Dzięki umowie komercyjnej i licencyjnej zawartej między amerykańskim a szwedzkim przedsiębiorstwem na rynek trafia nowy pojazd do działań podwodnych Tethys. Ma on zrewolucjonizować prowadzenie operacji pod wodą na daleki zasięg, wykorzystując w ich ramach jednostkę autonomiczną.
Wedle zamierzeń twórców ich dzieło ma posłużyć do badań oceanograficznych, prowadzonych przez wiele tygodni, na obszarze setek kilometrów. Gama zastosowań jest rozpięta od przedsięwzięć komercyjnych, w tym naukowych, do związanych z obronnością. Wynika to z faktu zaspokojenia potrzeb w zakresie stałego monitoringu stanu oceanów, co stanowi znaczne wyzwanie logistyczne. Naukowcy potrzebują zwinnych odpowiednich narzędzi badawczych, które pozwolą skalować obserwacje oceanu, jego fauny u flory. W tym przypadku jako przyszłość jawią się bezzałogowe pojazdy nawodne i podwodne, mogące stać się cennym uzupełnieniem działań odnośnie rozwoju inżynierii, eksploracji podwodnej, jak i nauk o morzu.
– MBARI to jedno z niewielu miejsc, w których zespół inżynierów i naukowców może współpracować od ponad 10 lat nad opracowaniem od podstaw zupełnie nowego robota oceanicznego. Jesteśmy podekscytowani faktem, że możemy teraz skorzystać z pomocy firmy Saab, Inc. w wyprodukowaniu tej wyjątkowej platformy dla naszych partnerów zajmujących się oceanistyką i zaadaptowaniu jej do wielu nowych zastosowań – powiedział starszy inżynier mechanik MBARI Brett Hobson, który kieruje zespołem LRAUV.
– Inżynierowie MBARI ciężko pracują, aby stworzyć możliwości autonomicznego i rozszerzonego monitorowania i eksploracji oceanu. Dzięki współpracy z firmą Saab, Inc. unikalna technologia MBARI do badania oceanów będzie szeroko dostępna dla naszych partnerów, co umożliwi globalnej społeczności naukowej zwiększenie wysiłków na rzecz zrozumienia zmieniającego się oceanu – powiedział Andrew Hamilton, przewodniczący działu inżynierii MBARI.
Autonomiczny pojazd dalekiego zasięgu (Long Range Autonomous Underwater Vehicle, LRAUV) został opracowany z przez inżynierów Monterey Bay Aquarium Research Institute (MBARI) w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na technologię, która umożliwi bezpieczne i wydajne badanie, mapowanie i monitorowanie stanu oceanów. Prace projektowe i testy prowadzono przez 10 lat, korzystając m.i. dzięki umowie licencyjnej z szwedzkim koncernem Saab. Stąd na rynku pojazd będzie dostępny jako Saab Tethys. Jego wymiary to dwa metry długości, 30 cm szerokości, a waga to 110 kg. W zamierzeniu będzie możliwe wysyłanie go w morze i nawigowanie nim zarówno z brzegu, jak i statku bądź okrętu.Ma to oznaczać nawet 40 000 godzin pracy na morzu i schodzenie na głębokość do 1500 metrów.
– Ocean znajduje się na krytycznym rozdrożu i pilnie musimy zwiększyć
naszą zdolność do autonomicznego gromadzenia danych fizycznych,
chemicznych i biologicznych na temat największej przestrzeni życiowej na
naszej planecie. Nasze partnerstwo z Saab, Inc. sprawi, że technologia
morska MBARI będzie szeroko dostępna i zapewni ważną drogę do szybkiego
skalowania globalnych wysiłków w zakresie obserwacji oceanów – powiedział Chris Scholin, prezes i dyrektor
generalny MBARI.
– Dziedzictwo Saaba jako światowej klasy producenta systemów podwodnych daje nam silną pozycję do produkcji i sprzedaży Tethysa. To naprawdę wyjątkowy pojazd, wyposażony w wiodące w branży wytrwałość i wytrzymałość. Saab nie może się doczekać współpracy z zespołem MBARI przy tym nowym przedsięwzięciu – powiedział Erik Smith, prezes i dyrektor generalny Saab w USA.
Zaprezentowanie Tethysa zaplanowano na konferencji OCEANS 2023 Gulf Coast Conference w Biloxi w stanie Mississippi, gdzie wspólne stoisko (nr 1012) będą mieć zarówno MBARI jak i Saab. Wydarzenie odbywa się w dniach w dniach 25–28 września br.
Do portu w Birmie wpłynęły chińskie okręty w celu przeprowadzenia manewrów morskich
Tragiczne skutki sztormów na Morzu Czarnym i Śródziemnym. Fale rzucały statkami jak zabawkami
Marynarka Wojenna obchodzi 105. rocznicę swojego utworzenia
Kolejna próba ataku na Izrael. Amerykański okręt skutecznie neutralizuje zagrożenie
Zarzut dla armatora jachtu Galar Gdański I
Kolejny atak na statek powiązany z Izraelem. Tym razem w Zatoce Adeńskiej