Rosyjski gazowiec, którego przyjęcia odmówiono w Wielkiej Brytanii jednym z wielu statków, które mogą utknąć z ładunkiem na morzu.
Wielka Brytania 1 marca ogłosiła, że wszystkie statki będące własnością rosyjskich firm, kontrolowane przez nie, czarterowane, zarejestrowane w Rosji lub pływające pod jej flagą nie będą w brytyjskich portach obsługiwane. Nieco później Brytyjczycy sami zaczęli lawirować w swoich oświadczeniach, stwierdzając, że wciąż mogą kupować od Rosjan surowce, ponieważ sankcje dotyczą statków, nie ładunku, nie zmienia to jednak faktu, że dokerzy całkowicie odmawiają pracy na rosyjskich jednostkach.
Z tego też powodu jeden rosyjski gazowiec odbił się już od brytyjskich wybrzeży i został zmuszony do popłynięcia do Francji. Do Brytanii nie dopłynął nawet z kolei NS Champion należący do Sovcomflotu (spółki objętej sankcjami), który zawczasu zawrócił w kierunku Danii. Tamtejsze prawo obliguje porty do przyjęcia jednostki, jeśli jest w nich miejsce na statek i spełnione są wszystkie kwestie bezpieczeństwa. Jednocześnie Dania oczekuje na wspólną decyzję krajów Unii Europejskiej dotyczącą zasad obsługi rosyjskich statków.
Na morzach i oceanach jest jednak znacznie więcej statków rosyjskich, a coraz więcej krajów odmawia ich obsługi. Nawet jeśli statek będzie mógł przybyć na miejsce, w wielu przypadkach jego ładunek nie zostanie przyjęty – międzynarodowe koncerny zrywają swoje kontrakty z rosyjskimi dostawcami, co sprawia, że w ładowniach rosyjskich jednostek jest towar, na którego nie ma już odbiorców.
Według analitycznej firmy Windward, w tej chwili około 90 rosyjskich tankowców z ładunkiem zmierza do swoich destynacji. W ich ładowniach znajduje się około 65 milionów baryłek rosyjskiego surowca. Siedem statków, z około 5 milionami baryłek ropy, powinno przybyć do Stanów Zjednoczonych.
Choć część rosyjskich statków będzie musiała zawrócić lub szukać rezerwowego portu, wielu z nich udaje się jeszcze rozładować zgodnie z planem. Od 5 marca rosyjskie gazowce zostały obsłużone m.in. w Belgii i Francji.
W Chinach zwodowano statek instalacyjny dla offshore wind o nośności 2 tys. ton
ABB dostarczy polskim promom Azipody. Czym są i jak działają?
Japonia. Odnaleziono wrak zatopionej łodzi wycieczkowej
Rosja kontynuuje swój arktyczny projekt naftowy
Statek Chipolbroku już ochrzczony. To M/V Pilecki
Nowe ulice na terenach dawnej Stoczni Gdynia
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 34975,00 $ | tona | 1,82% | 16 maj |
Cynk | 3583,00 $ | tona | 2,40% | 16 maj |
Aluminium | 2790,00 $ | tona | 2,50% | 16 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |