• <
nauta_2024

Chartwell Marine i VARD łączą siły, aby opracować oryginalny projekt statku serwisowego dla morskiej energetyki wiatrowej

rk

04.10.2023 15:13 Źródło: Chartwell
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Chartwell Marine i VARD łączą siły, aby opracować oryginalny projekt statku serwisowego dla morskiej energetyki wiatrowej

Partnerzy portalu

Chartwell

Chartwell Marine ogłasza współpracę z VARD w celu wprowadzenia nowej jednostki do zadań serwisowych, tzw. "Midi-SOV". Statek, który ma trafić na rynek amerykański i europejski już w przyszłym roku, ma zaprezentować efekt połączenia specjalistycznej wiedzy obu przedsiębiorstw w celu budowy jednostek morskich przeznaczonych do transferu pracowników i zadań serwisowych, zapewniając zupełnie nowe rozwiązanie dla ciągłego wyzwania, jakim jest rozwój morskiej energetyki wiatrowej na całym świecie.

Statek został zaprojektowany zgodnie z ustawą Jones Act, odnośnie ochrony amerykańskiego przemysłu, wedle którego także jednostki nawodne mają powstawać w stoczniach położonych na terenie USA. Posłuży też rosnącym potrzebom rozwijającej się morskiej energetyki wiatrowej, w tym transportu dużych zespołów techników do pracy i konserwacji na coraz bardziej rozbudowanych turbinach. Jednakże ze względu na wyzwania związane z żeglugą morską i hotelarstwem samo zwiększenie wymiarów obecnych projektów w celu uzyskania większej pojemności nie jest wykonalne. Midi SOV został zaprojektowany od podstaw tak, aby zachować priorytet w zakresie stabilności i funkcjonalności oraz aby był opłacalnym rozwiązaniem, gdyż branża zmaga się z wysoką inflacją i rosnącymi kosztami na obecnym etapie rozwoju. Kontynuując projekt Midi-SOV, Chartwell świadomie przyjął sposób myślenia małego architekta na zamówienie i zaczął od zera, biorąc pod uwagę spostrzeżenia właścicieli statków, dostawców technicznych i operatorów farm wiatrowych, aby sprostać zmieniającym się potrzebom branży.

Nigdy wcześniej nie było tak pilnej potrzeby opracowania morskich statków wiatrowych, które reagowałyby na zmieniające się warunki operacyjne i finansowe. Niepowodzenie brytyjskich aukcji CfD na morską energię wiatrową nie jest katastrofą, ale postrzegamy je jako szansę dla przemysłu morskiego na zareagowanie na fakt, że koszty deweloperów gwałtownie rosną. „Midi-SOV stanowi opłacalną alternatywę dla pełnowymiarowych pojazdów SOV, przyczyniając się do ogólnego zrównoważonego rozwoju branży. Kładziemy duży nacisk na produkcję tych statków lokalnie, przy czym statki budowane w USA są amerykanizowane na rynek amerykański, a statki budowane w Europie do operacji europejskich zaznaczył Andy Page, dyrektor Chartwell Marine.

Wprowadzając Midi-SOV, Chartwell Marine i VARD przodują w otwieraniu nowego segmentu w branży morskiej energetyki wiatrowej, umożliwiając zrównoważony biznes na morzu, tworząc statek która łączy w sobie innowacyjność, wydajność i zrównoważony rozwój. Nasze partnerstwo oznacza zaangażowanie w zapewnianie operatorom najnowocześniejszych rozwiązań, które nadają się do pełnienia nowych i wyspecjalizowanych ról pojawiających się na rynkach na całym świecie - powiedział Runar Vågnes, starszy wiceprezes ds. sprzedaży w VARD.

Dzięki długości do 55 metrów i swojej funkcjonalności, statek ma być dostosowany stricte do zadań zgodnie ze swoim przeznaczeniem, zapewniając "złoty środek" między rentownością komercyjną a skutecznością operacyjną. Ma niski kształt wodnicy, który rozszerza się powyżej linii wodnej, skutecznie minimalizując i tłumiąc ruch przechyłu. Dzięki temu statek pozostaje stabilny podczas operacji, ułatwiając dotarcie do pracy pieszo, co wcześniej stanowiło wyzwanie w przypadku tradycyjnych form SOV na mniejszą skalę. Obecni i przyszli operatorzy statków serwisowych ćwiczą m.in. dotarcie do turbiny wiatrowej na morzu, co w obliczu zmiennych fal i wiatru może stanowić poważne wyzwanie. Oprócz tego firmy zapowiadają zapewnieni funkcjonalności i komfortu zwiększonych dzięki przestronnej nadbudówce, która może pomieścić 36 kabin dla załogi serwisowej,  20 kabin dla członków załogi statku oraz rozbudowane zaplecze obejmujące siłownię, audytorium, sale konferencyjne i przestronne pokoje dzienne. Kładąc duży nacisk na efektywność energetyczną, statek ten może być wyposażony w dwupaliwowe silniki metanol-diesel, napęd elektryczny i wspomagający system magazynowania energii. Jego innowacyjna konstrukcja, wyważona wyporność i zaawansowane funkcje mają pozycjonować ten statek serwisowy jako wszechstronne i przyszłościowe rozwiązanie dla morskiej energetyki wiatrowej, łączące dobre samopoczucie załogi i odpowiedzialność za środowisko ze zdecydowanie wysoką wydajnością.

Aby udowodnić przydatność Midi-SOV, we współpracy z Seaspeed Marine Consulting przeprowadzono szeroko zakrojone testy symulacyjne i modelowe. W fazie dalszego rozwoju projektu firma Chartwell otrzymywała wsparcie od wiodących firm morskich, w tym Clarksons, North Star, Seaspeed i Voith. VARD, po przeprowadzeniu z należytą starannością projektu statku latem 2023 roku, dostrzegł jego potencjał jako rozwiązania zmieniającego swoiste zasady gry na rynku offshore wind i zobowiązał się do opracowania projektu celem wprowadzenia go do oferty sprzedażowej.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.