• <
nauta_2024

Svitzer projektuje pierwszy na świecie holownik z hybrydowym ogniwem paliwowym na metanol

gm

17.08.2023 21:29 Źródło: Svitzer
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Svitzer projektuje pierwszy na świecie holownik z hybrydowym ogniwem paliwowym na metanol

Partnerzy portalu

Svitzer

Będąca dostawcą usług holowniczych i częścią A.P. Moller-Maersk firma Svitzer ogłasza dziś rozpoczęcie drugiej fazy projektu mającego na celu zaprojektowanie pierwszego na świecie holownika z hybrydowym ogniwem paliwowym zasilanym metanolem (MHFC). Wiąże się to z pionierskim przedsięwzięciem budowy jednostek pomocniczych przyjaznych środowisku, w związku z programem dekarbonizacji żeglugi.

Svitzer przeprowadził badania techniczne w celu ustalenia wykonalności tego typu statku, spełniającego rzeczywiste wymagania operacyjne holownika. Teraz rozpoczną się prace pomiędzy Svitzer i wiodącą firmą architektoniczną, Robert Allan Ltd., w celu zaprojektowania pierwszego na świecie holownika z hybrydowym ogniwem paliwowym (MHFC). Kolejna faza obejmie prace nad ukończeniem projektu statku, rozważania dotyczące zakresu budowy statku oraz wybór wyposażenia pokładowego niezbędnego do budowy statku.  

Holownik MHFC będzie wykorzystywał elektryczny układ napędowy z ogniwami paliwowymi na metanol i akumulatorami, zapewniając samowystarczalny holownik o dłuższej wytrzymałości i mniejszych ograniczeniach operacyjnych niż statek zasilany wyłącznie bateriami. Dodatkowe generatory zasilane metanolem zapewnią w razie potrzeby zasilanie awaryjne bez konieczności stosowania dodatkowego paliwa. Obliczenia wskazują, że holownik MHFC zasilany zielonym metanolem ma zapobiec emisji około 1300 ton CO2 rocznie do atmosfery, w porównaniu ze statkami opartymi na paliwach kopalnych o tych samych wymiarach w globalnej flocie Svitzer.  

Fot. Svitzer

- Jesteśmy podekscytowani wejściem w kolejną fazę dostarczania pierwszego na świecie hybrydowego holownika z ogniwami paliwowymi na metanol. Projekt ten jest kamieniem milowym w zaangażowaniu Svitzer w dekarbonizację naszej globalnej floty i demonstruje naszą zdolność do wykorzystywania nowych technologii i paliw alternatywnych w celu dostarczania innowacji, które będą miały znaczący, pozytywny wpływ na drogę żeglugi do zera netto. Połączenie technologii ogniw paliwowych i ekologicznego metanolu zaowocuje poprawą wydajności operacyjnej, skutkując mniejszym zużyciem paliwa i niższymi emisjami. Cieszymy się, że możemy współpracować z Robert Allan Ltd. przy projektowaniu holownika MHFC i z niecierpliwością czekamy na pozyskanie nowych partnerów do budowy statku, który będzie działał w porcie w Göteborgu w Szwecji - powiedział Gareth Prowse, dyrektor ds. dekarbonizacji w firmie Svitzer

- Port w Göteborgu wyznaczył ambitne cele, aby zmniejszyć emisje z żeglugi na terenie portu o 70% do 2030 roku. Aby zrealizować te ambicje, przejście linii żeglugowych z paliw kopalnych na bardziej zrównoważone paliwa, takie jak zielony metanol, jest niezwykle ważne. Decyzja Svitzer o zaprojektowaniu i zbudowaniu pierwszego na świecie holownika hybrydowego z ogniwami paliwowymi na metanol jest kamieniem milowym, który stanowi przykład długoterminowej dekarbonizacji globalnych usług holowniczych. Cieszymy się, że możemy powitać ten pionierski nowy statek w porcie w Göteborgu, kiedy wejdzie on do eksploatacji w 2025 roku - zaznaczył Göran Eriksson, dyrektor generalny portu w Göteborgu.

- Svitzer od dziesięcioleci dostarcza bezpieczne i wydajne usługi holownicze klientom w porcie w Göteborgu. Oprócz ambitnych celów redukcji emisji, port w Göteborgu zebrał już cenne doświadczenia w zakresie bezpiecznego i wygodnego bunkrowania metanolu. Doświadczenie i pozycja portu jako wschodzącego centrum bunkrowania metanolu, w połączeniu z naszą wieloletnią współpracą i relacjami, sprawiają, że port w Göteborgu jest dla nas oczywistą lokalizacją do wdrożenia pierwszego na świecie holownika z hybrydowym ogniwem paliwowym na metanol - stwierdził Mathias Jonasson, dyrektor zarządzający na Skandynawię i Niemcy w firmie Svitzer.

- Robert Allan Ltd. jest podekscytowany współpracą ze Svitzer w celu opracowania pierwszego na świecie holownika z hybrydowym ogniwem paliwowym na metanol. Oparty na wielokrotnie nagradzanym projekcie TRAnsverse, innowacyjny układ napędowy tego nowego holownika umożliwi pracę całkowicie wolną od paliw kopalnych. Jest to duży krok naprzód na drodze do dekarbonizacji branży holowników i jesteśmy niezwykle dumni, że możemy być w czołówce rozwoju tych nowych technologii - powiedział Jim Hyslop, dyrektor ds. rozwoju projektów w Robert Allan Ltd.

Oczekuje się, że MHFC rozpocznie działalność w drugiej połowie 2025 r. w porcie w Göteborgu w Szwecji, gdzie metanol jest niskoemisyjnym paliwem alternatywnym. Projekt holownika MHFC będzie wspólnym przedsięwzięciem Svitzer i Robert Allan Ltd. W jego ramach obie firmy planują wykorzystać jako platformę projekt holownika TRAnsverse firmy Svitzer, dążąc p nawiązania współpracy z innymi przedstawicielami branży stoczniowej i innych przedsiębiorstw w celu sfinalizowania wyboru wyposażenia pokładowego, takiego jak baterie i system ogniw paliwowych, a także wsparcia procesu budowy po zakończeniu fazy projektowania. 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.