• <
nauta_2024

Fiński "Miecznik" również powstaje. Saab rozpoczyna budowę wyposażenia dla korwety

18.08.2023 18:09 Źródło: Saab
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Fiński "Miecznik" również powstaje. Saab rozpoczyna budowę wyposażenia dla korwety

Partnerzy portalu

Merivoimat

W zakładzie należącym do szwedzkiego koncernu Saab w Karlskronie odbyła się ceremonia cięcia kompozytów pod budowę masztu pierwszej z czterech zaplanowanych korwet dla Marynarki Wojennej Finlandii (Merivoimat)

We wrześniu 2019 roku Saab podpisał umowę na dostawę i integrację systemu bojowego dla czterech nowych okrętów fińskiej marynarki wojennej typu Pohjanmaa, powstających w ramach programu Squadron 2020. Głównym wykonawcą programu jest fiński koncern stoczniowy Rauma Marine Constructions. Szwedzka firma jest jest jednym z podwykonawców odpowiedzialnych za elementy i wyposażenie nowych fińskich okrętów, które mają zostać przekazane zamawiającemu w latach 2027-2029. Maszty produkowane są z tego samego materiału kompozytowego, z którego są wykonane szwedzkie korwety typu Visby, zbudowanych przez Saab. Wspomniane maszty będą miały wysokość odpowiadającą pięciopiętrowemu budynkowi.

- To był ważny dzień i jesteśmy dumni, że możemy być częścią prac mających na celu wzmocnienie potencjału Marynarki Wojennej Finlandii. Z niecierpliwością czekamy na dostarczenie naszych wiodących na świecie rozwiązań kompozytowych i systemów bojowych w ścisłej współpracy z naszym fińskim klientem - podkreślił starszy wiceprezes i szef Saab Business Area Kockums Mats Wicksell.

Szwedzki koncern odpowiada za budowę masztów, które pełnią istotną funkcję w związku z instalowanym na nim sprzętu, wykorzystywanym np. do wyszukiwania zagrożeń, obserwacji, kierowania ogniem, czy też telekomunikacji. Jego wykorzystanie służy zwiększeniu zasięgu działania okrętu.

Saab wykorzystuje swoją wiedzę oraz wieloletnie doświadczenie w projektowaniu i budowaniu elementów okrętowych z materiałów kompozytowych, takich jak włókno węglowe i dostarczył rozwiązania kompozytowe dla kilku różnych typów okrętów. Istnieje duże zainteresowanie takimi materiałami, ponieważ przyczyniają się one do zmniejszenia masy okrętu jak i jego sygnatury radarowej. Włókno węglowe to zrównoważona alternatywa, która nie koroduje, obniża zużycie paliwa i oznacza, że większą część całkowitej wyporności okrętu można przeznaczyć na dodatkowe możliwości. Przykładem wykorzystania innych materiałów niż stal do budowy okrętów są polskie trałowce proj. 207, mające nietypowe jak na inne jednostki kadłuby i nadbudówki wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GRP). Stąd w potocznym żargonie są określane "plastikami". Rozwiązanie to pozwala osiągnąć niską sygnaturę magnetyczną, jednocześnie zapewniając wyjątkowo długą zdolność użytkową.

Fot. Saab

Z racji na zagrożenie ze strony Rosji, a także fiasko zarówno dotychczasowej polityki obronnej oraz koncepcji małych okrętów rakietowych, Finlandia dąży do zwiększenia swoich zdolności morskich, w tym w zakresie posiadania okrętów o większych możliwościach, jakich tamtejsza marynarka nie widziała właściwie od czasu II wojny światowej. Najważniejsze prace są związane z programem budowy korwet rakietowych (określanych też z racji na rozmiary fregatami) typu Pohjanmaa, które w polskiej prasie są nazywane niekiedy „fińskim Miecznikiem”, choć umowa odnośnie rozpoczęcia fińskiego przedsięwzięcia została podpisana jeszcze w 2019 roku. Ich koszt ma wynosić nawet 1,3 mld euro, stanowiąc największe od dekad przedsięwzięcie w zakresie morskiej obronności państwa. 

Istotnymi koncernami zaangażowanymi w to przedsięwzięcie są szwedzki Saab oraz norweski Konsberg – oba mają ogromne doświadczenie w zakresie budowy i doposażania okrętów w nowoczesne uzbrojenie oraz inne systemy. Kadłuby powstaną w fińskiej stoczni Rauma Marine Constructions, mającej doświadczenie w zakresie budowy kutrów rakietowych oraz wielkich wycieczkowców. Budowa czterech korwet będzie w tym przypadku nie tylko wzmocnieniem sił morskich, ale też ogromnym zastrzykiem dla branży stoczniowej, zapewniając miejsca pracy, rozwój infrastruktury, kadr oraz technologii. Stąd i tu pojawiają się porównania z programem "Miecznik" i jego znaczeniem tak dla obronności, jak i branży okrętowej.

Wejście do służby wszystkich korwet jest planowane na lata 2028-2029. Mając długość 117 metrów i wyporność 4 300 ton będą największymi od lat okrętami w Merivoimat.

To nie jedyne przedsięwzięcie tego typu, w jakie jest zaangażowany Saab. Pod koniec czerwca władze Szwecji jak i koncern ogłosiły początek prac koncepcyjnych odnośnie czterech, przyszłych okrętów dla Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska marinen). Z racji na zaangażowanie firmy w budowę okrętów dla Finlandii, potencjalnie projekt szwedzki może posiadać pewne podobieństwa.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.