• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Pierwszy na świecie kontenerowiec na metanol w GCT

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

W terminalu kontenerowym GCT w Porcie Gdynia dziś w nocy pojawił się statek Laura Maersk – nowy feeder linii Maersk. To pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany metanolem, który w dodatku ma prowadzić regularną żeglugę na Bałtyku.

Kontenerowiec Laura Maersk przypłynął do terminalu GCT należącego do Hutchison Ports w Porcie Gdynia dziś w nocy. To ważna wizyta, gdyż jest to pierwszy na świecie kontenerowiec wykorzystujący metanol w charakterze paliwa. Jednostka wyszła z południowokoreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries w sierpniu, następnie przepłynęła na Bałtyk, wzbudzając duże zainteresowanie w każdym porcie, do którego zawinęła. Statek dotarł do Rotterdamu 28 sierpnia, stamtąd zaś wyruszył do Kopenhagi, gdzie 14 września uroczyście nadano mu imię Laura Maersk. Jego matką chrzestną została przewodnicząca Komisji Unii Europejskiej Ursula von der Leyen.


Laura Maersk (IMO: 9944546) mierzy 172 metry długości, a jego pojemność wynosi 2136 TEU. Został nazwany na cześć pierwszego parowca kapitana Petera Maerska-Mollera, który nosił to imię od 1886 roku. Na parowcu po raz pierwszy pojawiła się także biała, siedmioramienna gwiazda na jasnoniebieskim tle, która potem stała się logo firmy A.P. Moller-Maersk.

Wyjątkowy kontenerowiec zawitał do GCT w ramach realizowanego serwisu z Rotterdamu. Po przeładunku kontenerów wypłynie w dalszą drogę do Goteborga. To pierwsza wizyta jednostki w Polsce, a jednocześnie dowód na to, że proces dekarbonizacji żeglugi i przemysłu morskiego wkroczył w kolejną fazę. W tym kierunku chce też podążać terminal GCT, w którym pracują już bezemisyjne elektryczne suwnice kontenerowe, a trwają prace nad modernizacją kolejnych. Gdynia Container Terminal przygotowuje się tym samym do ważnych inwestycji mających na celu wypełnienie celów środowiskowych terminalu i całej grupy Hutchison Ports, która podjęła zobowiązanie osiągnięcia całkowitej neutralności środowiskowej wszystkich swoich portów i terminali do roku 2050. Redukcja emisji planowana jest zgodnie z kryteriami i zaleceniami inicjatywy Science Based Targets. Modernizacja suwnic placowych spowoduje redukcję bezpośredniej emisji CO2 o około 1700 ton rocznie. GCT planuje jednak także kolejne działania. O szczegółach prośrodowiskowych inwestycji terminalu pisaliśmy w naszym artykule pt. GCT inwestuje w technologie prośrodowiskowe.

- W tej chwili wielu armatorów zaczyna inwestować w technologię wykorzystania zielonych paliw. To jest kierunek, w którym będzie podążać cała żegluga światowa, celem wsparcia wysiłków dekarbonizacji branży morskiej. Zawinięcie Laura Maersk wpisuje się w naszą strategię mającą na celu dekarbonizacji naszych operacji. W ciągu najbliższych 10 lat chcemy wycofać tradycyjne paliwo z naszych operacji i dzięki temu znacząco zredukować emisję CO2 do atmosfery. Przygotowujemy istotne projekty inwestycyjne mające na celu zastąpienie silników dieslowskich urządzeniami elektrycznymi, redukując także zanieczyszczenie hałasem. Jesteśmy bardzo zaawansowani, jeśli chodzi o te technologie i koncepcje - powiedział Jan Jarmakowski, dyrektor zarządzający GCT.

Bardzo możliwe, że w najbliższych latach w GCT i innych polskich terminalach pojawi się więcej statków, które podobnie jak Laura Maersk korzystających z metanolu. Od czasu złożenia zamówienia w stoczni w 2021 roku, sam Maersk zawarł kontrakty na kolejne 24 dwupaliwowe jednostki. Łącznie, według danych DNV, stocznie na całym świecie pracują obecnie nad 144 kontenerowcami korzystającymi z metanolu, co stanowi 80% wszystkich zamówionych statków na to paliwo.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.