Zakład specjalizujący się w budowie jednostek morskich dla szeroko pojętego offshore ogłosił podpisanie umowy z Windward Offshore, konsorcjum pod przewodnictwem morskiego oddziału ASSC SeaRenergy Group w Niemczech, na zaprojektowanie i budowę dwóch dodatkowych hybrydowych statków operacyjnych (Commissioning service operation vessels, CSOV). Dzięki tej umowie Windward zrealizuje opcje zawarte w początkowej umowie na dwa statki, podpisanej w październiku 2023 roku.
Dzięki temu zamówieniu Windward Offshore ma zrobić kolejny, ważny krok w dostarczaniu zintegrowanych rozwiązań w zakresie morskiej energetyki wiatrowej dla swoich klientów i wspierania znaczącego globalnego zapotrzebowania na morską energię wiatrową i infrastrukturę energetyczną, będąc jednocześnie świadectwem wiedzy specjalistycznej Vard w zakresie dostaw nowych statków i szerokiego doświadczenia w tym sektorze. Członkami konsorcjum Windward Offshore są SeaRenergy Offshore, Blue Star Group, Diana Shipping Inc. i SeraVerse. Łączy ich wspólna wizja rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej.
- Windward Offshore z przyjemnością ogłasza realizację opcji na dwa kolejne VARD 4 19 CSOV, rozszerzając nasze początkowe zamówienie na dwa statki do czterech i kontynuując pełną zaufania współpracę z Vard. Wszystkie nasze statki są projektowane tak, aby były wyposażone w najnowsze, przyjazne dla środowiska technologie, których celem jest minimalizacja wpływu na środowisko i oferowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa w celu zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych operacji na morzu - zaznaczył Benjamin Vordemfelde, dyrektor zarządzający Windward Offshore.
- Wierzymy, że statki CSOV odegrają kluczową rolę w transformacji energetycznej i nie możemy się doczekać, aby zaoferować naszym klientom kompleksową platformę usług morskiej energetyki wiatrowej, która łączy w sobie unikalne połączenie rozległej wiedzy specjalistycznej w zakresie morskiej i morskiej energetyki wiatrowej, zdobytej przez naszych partnerów założycieli - podkreślił Christoph Geck-Schlich, dyrektor zarządzający Windward Offshore.
Statek Vard 4 19 to wszechstronna platforma przeznaczona do zrównoważonych operacji wsparcia morskich farm wiatrowych, skupiająca się na logistyce pokładowej, bezpieczeństwie, komforcie i funkcjonalności. Ma 87,5 metra długości, 19,5 metra szerokości. Na pokładzie jednostki ma znaleźć się miejsce dla 120 osób, tak załogi jak i pracowników obsługujących turbiny wiatrowe na morzu. W jej wyposażeniu znajduje się trap wraz z windą, pozwalające regulować wysokość, w związku z prowadzonymi pracami przy turbinach wiatrowych. Aby móc realizować energooszczędne i inteligentne operacje na morzu oraz zmniejszyć zużycie paliwa, statki otrzymają kompleksowy pakiet SeaQ firmy Vard Electro, który obejmuje systemy i rozwiązania w zakresie zasilania, sterowania i komunikacji. Vard Interiors dostarcza także rozwiązania HVAC-R (ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja) i wnętrz. Jednostka wykorzystuje hybrydowy napęd, a zbiorniki na paliwo są przygotowane do pracy na zielonym metanolu. W przyszłości ma to zapewnić pracę nie powodującą emisji CO2.
Wszystkie cztery statki zostały zaprojektowane przez biuro projektowe Vard Design z Ålesund w Norwegii. W przypadku dwóch z nich kadłuby zostaną zbudowane w stoczni Vard w Rumunii, natomiast ostatecznym wyposażaniem, uruchomieniem i dostawą zajmie się norweski zakład firmy. Pozostałe dwa zostaną w całości wykonane w wietnamskiej stoczni Vard. Po rozpoczęciu działalności wszystkie jednostki będą miały za zadanie wspierać firmy energetyczne na całym świecie w budowie, uruchamianiu i utrzymaniu morskich farm wiatrowych.
Jeszcze w październiku 2023 roku Windward Offshore podpisał kontrakt na dwa podobne CSOV. Kontrakt przewidywał opcję zakupu dwóch kolejnych statków, z której firma Windward zdecydowała się teraz skorzystać w ramach nowego, wiążącego kontraktu. Pierwsze dwa hybrydowe statki do obsługi morskich farm wiatrowych zostaną dostarczone w III kw. 2025 roku i I kw. 2026 roku. Pozostałe dwa statki dla Windward Offshore będą przekazane w II i III kw. 2026 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española