Według danych Danske Rederier, duńskiego stowarzyszenia zrzeszającego armatorów, ponad połowa statków zamówionych przez tamtejsze przedsiębiorstwa żeglugowe będzie mogła korzystać z ekologicznych paliw.
Stocznie z całego świata pracują obecnie nad 67 nowymi statkami budowanymi na zamówienie firm z Danii. 35 z nich będzie mogła pływać przy wykorzystaniu paliw ekologicznych. Patrząc po tonażu, statystyka wygląda jeszcze bardziej imponująco. Nie dość, że zamówiony tonaż wzrósł w 2023 roku o 7%, to aż ponad 80% nowego tonażu ma korzystać z paliw ekologicznych. To zasługa m.in. dużych kontenerowców dla Maersk.
W portfelu zamówień są jednak także inne statki. Kontenerowce przeważają, ale Duńczycy zamówili także sporo holowników oraz różnego rodzaju jednostki do obsługi inwestycji offshore. W 2024 roku przekazany ma być m.in. nowy SOV budowany dla Orsted i Esvagt.
Jeszcze wcześniej, bo 9 lutego, duński gigant Maersk ma wzbogacić się o nową jednostkę, o której bez wątpienia będzie głośno -- pierwszy w historii duży kontenerowiec zasilany metanolem. Buduje go stocznia Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej. Będzie miał pojemność 16,2 tys. teu. Jego silnik będzie mógł być napędzany konwencjonalnym ciężkim olejem napędowym, ale także biodieslem, jak również metanolem. Jednostka mierzy 350 metrów długości, 53,3 metry szerokości.
W zeszłym roku linie wprowadziły pierwszy mniejszy kontenerowiec na metanol - Laura Maersk. Jego dziewiczy rejs był śledzony przez media branżowe, a sam statek wzbudzał zainteresowanie w każdym z portów. Podczas jednego z kolejnych serwisów zawinął także do Polski, do terminalu GCT w Gdyni.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów