

Morska farma wiatrowa już teraz charakteryzuje się emisją o 99 procent niższą niż elektrownia węglowa, i to w całym okresie eksploatacji obiektu, obejmującym produkcję, budowę i instalację. Oczekuje się, że posunięcie Ørsted i Esvagt będzie krokiem na drodze do ograniczenia pozostałych emisji.

Ponadto decyzja o zainwestowaniu w nowe ekologiczne paliwo wspiera cel Ørsted, jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej w zakresie wytwarzania energii i własnej działalności do 2025 roku. Stanowi to również namacalny przykład działań firmy w zakresie dekarbonizacji, zmierzających do osiągnięcia opartego na naukowych podstawach celu, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji netto w całym łańcuchu wartości do 2040 roku. 

Ørsted jest pierwszą firmą energetyczną na świecie, która posiada naukowo potwierdzony cel zerowej emisji netto, zatwierdzony przez Science Based Targets.

– Wyznaczyliśmy sobie jasne cele i wyraźny kierunek w celu osiągnięcia zerowej emisji netto, a SOV napędzany metanolem jest dowodem naszego wyraźnego zaangażowania w realizację tych celów. Umowa z ESVAGT spełnia dla nas wiele warunków, ponieważ zarówno pomaga w dekarbonizacji naszej działalności na morzu, jak i pokazuje nasze silne przekonanie, że ekologiczne paliwa oparte na energii odnawialnej są najbardziej realnym rozwiązaniem dla stworzenia ekologicznego sektora morskiego – dodał Porter.

W ciągu ostatnich dwóch lat Ørsted zbudował portfel projektów związanych z paliwami ekologicznymi, z których trzy koncentrują się na produkcji e-metanolu na potrzeby transportu morskiego. W skład portfela wchodzi nowo ogłoszony projekt na amerykańskim wybrzeżu Zatoki Perskiej, który dostarczy 300 tys. ton e-metanolu dla floty bezemisyjnych statków A.P. Moller – Maersk, a także projekty "Green Fuels for Denmark" i FlagshipONE w Szwecji. Oba projekty mogą dostarczyć około 50 tys. ton e-metanolu na potrzeby żeglugi w latach 2024-2025.


Źródło: orsted.com; esvagt.com

Partnerzy portalu

aste_580x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.