Celem szwedzko-brytyjskiej umowy firm jest dostarczenie zamawiającemu produktu na najwyższym poziomie. Oba przedsiębiorstwa planują w tym celu wykorzystać swoje umiejętności i atuty, oferując szerszą gamę zintegrowanych rozwiązań, produktów i usług.
Łącząc możliwości technologiczne i wiedzę specjalistyczną w celu napędzania postępu technologicznego, obie firmy chcą pozostać w czołówce branży okrętowej. W ramach zawiązanej współpracy Saab i Babcock zbadają możliwości opracowania projektu nowej, zaawansowanej korwety o długości około 100 metrów. W tym celu ma zostać wykorzystana specjalistyczna wiedza szwedzkiego koncernu w zakresie morskich systemów zarządzania walką i konstrukcji kompozytowych, których dostarczała szwedzkiej flocie. Z kolei doświadczenie brytyjskiego przedsiębiorstwa w zakresie projektowania i integracji platform w celu stworzenia nowych, wiodących w swojej klasie zdolności. W drugim przypadku przykładem jest platforma Arrowhead 140, będąca wzorem dla projektu polskiej fregaty wielozadaniowej programu "Miecznik", której prototyp znajduje się od sierpnia w budowie.
Fot. Saab
– Posiadamy uzupełniające się możliwości i zasoby, w tym wiedzę specjalistyczną, technologie i obecność na rynku, które w połączeniu mogą zwiększyć naszą przewagę konkurencyjną. Łącząc nasze możliwości i zasoby, dostrzegamy potencjał wzajemnego wykorzystania mocnych stron – powiedział Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny Saaba.
– To początek nowej, ekscytującej relacji pomiędzy Babcockiem i Saabem. Uznaje potencjał wspólnego oferowania szerszej gamy zintegrowanych rozwiązań klientom międzynarodowym i opiera się na silnych powiązaniach kulturowych i technicznych między obiema Grupami – podkreślił yrektor generalny Babcock, David Lockwood
Nowa korweta ma być wysoce zdolnym i elastycznym platformą bojową, mającą na celu zaspokojenie potrzeb międzynarodowych klientów. Babcock i Saab zamierzają wspólnie promować nowy projekt na światowych rynkach eksportowych. W czerwcu Saab ogłosił początek prac nad projektem nowego okrętu tej klasy dla Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska Marinen). W sumie mają powstać cztery jednostki o nazwach Halmstad Luleå, Norrköping i Trelleborg.
Projekt korwety może stać się kolejnym towarem eksportowym, pozwalającym rozwinąć się szwedzkiej branży zbrojeniowej. Aktualnie Saab odpowiada za budowę okrętów podwodnych proj. A26, również dla morskich sił Szwecji. Wzorowane na nich projekty są oferowane także innym krajom, m.in. Polsce w związku z programem "Orka" oraz Holandii.
UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji
MacGregor dostarczy sprzęt RoRo dla pierwszego statku typu PCTC zasilanego metanolem
Shell zakończył bunkrowanie pierwszego statku wycieczkowego LNG w Gibraltarze
59 statków floty offshore od Rawabi Vallianz Offshore Services otrzyma systemy dynamicznego pozycjonowania Praxis
CMA CGM zamawia osiem dodatkowych kontenerowców napędzanych metanolem
Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)