Ze względu na ogromną ilość zamówień duńska firma NKT zajmująca się układaniem podmorskich kabli zdecydowała się na zakup kolejnego kablowca. Ma to zapewnić ciągłość wykonywania zleceń i ich terminowość.
Zaplanowany statek zostanie zaprojektowany przez norweską firmę Salt Ship Design
AS, natomiast budowniczym będzie norweskie przedsiębiorstwo Vard, które specjalizuje się w budowie jednostek morskich przeznaczonych do układania kabli pod wodą. Obecnie na wyposażeniu NKT znajduje się kablowiec NKT Victoria, działający od 2017 roku. Zbudowała go stocznia Kleven Verft AS, niemniej częściowo wyposażony kadłub jednostki powstał rok wcześniej w gdyńskiej stoczni CRIST S.A.
To nie jedyna inwestycja prowadzona przez NKT. Jeszcze w maju ub.r. firma z myślą o perspektywach rynkowych ogłosiła inwestycję w nową fabrykę kabli wysokiego napięcia, która powstanie w szwedzkiej Karlskronie. Już wtedy planowała także zwiększenie swoich zdolności morskich poprzez nabycie kolejnego kablowca. Zarówno statek, jak i nowy zakład mają rozpocząć działalność od 2027 roku.
Przypomnijmy, że w sierpniu 2023 roku firma NKT wygrała przetarg na system kabli energetycznych dla polskiego projektu morskiej energetyki wiatrowej Baltic Power. Jej inwestorem i deweloperem jest Baltic Power Sp. z o.o., spółka joint venture PKN Orlen i kanadyjskiego Northland Power. Wartość umowy wyniosła 120 mln euro. Będzie to system kabli elektroenergetycznych wysokiego napięcia 230 kV AC XLPE. Mają znajdować się w czterech obwodach, których łączna długość wyniesie niemal 130 km.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth