Morski port Aberdeen i oraz Stillstrom, spółka należąca do morskiego lidera Maersk, zainwestują w morski hub ładowania elektrycznych statków. W tym celu powstanie spółka joint venture (JV), która będzie rozwijała ten pionierski projekt. Celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń emitowanych przez statki.
Jak czytamy w komunikacie, zarządu portu Aberdeen oraz przedstawiciele Stillstrom podpisali memorandum of understanding (MoU). Na jego podstawie zostanie przeprowadzone wspólne studium wykonalności morskiego hubu ładowania elektrycznego dla zeroemisyjnych statków. Węzeł będzie pobierał energię z odnawialnych źródeł, w tym morskiej energetyki wiatrowej. Badania potrwają do końca 2022 roku. Na podstawie ich wyników powstanie mapa drogowa dla projektu infrastruktury ładowania w porcie Aberdeen.
Inwestorzy chcą przeanalizować korzyści płynące z inwestycji, scenariusze użycia ładowarek, podstawowe wymagania techniczne, oraz przede wszystkim – ekonomikę inwestycji.
Hub będzie stanowił platformę ładowania dla statków, które nie będą musiały zużywać paliw kopalnych w trakcie postoju w porcie. Hub umożliwi również ładowanie pakietów akumulatorów używanych na statkach.
Port Aberdeen jest jednym z najbardziej obleganych portów w Wielkiej Brytanii, z ponad 6 tys. statków odwiedzających i kotwiczących po za portem każdego roku. Strategia "Zielonego Portu" obejmuje szeroki zakres możliwości redukcji emisji, w tym elektryfikację nabrzeża, wykorzystanie paliw alternatywnych i źródeł energii o niższej zawartości węgla oraz zrównoważoną gospodarkę odpadami.
Wcześniej Maersk Supply Service oraz duński potentat wiatrowy Ørsted nawiązali współpracę, aby w 2023 roku przetestować pilotażową platformę. Próba odbędzie się na jednej z farm wiatrowych Ørsted na Morzu Północnym, a prototypowa boja Stillstrom będzie zasilać statki serwisowe (SOV) i statki do przewozu (transferu) załogi (CTV), wykorzystywane na farmie.
Źródło: Port of Aberdeen/Stillstrom
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek