Firma MAN Energy Solutions ogłosiła, że rozpocznie opracowywanie rozwiązań modernizacyjnych dla średnioobrotowych silników staktów w ramach stowarzyszenia badawczego obejmującego WTZ Roßlau gGmbh i TU-Darmstadt. Trzyletni projekt ma na celu opracowanie koncepcji zróżnicowanych silników, które umożliwią modernizację całych flot statków przy rozsądnych kosztach ekonomicznych i technicznych.
Projekt jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Klimatu (BMWK), a wstępne prace rozpoczęły się już na początku 2023 roku. Koncentruje się na neutralnym dla klimatu paliwie, metanolu, który jest wytwarzany z zielonego wodoru, a jego wyniki powinny szybko doprowadzić do powstania innych projektów rozwojowych do produkcji seryjnej. W związku z tym MAN Energy Solutions planuje obecnie pierwszy projekt modernizacji oparty na silniku MAN 48/60. Pierwsza modernizacja w pełni funkcjonalnego silnika ma zostać przekazana do testów w 2024 roku.
Dzięki tym technologiom modernizacji morskiej właściciele statków otrzymają rozwiązania, które mają umożliwić ich istniejącym flotom spełnienie przyszłych celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, zgodnie z wytycznymi i planami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) jak i UE w coraz bardziej rygorystycznych etapach począwszy od 2025 roku, aby ostatecznie zrealizować cel, jakim jest uczynienie żeglugi morskiej neutralną dla klimatu.
- MAN Energy Solutions realizuje ten projekt w ścisłej zgodności z własną strategią rozwoju zrównoważonych technologii i z zadowoleniem przyjmuje możliwość współpracy z zewnętrznymi partnerami badawczymi. Dla nas droga do dekarbonizacji gospodarki morskiej zaczyna się od przejścia na paliwa neutralne dla klimatu. W tym kontekście metanol jest doskonałym kandydatem, ponieważ jest neutralny dla klimatu, gdy jest produkowany z zielonego wodoru - powiedział dr Alexander Knafl, kierownik działu badań i rozwoju silników czterosuwowych w MAN Energy Solutions.
- Elektryfikacja przemysłu morskiego jest jak dotąd możliwa tylko w niszowych segmentach, ale nie w tak zwanej "żegludze dalekobieżnej". Źródła energii, takie jak neutralny pod względem emisji dCO2 metanol i amoniak, będą zatem odgrywać znaczącą rolę w sektorze morskim w przyszłości. Metanol jest idealnym paliwem do konwersji silników na istniejących statkach, a zbiorniki metanolu można zwykle zintegrować z istniejącymi projektami statków bez większych problemów, podczas gdy koszty konwersji silnika można utrzymać w rozsądnych granicach. Tak więc, dzięki neutralnej dla klimatu produkcji metanolu, wpływ przemysłu morskiego na klimat może zostać bardzo szybko poprawiony, przy jednoczesnej rezygnacji z konieczności budowy nowych statków. Jest to kluczowa kwestia, ponieważ w niektórych przypadkach żywotność statków może trwać kilkadziesiąt lat, a nowe konstrukcje wymagają wielu zasobów - pokreślił Christian Kunkel, kierownik ds. rozwoju procesu spalania w MAN Energy Solutions
- Wraz z naszymi partnerami cieszymy się, że możemy uruchomić ten ambitny projekt redukcji emisji CO2 w żegludze. Opracowanie procesu spalania metanolu z możliwością modernizacji stawia przed nami ekscytujące wyzwania, które wspólnie rozwiążemy w ramach tego silnego sojuszu - zaznaczył Dr Christian Reiser, prezes WTZ Roßlau gGmbH.
- Paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla i paliwa bezemisyjne odgrywają ważną rolę w naszych obecnych badaniach, a metanol jako paliwo do modernizacji silników okrętowych odgrywa szczególną rolę. Badanie mieszanek jest bardzo ekscytujące z naukowego punktu widzenia i bezpośrednio związane z rozwiązaniem technicznym, które opracowujemy. Ostatecznie uzyskamy nowy wgląd w dynamikę przepływu, wtrysku i ich interakcji ze ściankami komory spalania poprzez połączenie symulacji o wysokiej rozdzielczości i optycznych technik pomiarowych. Ten transfer badań podstawowych do praktycznych zastosowań jest mocną stroną badań inżynieryjnych - dodał prof. dr inż. Christian Hasse, kierownik Wydziału Symulacji Reaktywnych Systemów Cieplno-przepływowych na Uniwersytecie Technicznym w Darmstadt (Technische Universität Darmstadt).
Wykorzystanie metanolu jawi się jako skuteczne rozwiązanie w zakresie dekarbonizacji żeglugi. W związku z tym szereg firm, w tym giganci branży morskiej jak Maersk, Evergreen czy też Hapag-Llyod inwestują miliardy dolarów w nowe statki napędzane metanolem, a także modernizację już istniejących w ich flotach. W ten sposób biorą udział niejako w wyścigu, kto stanie się liderem w zakresie ograniczania emisji CO2.
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Piotr Jermakow
Łopaty i gondole turbin wiatrowych pojechały z portu w Kłajpedzie w głąb kraju
Baltic Hub: baza instalacyjna dla morskich farm wiatrowych będzie pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity
Elektrownia atomowa na Pomorzu opóźniona? Otwarcie dopiero w 2040 roku
Tauron planuje rozwijanie mocy wytwórczych tak na lądzie, jak i na bałtyckim szelfie