Chartwell Marine ogłasza współpracę z VARD w celu wprowadzenia nowej jednostki do zadań serwisowych, tzw. "Midi-SOV". Statek, który ma trafić na rynek amerykański i europejski już w przyszłym roku, ma zaprezentować efekt połączenia specjalistycznej wiedzy obu przedsiębiorstw w celu budowy jednostek morskich przeznaczonych do transferu pracowników i zadań serwisowych, zapewniając zupełnie nowe rozwiązanie dla ciągłego wyzwania, jakim jest rozwój morskiej energetyki wiatrowej na całym świecie.
Statek został zaprojektowany zgodnie z ustawą Jones Act, odnośnie ochrony amerykańskiego przemysłu, wedle którego także jednostki nawodne mają powstawać w stoczniach położonych na terenie USA. Posłuży też rosnącym potrzebom rozwijającej się morskiej energetyki wiatrowej, w tym transportu dużych zespołów techników do pracy i konserwacji na coraz bardziej rozbudowanych turbinach. Jednakże ze względu na wyzwania związane z żeglugą morską i hotelarstwem samo zwiększenie wymiarów obecnych projektów w celu uzyskania większej pojemności nie jest wykonalne. Midi SOV został zaprojektowany od podstaw tak, aby zachować priorytet w zakresie stabilności i funkcjonalności oraz aby był opłacalnym rozwiązaniem, gdyż branża zmaga się z wysoką inflacją i rosnącymi kosztami na obecnym etapie rozwoju. Kontynuując projekt Midi-SOV, Chartwell świadomie przyjął sposób myślenia małego architekta na zamówienie i zaczął od zera, biorąc pod uwagę spostrzeżenia właścicieli statków, dostawców technicznych i operatorów farm wiatrowych, aby sprostać zmieniającym się potrzebom branży.
— Nigdy wcześniej nie było tak pilnej potrzeby opracowania morskich statków wiatrowych, które reagowałyby na zmieniające się warunki operacyjne i finansowe. Niepowodzenie brytyjskich aukcji CfD na morską energię wiatrową nie jest katastrofą, ale postrzegamy je jako szansę dla przemysłu morskiego na zareagowanie na fakt, że koszty deweloperów gwałtownie rosną. „Midi-SOV stanowi opłacalną alternatywę dla pełnowymiarowych pojazdów SOV, przyczyniając się do ogólnego zrównoważonego rozwoju branży. Kładziemy duży nacisk na produkcję tych statków lokalnie, przy czym statki budowane w USA są amerykanizowane na rynek amerykański, a statki budowane w Europie do operacji europejskich — zaznaczył Andy Page, dyrektor Chartwell Marine.
— Wprowadzając Midi-SOV, Chartwell Marine i VARD przodują w otwieraniu nowego segmentu w branży morskiej energetyki wiatrowej, umożliwiając zrównoważony biznes na morzu, tworząc statek która łączy w sobie innowacyjność, wydajność i zrównoważony rozwój. Nasze partnerstwo oznacza zaangażowanie w zapewnianie operatorom najnowocześniejszych rozwiązań, które nadają się do pełnienia nowych i wyspecjalizowanych ról pojawiających się na rynkach na całym świecie - powiedział Runar Vågnes, starszy wiceprezes ds. sprzedaży w VARD.
Dzięki długości do 55 metrów i swojej funkcjonalności, statek ma być dostosowany stricte do zadań zgodnie ze swoim przeznaczeniem, zapewniając "złoty środek" między rentownością komercyjną a skutecznością operacyjną. Ma niski kształt wodnicy, który rozszerza się powyżej linii wodnej, skutecznie minimalizując i tłumiąc ruch przechyłu. Dzięki temu statek pozostaje stabilny podczas operacji, ułatwiając dotarcie do pracy pieszo, co wcześniej stanowiło wyzwanie w przypadku tradycyjnych form SOV na mniejszą skalę. Obecni i przyszli operatorzy statków serwisowych ćwiczą m.in. dotarcie do turbiny wiatrowej na morzu, co w obliczu zmiennych fal i wiatru może stanowić poważne wyzwanie. Oprócz tego firmy zapowiadają zapewnieni funkcjonalności i komfortu zwiększonych dzięki przestronnej nadbudówce, która może pomieścić 36 kabin dla załogi serwisowej, 20 kabin dla członków załogi statku oraz rozbudowane zaplecze obejmujące siłownię, audytorium, sale konferencyjne i przestronne pokoje dzienne. Kładąc duży nacisk na efektywność energetyczną, statek ten może być wyposażony w dwupaliwowe silniki metanol-diesel, napęd elektryczny i wspomagający system magazynowania energii. Jego innowacyjna konstrukcja, wyważona wyporność i zaawansowane funkcje mają pozycjonować ten statek serwisowy jako wszechstronne i przyszłościowe rozwiązanie dla morskiej energetyki wiatrowej, łączące dobre samopoczucie załogi i odpowiedzialność za środowisko ze zdecydowanie wysoką wydajnością.
Aby udowodnić przydatność Midi-SOV, we współpracy z Seaspeed Marine Consulting przeprowadzono szeroko zakrojone testy symulacyjne i modelowe. W fazie dalszego rozwoju projektu firma Chartwell otrzymywała wsparcie od wiodących firm morskich, w tym Clarksons, North Star, Seaspeed i Voith. VARD, po przeprowadzeniu z należytą starannością projektu statku latem 2023 roku, dostrzegł jego potencjał jako rozwiązania zmieniającego swoiste zasady gry na rynku offshore wind i zobowiązał się do opracowania projektu celem wprowadzenia go do oferty sprzedażowej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów