Ze względu na ogromną ilość zamówień duńska firma NKT zajmująca się układaniem podmorskich kabli zdecydowała się na zakup kolejnego kablowca. Ma to zapewnić ciągłość wykonywania zleceń i ich terminowość.
Zaplanowany statek zostanie zaprojektowany przez norweską firmę Salt Ship Design
AS, natomiast budowniczym będzie norweskie przedsiębiorstwo Vard, które specjalizuje się w budowie jednostek morskich przeznaczonych do układania kabli pod wodą. Obecnie na wyposażeniu NKT znajduje się kablowiec NKT Victoria, działający od 2017 roku. Zbudowała go stocznia Kleven Verft AS, niemniej częściowo wyposażony kadłub jednostki powstał rok wcześniej w gdyńskiej stoczni CRIST S.A.
To nie jedyna inwestycja prowadzona przez NKT. Jeszcze w maju ub.r. firma z myślą o perspektywach rynkowych ogłosiła inwestycję w nową fabrykę kabli wysokiego napięcia, która powstanie w szwedzkiej Karlskronie. Już wtedy planowała także zwiększenie swoich zdolności morskich poprzez nabycie kolejnego kablowca. Zarówno statek, jak i nowy zakład mają rozpocząć działalność od 2027 roku.
Przypomnijmy, że w sierpniu 2023 roku firma NKT wygrała przetarg na system kabli energetycznych dla polskiego projektu morskiej energetyki wiatrowej Baltic Power. Jej inwestorem i deweloperem jest Baltic Power Sp. z o.o., spółka joint venture PKN Orlen i kanadyjskiego Northland Power. Wartość umowy wyniosła 120 mln euro. Będzie to system kabli elektroenergetycznych wysokiego napięcia 230 kV AC XLPE. Mają znajdować się w czterech obwodach, których łączna długość wyniesie niemal 130 km.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów