• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Konieczność zastosowania paliw alternatywnych jest faktem. Seatech Engineering z odpowiedzią na rosnące potrzeby budowy floty jednostek LNG

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Konieczność zastosowania paliw alternatywnych jest faktem. Seatech Engineering z odpowiedzią na rosnące potrzeby budowy floty jednostek LNG

Partnerzy portalu

Jednostka SE-619 Pocket FSRU do zastosowania w małych portach wzdłuż polskiej linii brzegowej, projekt i fot. Seatech Engineering

W dynamicznym świecie inżynierii morskiej i w obliczu rosnącego znaczenia zielonej energetyki rola biur projektujących statki jest nie do przecenienia. Służą one zmaterializowaniu wymogów armatora oraz poszukiwaniu skutecznych i ekonomicznych rozwiązań odpowiadających na potrzeby zmieniającego się rynku, zgodnych z rosnącymi wymogami środowiskowymi oraz wspierających zrównoważony rozwój transportu morskiego.

Rozwój jednostek do magazynowania i regazyfikacji, jak również statków bunkrujących i dowożących LNG i inne paliwa, stanowi znaczący krok naprzód w dążeniu przemysłu morskiego do czystszych i bardziej zrównoważonych rozwiązań paliwowych. Za kulisami tych innowacyjnych jednostek kryje się skrupulatny proces projektowania, który integruje nowoczesne technologie, rygorystyczne normy bezpieczeństwa i względy środowiskowe. Seatech Engineering, będące biurem z ponad 20-letnim doświadczeniem w realizacji projektów dla klientów z całego świata, jako jedną z flagowych linii statków realizuje właśnie konwersje jednostek FSRU (ang. Floating Storage and Regasification Unit) oraz skrojone na miarę potrzeb projekty bunkierek i dowozowców LNG.

Retrofit’y jednostek LNG w cenie

Jednostki FSRU stanowią obecne istotny element łańcucha dostaw skroplonego gazu ziemnego, jednak w obliczu stale rosnącego popytu na LNG i niewystarczającej ilości dostępnych zasobów, modernizacja i dostosowanie istniejących konwencjonalnych gazowców LNG do potrzeb FSRU stanowi wartą uwagi alternatywę, oferując wiele korzyści i realne oszczędności w porównaniu z budową jednostki od podstaw. Seatech Engineering posiada szerokie doświadczenie w przebudowach LNGC (ang. Liquified Natural Gas Carrier) na FSRU i FSU (ang. Floating Storage Unit), jak również we współpracy z kluczowymi dostawcami systemów regazyfikacji i skraplania gazu. Swoje doświadczenie w retrofit’ach jednostek biuro zbudowało m.in. podczas wieloletniej współpracy z Wartsila Gas Solutions, realizując wspólnie przebudowy gazowców dla międzynarodowych armatorów.

Zrealizowane przez Seatech projekty potwierdzają, iż konwersja starszych gazowców LNG na nowoczesne jednostki FSRU zapewnia znaczne skrócenie czasu realizacji. 

– Okres od podpisania umowy do ostatecznego uruchomienia gotowego statku może zostać skrócony do dwóch lat. Wąskim gardłem może być tutaj czas oczekiwania na niezbędny sprzęt regazyfikacyjny, jednak kluczowe przygotowania można przeprowadzić w międzyczasie, a ostateczną instalację w stoczni remontowej ograniczyć do maksymalnie 6 miesięcy. W przypadku projektów na naszym rodzimym rynku, konwersja FSRU może zostać przeprowadzona lokalnie w wybranej polskiej dużej stoczni, gdzie większość prac realizowana jest przez nasze lokalne doświadczone firmy. Kluczowe jest wyposażenie owych stoczni w niezbędną infrastrukturę w postaci doków oraz odpowiedniego udźwigowienia, gdyż niektóre elementy np. moduł regazyfikacyjny, powinny być instalowane w całości. Dla przykładu, moduł regazyfikacyjny o mocy odpowiedniej dla „polskiego FSRU” to masa ok. 750 ton – wyjaśnia Krzysztof Czerski, Head of LNG & Energy Department w Seatech Engineering.

Porównując, czas potrzebny na budowę nowej jednostki FSRU w Korei, bądź w Chinach, wynosi obecnie od 4 do 5 lat od podpisania kontraktu. Modernizacja FSRU wykazuje zatem zasadność ekonomiczną poprzez zmianę przeznaczenia istniejących statków, oferując opłacalne i szybsze rozwiązanie dla rozbudowy infrastruktury LNG. Warto jednak zwrócić uwagę, iż zasoby starszych konwencjonalnych gazowców LNG, mogących zostać poddanym konwersji, z roku na rok się kurczą. Prawdopodobna jest więc sytuacja, w której jedynym możliwym rozwiązaniem w dążeniu do zaspokojenia popytu na LNG, będzie budowa jednostek od zera. Niezależnie od wyboru sposobu realizacji FSRU proces projektowania odgrywać tu będzie kluczową rolę, zapewniając rozwiązania, które optymalizują wydajność, szybkość reakcji i zrównoważony rozwój w zmieniającym się krajobrazie operacji energetycznych, a biuro Seatech Engineering zapewnia w tym obszarze pełen zakres usług projektowych.

Fot. Seatech Engineering


Bunkierki i dowozowce jako klamra całego procesu

Jednostki bunkrujące i dowożące LNG oraz jednostki bunkrujące wielopaliwowe stanowią nieodzowny element całego procesu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na skroplony gaz ziemny i inne paliwa alternatywne. Proces projektowania takich jednostek rozpoczyna się od kompleksowej oceny wymagań operacyjnych statku i potrzeb rynku. Biura projektowe ściśle współpracują z armatorami statków, operatorami i interesariuszami w celu określenia kluczowych ram specyfikacji, w tym pojemności, zasięgu, prędkości i kompatybilności z różnymi rodzajami paliw. Ta początkowa faza stanowi kluczową zmienną dla kolejnych decyzji projektowych, zapewniając zgodność z potrzebami branży i normami regulacyjnymi.

Jedną z podstawowych kwestii przy projektowaniu statków bunkrujących LNG i inne paliwa alternatywne jest bezpieczeństwo. Skroplony gaz ziemny, choć oferuje korzyści dla środowiska, stanowi wyjątkowe wyzwanie ze względu na swój kriogeniczny charakter i łatwopalność. Inżynierowie stosują zaawansowane środki bezpieczeństwa, takie jak podwójne systemy hermetyzacji, solidną izolację i systemy wykrywania gazu, aby ograniczyć ryzyko i zapewnić bezpieczną obsługę i przechowywanie LNG na pokładzie.

SE-607 Floating LNG Terminal 3000 m3 projektu Seatech Engineering – beznapędowa jednostka pływająca, w przypadku wyposażenia w holownik/pchacz umożliwia bunkrowanie gazu skroplonego

Co więcej, wielopaliwowe statki bunkrujące muszą pomieścić różnorodne rodzaje paliwa, z których każdy ma własne wymagania dotyczące przechowywania i obsługi. Wszechstronność jest kluczowa i wymaga innowacyjnych rozwiązań, aby zoptymalizować wykorzystanie przestrzeni w celu segregacji ładunków i zminimalizować ryzyko zanieczyszczenia krzyżowego. Elastyczne systemy rurociągów, oddzielne zbiorniki magazynowe i dedykowane stacje tankowania należą do cech konstrukcyjnych stosowanych w celu ułatwienia wydajnego transferu różnych paliw przy jednoczesnym zachowaniu integralności operacyjnej.

Jednostka SE-615 Multifuel Bunkering Vessel zaprojektowana przez Seatech Engineering jako modułowa platforma do instalacji różnych systemów przechowywania ładunku, przygotowana do obsługi diesla, LNG, bioLNG, metanolu, amoniaku, a w przyszłości ciekłego wodoru

Wydajność jest kolejnym istotnym czynnikiem w procesie projektowania. Operacje bunkrowania wymagają manewrowości i szybkości reakcji, aby zminimalizować przestoje tankowanych jednostek. Projektanci optymalizują układy statków, systemy napędowe i infrastrukturę paliwową, aby usprawnić operacje i zmaksymalizować przepustowość. Zaawansowane technologie napędowe, takie jak silniki dwupaliwowe i pędniki azymutalne, zwiększają elastyczność  i oszczędność paliwa, przyczyniając się do całościowej efektywności prowadzonych operacji.

