Mając do przebycia 21 500 mil morskich z południowokoreańskiego Ulsan do duńskiej Kopenhagi najnowszy nabytek giganta żeglugowego jest pierwszym w jego flocie napędzanym metanolem. Po przybyciu do Danii zostanie oficjalnie nazwany i rozpocznie swoją działalność.
Pierwszy kontenerowiec napędzany zielonym metanolem wyruszył 17 lipca w swój dziewiczy rejs, co branża uznaje za nowy kamień milowy w wysiłkach na rzecz dekarbonizacji żeglugi. Nowy statek dowozowy Maersk we wrześniu oficjalnie otrzyma nazwę Laura Maersk. Jest to kolejny rozdział w "wyścigu o metanol" w branży morskiej. Zielony metanol ma w zamierzeniu zmniejszyć emisję tlenków siarki (Sox), tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (PM) o ponad 80-95%, w porównaniu z konwencjonalnymi paliwami morskimi i może być neutralny pod względem emisji CO2 w całym cyklu użytkowania.
Wypłynięcie statku o nośności 32 300 dwt nastąpiło zaledwie dzień po tym, jak OCI Fuels poinformowało o zakończeniu pierwszej operacji bunkrowania zielonym metanolem. Kontenerowiec został zatankowany zielonym metanolem z certyfikatem OCI HyFuels ISCC, a zgodnie z ustaleniami z Maersk dostawy zielonego metanolu zostały ustanowione na całej trasie statku do Europy. Odfjell SE jest partnerem transportowym i magazynowym, który pomógł zorganizować dostawy zielonego metanolu w Ulsan na potrzeby operacji bunkrowania.
OCI Global przekazał, że ta podróż ta może być katalizatorem dla przyszłego bunkrowania zielonym metanolem i sprawi, że statek zostanie ponownie zatankowany zielonym metanolem OCI Hyfuels w kluczowych światowych portach, pozycjonując OCI jako pierwszego komercyjnego operatora bunkrowania zielonego metanolu na skalę globalną.
- Ta podróż jest ważnym krokiem w naszych wysiłkach na rzecz osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2040 roku, ponieważ pozwoli nam zdobyć niezbędne doświadczenie operacyjne z nowymi silnikami i paliwem przed pojawieniem się w nadchodzących latach naszych większych statków obsługujących metanol - powiedział Morten Bo Christiansen, szef ds. transformacji energetycznej w A.P. Moller-Maersk.
Follow the world’s first container vessel operating on green methanol!💚The vessel has left on its maiden voyage to Copenhagen, Denmark for its official name giving ceremony🚢🍾Learn how we are building the fleet of the future: https://t.co/jBBFrM8KGP#Maersk #Allthewaytozero pic.twitter.com/O8tTUResC9
— Maersk (@Maersk) July 15, 2023
- Gratulujemy firmie Maersk tego ważnego kamienia milowego i jesteśmy dumni, że jesteśmy pierwszym terminalem, który z powodzeniem dostarcza zielony metanol do bunkrowania tego wyjątkowego statku. W ciągu ostatnich miesięcy przeprowadzono przeglądy biznesowe i wysiłki techniczne w zakresie bezpiecznych i skutecznych modeli bunkrowania metanolem. Oczekujemy, że wyniki te będą kamieniem węgielnym dalszej działalności w zakresie bunkrowania metanolu - powiedział dyrektor handlowy OTK Joseph Kim.
Statek jest postrzegany jako swoisty pionier wprowadzający branżę morską erę kontenerowców napędzanych metanolem, został po raz pierwszy ogłoszony publicznie przez Maersk w lutym 2021 roku i zamówiony w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard w lipcu tego samego roku. Statek ma 171,9 metra długości i nominalną pojemność 2100 TEU. Został zbudowany z dwupaliwowym silnikiem MAN, który miał zapewnić mu maksymalną prędkość 17,4 węzła.
Maersk wielokrotnie chwalił się zaangażowaniem w to przedsięwzięcie. W jego ramach przeprowadził szkolenia dla przyszłej załogi oraz operatorów portowych, aby przygotować ich do operacji związanych z paliwem metanolowym. Firma oczekuje, że statek zapewni kluczowe doświadczenie w związku z planowanym zwiększanej floty metanowców o kolejne jednostki.
Wzorem duńskiego potentata poszli inni, duzi przewoźnicy, w tym COSCO, CMA CGM, a teraz Evergreen. Mniejsi przewoźnicy feederowi, w tym X-Press Feeders, również zamówili statki napędzane metanolem. Ponad 100 kontenerowców zdolnych do pracy na metanolu jako paliwie podstawowym ma wejść do eksploatacji w ciągu najbliższych pięciu lat. Maersk zamówił już dwa tuziny kolejnych tego rodzaju, a działalność mają od 2024 roku.
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji