Mając do przebycia 21 500 mil morskich z południowokoreańskiego Ulsan do duńskiej Kopenhagi najnowszy nabytek giganta żeglugowego jest pierwszym w jego flocie napędzanym metanolem. Po przybyciu do Danii zostanie oficjalnie nazwany i rozpocznie swoją działalność.
Pierwszy kontenerowiec napędzany zielonym metanolem wyruszył 17 lipca w swój dziewiczy rejs, co branża uznaje za nowy kamień milowy w wysiłkach na rzecz dekarbonizacji żeglugi. Nowy statek dowozowy Maersk we wrześniu oficjalnie otrzyma nazwę Laura Maersk. Jest to kolejny rozdział w "wyścigu o metanol" w branży morskiej. Zielony metanol ma w zamierzeniu zmniejszyć emisję tlenków siarki (Sox), tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (PM) o ponad 80-95%, w porównaniu z konwencjonalnymi paliwami morskimi i może być neutralny pod względem emisji CO2 w całym cyklu użytkowania.
Wypłynięcie statku o nośności 32 300 dwt nastąpiło zaledwie dzień po tym, jak OCI Fuels poinformowało o zakończeniu pierwszej operacji bunkrowania zielonym metanolem. Kontenerowiec został zatankowany zielonym metanolem z certyfikatem OCI HyFuels ISCC, a zgodnie z ustaleniami z Maersk dostawy zielonego metanolu zostały ustanowione na całej trasie statku do Europy. Odfjell SE jest partnerem transportowym i magazynowym, który pomógł zorganizować dostawy zielonego metanolu w Ulsan na potrzeby operacji bunkrowania.
OCI Global przekazał, że ta podróż ta może być katalizatorem dla przyszłego bunkrowania zielonym metanolem i sprawi, że statek zostanie ponownie zatankowany zielonym metanolem OCI Hyfuels w kluczowych światowych portach, pozycjonując OCI jako pierwszego komercyjnego operatora bunkrowania zielonego metanolu na skalę globalną.
- Ta podróż jest ważnym krokiem w naszych wysiłkach na rzecz osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2040 roku, ponieważ pozwoli nam zdobyć niezbędne doświadczenie operacyjne z nowymi silnikami i paliwem przed pojawieniem się w nadchodzących latach naszych większych statków obsługujących metanol - powiedział Morten Bo Christiansen, szef ds. transformacji energetycznej w A.P. Moller-Maersk.
Follow the world’s first container vessel operating on green methanol!💚The vessel has left on its maiden voyage to Copenhagen, Denmark for its official name giving ceremony🚢🍾Learn how we are building the fleet of the future: https://t.co/jBBFrM8KGP#Maersk #Allthewaytozero pic.twitter.com/O8tTUResC9
— Maersk (@Maersk) July 15, 2023
- Gratulujemy firmie Maersk tego ważnego kamienia milowego i jesteśmy dumni, że jesteśmy pierwszym terminalem, który z powodzeniem dostarcza zielony metanol do bunkrowania tego wyjątkowego statku. W ciągu ostatnich miesięcy przeprowadzono przeglądy biznesowe i wysiłki techniczne w zakresie bezpiecznych i skutecznych modeli bunkrowania metanolem. Oczekujemy, że wyniki te będą kamieniem węgielnym dalszej działalności w zakresie bunkrowania metanolu - powiedział dyrektor handlowy OTK Joseph Kim.
Statek jest postrzegany jako swoisty pionier wprowadzający branżę morską erę kontenerowców napędzanych metanolem, został po raz pierwszy ogłoszony publicznie przez Maersk w lutym 2021 roku i zamówiony w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard w lipcu tego samego roku. Statek ma 171,9 metra długości i nominalną pojemność 2100 TEU. Został zbudowany z dwupaliwowym silnikiem MAN, który miał zapewnić mu maksymalną prędkość 17,4 węzła.
Maersk wielokrotnie chwalił się zaangażowaniem w to przedsięwzięcie. W jego ramach przeprowadził szkolenia dla przyszłej załogi oraz operatorów portowych, aby przygotować ich do operacji związanych z paliwem metanolowym. Firma oczekuje, że statek zapewni kluczowe doświadczenie w związku z planowanym zwiększanej floty metanowców o kolejne jednostki.
Wzorem duńskiego potentata poszli inni, duzi przewoźnicy, w tym COSCO, CMA CGM, a teraz Evergreen. Mniejsi przewoźnicy feederowi, w tym X-Press Feeders, również zamówili statki napędzane metanolem. Ponad 100 kontenerowców zdolnych do pracy na metanolu jako paliwie podstawowym ma wejść do eksploatacji w ciągu najbliższych pięciu lat. Maersk zamówił już dwa tuziny kolejnych tego rodzaju, a działalność mają od 2024 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów