• <
PGZ_baner_2025

Saab zaprezentował samolot systemu nadzoru dla polskich sił powietrznych

04.10.2023 16:16 Źródło: Saab
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Saab zaprezentował samolot systemu nadzoru dla polskich sił powietrznych
Saab

Saab zaprezentował pierwszy samolot wczesnego ostrzegania w powietrzu Saab 340 (Airborne Early Warning, AEW) klientowi podczas ceremonii w Linköping, 29 września br. Wydarzenie miało miejsce zaledwie dwa miesiące po złożeniu przez Polskę zamówienia na dwie jednostki tego rodzaju.

Goście ze Szwecji i Polski wzięli udział w wydarzeniu, które stanowiło kamień milowy w kierunku szybko postępującej dostawy do Polski samolotu Saab 340 AEW wyposażonego w radar Erieye. Rozwiązanie to ma zapewnić polskim siłom zbrojnym narodowy atut wzmacniający integralność terytorialną i bezpieczeństwo narodowe.

- Jesteśmy zaszczyceni, że możemy zapewnić Polsce tak ważne możliwości i dumni z tego, że szybko zbliżamy się do dostarczenia tego systemu wczesnego ostrzegania Sił Zbrojnych RP - powiedział Carl-Johan Bergholm, szef Saab w obszarze biznesowym Surveillance.

Saab 340 AEW&C to szwedzki samolot ostrzegania i kontroli obszaru powietrznego zbudowany na bazie pasażerskiej maszyny Saab 340. Jego napęd stanowią dwa silniki turbośmigłowe General Electric CT7-9B. Rozpiętość skrzydeł wynosi 21,44 metra, natomiast długość całej jednostki to 20,57 metry. Powierzchnia nośna samolotu to 42 m2, a masa własna to 10 300 kg. Może osiągnąć pułap 7 620 metrów wysokości, a długość lotu wynosi ok. 6 godzin.

Szybkie tempo od złożenia zamówienia do planowanego przekazania jest wynikiem efektywnej współpracy pomiędzy Saabem i polskimi siłami zbrojnymi oraz faktu, że szwedzki koncern posiada linię produkcyjną dla rozwiązań wczesnego ostrzegania. Obejmuje to dedykowany personel i wewnętrzną wiedzę specjalistyczną do przeprowadzania wszelkiego rodzaju testów i ocen niezbędnych do zatwierdzenia systemów. Zakup obu maszyn kosztował 60 mln dolarów (ok. 263,25 mln złotych).

Saab 340 AEW, wraz z powiązanym sprzętem naziemnym, zapewnia szczegółowy obraz sytuacji, który może być wykorzystywany do zadań wojskowych i cywilnych, w tym nadzoru powietrznego i operacji ratowniczych. Różne konfiguracje systemu Erieye AEW/AEW&C firmy Saab zostały sprzedane do dziewięciu krajów, co czyni go jednym z najczęściej używanych systemów nadzoru powietrznego na świecie.

Dedykowane dla Polski maszyny będą stacjonowały w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Stąd teoretycznie mogłyby wejść w skład Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, tak jak eksploatowane m.in. patrolowo-rozpoznawcze samoloty M-28 Bryza. Stąd wydaje się mylący napis "Polish Air Force" na kadłubie, gdy jednocześnie umieszczono na nim także marynarską kotwicę. Niemniej jednostki znajdą się w wyposażeniu Polskich Sił Powietrznych.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.