• <
KONGSBERG_2023

Geir Håøy, CEO, Kongsberg: kurs na partnerstwo i morskie farmy wiatrowe. Szansa dla polskich firm

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Geir Håøy, CEO, Kongsberg: kurs na partnerstwo i morskie farmy wiatrowe. Szansa dla polskich firm

Partnerzy portalu

Geir Håøy, dyrektor generalny Grupy Kongsberg
Fot. Kongsberg

W czasie Nor-Shipping 2023 Kongsberg zaprezentuje potencjał rozwoju innowacji w przemysłach morskich, ze szczególnym naciskiem na umocnienie wiodącej pozycji na świecie w morskiej energetyce wiatrowej – zapowiada Geir Håøy, dyrektor generalny Grupy Kongsberg.  

Jego zdaniem podjęty w czasie targów program #PartnerShip pomoże uwolnić wartość i pobudzi rozwój w całej przestrzeni oceanicznej. To również szansa dla polskich firm działających w hubie produkcji statków zeroemisyjnych Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.
Kongsberg Gruppen to międzynarodowa grupa technologiczna z siedzibą w Norwegii, która dostarcza zaawansowane technologicznie systemy dla firm branży morskiej, obronnej, lotniczej, morskiego wydobycia nafty i gazu, energii odnawialnej i usług użyteczności publicznej. Symulatory Kongsberg są używane m.in. do szkolenia oficerów pokładowych w Szkole Morskiej w Gdyni.

Firma posiada trzy segmenty operacyjne zorganizowane według branż: Kongsberg Maritime (KM), Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) oraz Kongsberg Digital (KDI). Kongsberg Maritime opracowuje i dostarcza technologie, które koncentrują  się na zapewnieniu  zrównoważonego działania na oceanach. Kongsberg Defence & Aerospace dostarcza różnorodne systemy i usługi dla przemysłu obronnego i nie tylko.

Dział Space & Surveillance Kongsberga wykonał zestaw sprzętu elektronicznego, który został zamontowany na satelicie Inmarsat-6 F1, wyprowadzonej na orbitę w 2022 r. Jest to największa jednorazowa dostawa do układu satelitarnego w historii firmy. Dział Space & Surveillance wyprodukował przetworniki częstotliwości Inmarsata-6, które są częścią aktywną satelity. Dostarczył też odbiorniki używane do kierowania i kontrolowania satelity z Ziemi. Więcej pisaliśmy na łamach GospodarkaMorska.pl.

– Geir Håøy nie jest dyrektorem generalnym, który cierpi z powodu nadmiernego entuzjazmu i wygórowanych obietnic. Zamiast tego mówi ze spokojem i jasnością, która jest wystarczająco „biznesowa” dla człowieka stojącego na czele globalnej grupy technologicznej zatrudniającej 12 000 pracowników – stwierdza Sidsel Norvik, Dyrektor Nor-Shipping. – Håøy odnosząc się do wyników grupy za 2022 r., które zawierają rekordowy portfel zamówień o wartości 63,5 mld NOK, liczbę kontraktów na poziomie 45,15 mld NOK oraz wzrost przychodów operacyjnych o 15,9% rok do roku, używa słowa „dobry". Nie „fantastyczny”, nie „niesamowity”, ale dobry. Jest to podejście z dystansem, które przekazuje poczucie „solidności” lub zaufania – mówi Norvik.

Plany Kongsberg dotyczące sektora energii odnawialnej koncentrują się szczególni na morskiej energetyce wiatrowej.

– Tutaj rośnie rynek naszych rozwiązań – stwierdza Håøy i wyjaśnia: – W 2022 roku podpisaliśmy zamówienia na około 1,7 miliarda NOK związane z rynkiem morskiej energii wiatrowej. Ale to dopiero początek. Naszym celem jest teraz wzrost sprzedaży, aby osiągnąć dwucyfrowy (miliard NOK) dochód grupy z morskiej energii wiatrowej i segmentu OZE do 2030 r. Posiadamy technologię, rozwiązania i ambicje, aby umożliwić szybkie, bezpieczne i zrównoważone zwiększanie skali morskiej energii odnawialnej. Ma to kluczowe znaczenie dla przyszłości – zarówno naszej własnej, jak i naszych partnerów i klientów na całym świecie – podkreśla CEO Grupy Kongsberg.

Kongsberg jest w wyjątkowej sytuacji, aby skorzystać i wesprzeć prognozowaną eksplozję morskiej energii wiatrowej w nadchodzących latach, argumentuje Håøy. Odwołuje się tutaj do prognoz raportu DNV 2022 Energy Transition Outlook, że segment OZE może wzrosnąć „56-krotnie” od teraz do 2050 r.

– Kongsberg ma już ponad pół wieku doświadczenia w energetyce morskiej. Grupa ma portfolio obejmujące łańcuch wartości energii odnawialnej. Może więc pomóc klientom wykorzystać możliwości OZE – zaznacza Håøy i wylicza: doświadczenie działów Grupy Kongsberg obejmuje rozwiązania rozciągające się od przestrzeni kosmicznej, z technologią satelitarną, po głębiny morskie, z innowacjami w zakresie mapowania hydroakustycznego i podmorskiego, przy jednoczesnym zapewnieniu obsługi wszystkich okresów cyklu życia farmy wiatrowej, od pomiarów i instalacji turbin, po konserwację, przedłużenie żywotności i likwidację.

– Byliśmy zaangażowani w branżę od pierwszego dnia – podkreśla Håøy. – To pomaga nam zrozumieć jej ewolucję i wpływać na nią, jednocześnie dostosowując naszą ofertę do najnowszych potrzeb. Na rynku zamówień na statki nowej generacji odnieśliśmy sukces.

Szef Kongsberg mówi, że nadzieje na dynamiczny rozwój branży opierają się na potencjale do instalowania i serwisowania ogromnej liczby turbin o coraz większych rozmiarach. Jest możliwe, by robić to optymalnie pod względem kosztów oraz  uzyskać oczekiwaną wydajność operacyjną. Wymaga to dużych i zaawansowanych technologicznie statków, zdolnych do maksymalizacji operacyjnej okien pogodowych w wymagającym środowisku morskim.

– W tym zakresie jesteśmy doskonale przygotowani do pomocy operatorom morskich farm wiatrowych – twierdzi stanowczo Håøy, wskazując wybrane zamówienia, które stanowią przegląd najnowszych osiągnięć w branży.

Firma Kongsberg została wybrana m.in. jako dostawca technologii i inżynierii dla budowanych przez Cadelera nowych statków instalacyjnych klasy F – windfarm installation vessels (WIV). Te dwa gigantyczne statki typu jack-up (powierzchnia pokładu 5600m2, ładowność ponad 17600 ton) będą jednymi z największych na świecie specjalistycznych statków do instalacji morskich farm wiatrowych. Będą one w stanie przetransportować i zainstalować siedem turbozespołów o mocy 15 MW. A to oznacza zmniejszenie do minimum liczby rejsów przypadających na projekt. Kongsberg zaprojektuje dla tych jednostek zestaw sterów strumieniowych, rozwiązania elektryczne i zintegrowany układ sterowania, w tym dynamiczne pozycjonowanie. Na statku będzie wdrożony zespół najnowocześniejszych układów informatycznych.

Podobne kontrakty zostały ostatnio podpisane również z Integrated Wind Solutions.  Kongsberg Maritime (KM) zdobyła kontrakty na zaprojektowanie i wyposażenie dwóch statków CSOV/SOV obsługujących budowę MEW dla norweskiego armatora Awind AS, spółki w pełni zależnej od Integrated Wind Solutions AS. Łączna wartość kontraktu to około 250 mln NOK. Zadaniem norweskiej firmy będzie również dostarczanie pakietów sprzętu do nowo budowanych Commissioning Service Operation Vessels (CSOV) przez Pelagic Wind Services. W ramach kontraktu o wartości 300 mln NOK Kongsberg wykona projekt UT 5519 HL CSOV, kompletny hybrydowy układ napędowy i kompleksowy pakiet wyposażenia.

– Wykorzystujemy istniejące doświadczenie zdobyte przy projektowaniu statków dla obsługi branży morskiej ropy i gazu, jednocześnie wprowadzając innowacje na potrzeby nowej ery morskiej energii wiatrowej – podkreśla Håøy. – Postrzegamy to jako naturalną ewolucję dla firmy, która zbudowała swoją reputację jako ekspert w dziedzinie technologii dla oceanów – dodaje.

Dla wielu operatorów morskich reputacja inżynierów Kongsberg jest nierozerwalnie związana z dostawami innowacyjnych rozwiązań dla statków (a zwłaszcza pionierskim pozycjonowaniem dynamicznym) lub obroną (gdzie zwiększa się potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa w zmieniającym się układzie geopolitycznym, co również napędza obecny wzrost popytu na innowacje).

Jednak, jak wspomniano wcześniej, oferta grupy jest znacznie szersza, począwszy od autonomicznych pojazdów podwodnych (HUGIN), poprzez mapowanie i monitorowanie środowiska, rozwiązania cyfrowe dla bardziej wydajnych procesów przemysłowych (np. zaawansowane cyfrowe bliźniaki) i systemy zarządzania energią.

Jak mówi Håøy, mają one do odegrania ważną rolę zarówno w rozwoju grupy, jak i w transformacji branży. To przekonanie leżało u podstaw uruchomienia w ubiegłym roku nowego podmiotu – Kongsberg Renewables Technologies.

Håøy podaje, że nowa spółka jest „usytuowana równoległe” do pozostałych, aby pomóc w ułatwieniu przewidywanego dwucyfrowego wzrostu energii ze źródeł odnawialnych. Zauważa, że zapewni to „skupienie się” na szeregu rozwiązań, które są już dostępne w całej grupie, jednocześnie cementując solidne podstawy dla przyszłego rozwoju i innowacji.

– Istniejąca struktura grupy jest zgodna ze specjalistyczną wiedzą techniczną – stwierdza Håøy. – To, co pozwala nam na rozwój Kongsberg Renewables Technologies, to łączenie rozwiązań z całej firmy, które mogą pomóc we wsparciu, skalowaniu i wprowadzaniu energii odnawialnej.

– Jest zapotrzebowanie rynkowe na naszą wiedzę i rozwiązania i coraz częściej obserwujemy to w morskiej energetyce wiatrowej, w której widzimy ogromny potencjał. Sensowne jest więc wzmacnianie tego co mamy, przy jednoczesnym zapewnieniu platforma dla nowych projektów, sojuszy i przejęć – wyjaśnia dyrektor generalny Grupy Kongsberg. Podkreśla: – Strategicznie postrzegamy to jako bardzo ważny krok. Zawsze ściśle współpracujemy z naszymi klientami i wierzymy, że pomoże to nam i im rozwinąć nowe możliwości w solidnych partnerstwach. Chcemy wspólnie się rozwijać.

Nor-Shipping 2023, odbywające się w dniach 6-9 czerwca w Oslo i Lillestrøm, wydaje się być ważną platformą do przekazania tego przesłania rynkowi. Kongsberg przyjął stanowisko Partnera Wiodącego tegorocznego programu wystaw i wydarzeń. Håøy wskazuje, że grupa wykorzysta tę „lokalną” okazję do umocnienia swojej wiodącej pozycji w zakresie technologii i innowacji morskich, jednocześnie informując o swojej rosnącej roli w umożliwianiu zrównoważonego biznesu oceanicznego i sukcesu energetycznego.

– Norwegia jest dla nas oczywiście kluczowym rynkiem pod względem gospodarki morskiej, energetyki i rozwoju morskiej energii wiatrowej i chcemy zademonstrować nasze wsparcie dla tych sektorów. Co więcej, jest to arena, na której zbierają się decydenci z całego świata, aby integrować się, dzielić zdobytą wiedzą i robić interesy. Nasze ambicje związane z wiatrem i ogólnie oceanami są globalne, więc Nor-Shipping, który łączy świat przemysłu w jednym miejscu, jest idealny do ich spełnienia.

Fakt, że tematem wiodącym wydarzenia jest #PartnerShip, jest również pomocny i doskonale pasują do sposobu, w jaki Kongsberg lubi robić biznes .

– Cenimy długoterminowe relacje w każdym obszarze naszej działalności — stwierdza Håøy, podkreślając, że teraz branża musi przejść transformację. – W przypadku morskiej energetyki wiatrowej opartej na instalacjach pływających trzeba zbudować zupełnie nowe segmenty i rozwinąć wiedzę specjalistyczną w tej dziedzinie. Potrzeba efektywnej współpracy jest większa niż kiedykolwiek wcześniej. Partnerstwa są w tej branży niezwykle ważne. Więc ciekawie będzie zobaczyć, jak Nor-Shipping może to przełożyć na swoje wydarzenia i hale wystawowe.

Wracając do wiatru i odnawialnych źródeł energii na zakończenie, Håøy podkreśla  globalny charakter wizji rozwoju Kongsberg, ponieważ grupa patrzy w przyszłość zakładając dwucyfrowy wzrost sprzedaży w 2030 roku.

– Chcemy być kluczowym partnerem we wspieraniu branży MEW na arenie międzynarodowej – podkreśla dyrektor generalny Kongsberg określając rynki, na których norweska firma zamierza rozwijać ekspansję. – Norwegię i Europę Północną można w pewnym sensie postrzegać jako nasz rynek macierzysty, a Morze Północne działa niemal jak laboratorium i poligon doświadczalny dla innowacji. To raczej podstawa niż całość. Widzimy ogromny potencjał w Azji i Stanach Zjednoczonych, aby przyspieszyć wzrost grupy.

Zapytany przez Sidsel Norvik o to, czy ten plan na 2030 rok nie jest zbyt ambitny, Håøy uśmiecha się i stwierdza:

– Cóż, nie mówilibyśmy tego, gdybyśmy nie wierzyli, że możemy to osiągnąć.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.