Wizualizacja jednostki SE-608 LNG Low Air Draught Bunkering Vessel 5000 m3, spełniającej wymagania statków wycieczkowych napędzanych LNG, o wysokiej manewrowości i modułowym układzie napędowy diesel/gaz–napęd elektryczny do przyszłej konwersji na paliwa alternatywne, takie jak metanol/wodór, projekt i fot. Seatech Engineering

Zrównoważony rozwój środowiska pozostaje na czele rozważań projektowych w całym procesie. Oprócz redukcji emisji poprzez zastosowanie czystszych paliw, biura projektowe badają innowacyjne rozwiązania w celu zminimalizowania wpływu statku na środowisko. Optymalizacja kadłuba, systemy odzyskiwania ciepła odpadowego i technologie oczyszczania wód balastowych są zintegrowane z projektem statku w celu zwiększenia efektywności energetycznej i zminimalizowania wpływu na środowisko.

SE-618 Shallow Draught LNG Feeder and Bunkering Vessel – jednostka stanowiąca idealne rozwiązanie dla portów Bałtyku i Morza Północnego, charakteryzująca się wymiarami umożliwiającymi przepłynięcie przez Kanał Wiślany i dopłynięcie do portu w Elblągu, projekt i fot. Seatech Engineering

Seatech Engineering może pochwalić się bogatym portfolio gotowych projektów statków do bunkrowania LNG, oleju napędowego czy metanolu, o zdywersyfikowanych parametrach i rozmiarach. W ramach realizowanych projektów biuro zapewnia kompleksowe usługi projektowe, również z wykorzystaniem rozwiązań hybrydowych oraz wielopaliwowych, dostosowanych do wymagań klienta. Seatech opracowuje studia wykonalności statków w celu poprawnego połączenia z wybranym układem napędowym oraz zapewnieniem optymalizacji czasu operacji oraz zużycia paliwa. Biuro współpracuje z głównymi dostawcami systemów obsługi ładunków, a także zapewnia dopasowanie różnych systemów przechowywania paliw. Ponadto Seatech posiada doświadczenie w projektowaniu małych jednostek LNG (tzw. Small Scale LNG Units), w tym zasilanych paliwami takimi jak metanol, destilate diesel oil czy residual diesel oil. Klamrą do całości wsparcia ze strony biura są usługi brokerskie, gwarantujące wsparcie w doborze najbardziej odpowiedniej stoczni posiadającej zasoby do budowy zaprojektowanej jednostki.

– Warto dodać, że nasze biuro oferuje realizacje projektów, które mogą być aktualizowane w trakcie cyklu życia jednostki. Dla przykładu – zaprojektowany pierwotnie system napędowy oparty o koncepcję napędu „diesel/gas – electric”, może z czasem zostać zastąpiony np. ogniwami paliwowymi, gdy technologia zostanie opracowana i gotowa będzie do wdrożenia. Podobnie jest z systemem przechowywania i obsługi ładunków. Po 10, 20 czy 30 latach eksploatacji systemu LNG może on zostać zastąpiony rozwiązaniem wykorzystującym metanol, amoniak lub nawet wodór – tłumaczy Krzysztof Czerski.

– Ponadto statek bunkrujący LNG czy jednostka wielopaliwowa, może zostać przez nas zaprojektowana do montażu modułowego w oparciu o różne elementy produkowane przez lokalnych, nawet małych dostawców – dodaje.

Presja na czystsze i bardziej zrównoważone alternatywy paliwowe stale rośnie, jednak zapewnienie rosnącego poziomu zasobów wymaga czasu i inwestycji. Sprawne wdrożenie jednostek FSRU, oraz wspierających je statków bunkrujących i podających paliwa, jest jednym z rozwiązań adresujących to wyzwanie. Sięganie po kompetencje inżynierów, posiadających doświadczenie i niezbędną wiedzę w obszarze projektowania takich jednostek, jest na wyciągnięcie ręki. Seatech Engineering pozostaje w gotowości do podjęcia tych wyzwań, doskonale zdając sobie sprawę ze złożoności procesu projektowego w/w jednostek oraz oczekiwań i wymagań stawianych przez dzisiejszy dynamicznie zmieniający się rynek.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.