• <
nauta_2024

Hapag-Lloyd i Seaspan zamawiają 60 silników na metanol

kw

07.07.2023 13:00
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Hapag-Lloyd i Seaspan zamawiają 60 silników na metanol

Partnerzy portalu

Wprowadzanie zielonego metanolu w przemyśle morskim nabiera rozpędu. Firma Hapag-Lloyd i właściciel statku Seaspan Corporation podpisują umowę dotyczącą zobowiązania do konwersji z MAN PrimeServ, oddziałem posprzedażowym MAN Energy Solutions. W zeszłym miesiącu Maersk ogłosił również plany przetestowania konwersji metanolu z MAN dla niektórych swoich kontenerowców, podczas gdy Stena ogłosiła, że będzie współpracować z Wartsila przy konwersji niektórych swoich promów.

MAN poinformował, że w ramach nowej umowy dostarczy Hapag 15 rozwiązań modernizacyjnych silników w celu przebudowy statków we flocie Seaspan obsługujących czartery długoterminowe. Umowa obejmuje dalsze 45 opcjonalnych rozwiązań modernizacyjnych silnika.

Statki są obecnie napędzane pojedynczymi silnikami na olej opałowy typu MAN B&W S90 i staną się dwupaliwowymi silnikami ME-LGIM, które będą mogły pracować na zielonym metanolu. Według firmy MAN każda konwersja może zapewnić redukcję emisji CO2 o 50 000–70 000 ton rocznie.

- Ta umowa wyraźnie wskazuje na intencję przekształcenia branży w kierunku żeglugi bezemisyjnej — powiedział Thomas Leander, szef rozwiązań i kierownik zakładu w MAN Energy Solutions.

- Przezbrojenie istniejących silników na zasilanie dwupaliwowe jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ograniczenia emisji gazów cieplarnianych oraz uzyskania większej wydajności i rentowności z istniejącej floty statków, przy jednoczesnym zapewnieniu elastyczności paliwowej i wydłużeniu okresu eksploatacji - dodał.

Firma MAN podkreśla, że opracowała wydajne rozwiązanie modernizacyjne dla swojej popularnej serii ME, w której pracuje około 8500 silników. Obecnie, jak podają, ponad 100 silników dwupaliwowych ME-LGIM przeznaczonych do pracy na zielonym metanolu jest zamówionych lub w eksploatacji.

Maersk poinformował, że planuje przeprowadzić pierwszy remont na jednym ze swoich statków w połowie 2024 roku. MAN zapewnił, że umowa obejmuje przebudowę łącznie 11 statków, zapewniając pakiet rozwiązań obejmujący inżynierię, części, zarządzanie projektem, pomoc techniczną na miejscu w stoczni, pomoc w próbach morskich i usługę ponownej certyfikacji podczas prac.

Stena podała kilka szczegółów na temat swoich planów, mówiąc, że kilka promów zostanie przebudowanych począwszy od 2025 r. Firma ma jednak doświadczenie w stosowaniu metanolu przez ostatnie osiem lat, podczas gdy Maersk wprowadzi swoją pierwszą nową konstrukcję do obsługi metanolu w nadchodzących tygodniach przed duże kontenerowce zasilane metanolem, których wodowanie planowane jest na 2024 r.

Zainteresowanie metanolem rośnie szybko ze względu na jego obecną dostępność jako rozwiązanie zmniejszające emisje. Metanol jest już używany głównie w chemikaliowcach. Doświadczenie z paliwem oznacza, że bunkrowanie i inna infrastruktura oraz doświadczenie istnieją w porównaniu z innymi paliwami alternatywnymi, które wciąż są opracowywane. Oprócz rosnącej listy planowanych modernizacji, zgodnie z danymi DNV, zamówiono ponad 150 statków napędzanych metanolem.

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.