Francuski gigant branży żeglugowej poinformował 15 lutego o odbiorze pierwszego statku z serii 10 kontenerowców o nośności 2000 TEU zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Będą one stopniowo wdrażane w regionie Morza Śródziemnego i Europie Północnej.
Nowe kontenerowce wiążą się z zaangażowaniem firmy w dekarbonizację branży morskiej zgodnie ze standardami Międzynarodowej Organizacji Morskie (IMO). Dołączą do floty liczącej obecnie 620 statków, z czego 30 jest napędzanych alternatywnymi źródłami energii, a ich liczba ma stale rosnąć. Statki te będą emitować do 20% mniej CO2 w porównaniu ze statkami podobnej wielkości zasilanymi konwencjonalnym paliwem morskim. Statki te, różniące się linią i architekturą od konwencjonalnych kontenerowców, zostały zaprojektowane w ścisłej współpracy z Chantiers de l'Atlantique, francuską firmą z siedzibą w Saint-Nazaire, znaną na całym świecie ze swojej wiedzy specjalistycznej w zakresie projektowania statków. Również rodzime przedsiębiorstwo GTT, specjalizujące się w zakresie technologii transportu morskiego i magazynowania skroplonego gazu ziemnego, blisko współpracowało przy projektowaniu napędu i zbiornika gazowego o łącznej pojemności 1053 m3. Budowę statków powierzono południowokoreańskiej spółce Hyundai Mipo Dockyard (HMD).
Przedsięwzięcie było realizowane w ramach ścisłej współpracy pomiędzy armatorem, firmą inżynieryjną i dostawcami
sprzętu, zapewniając spełnienie potrzeb w zakresie innowacji w architekturze morskiej i dała początek nowemu
modelowi kontenerowca o całkowicie odnowionym profilu i parametrach
technicznych. Zamówienie na statki napędzane LNG jest częścią programu odnowy floty
CMA CGM, w który przedsiębiorstwo zainwestowało ponad 15 miliardów
dolarów. Ma przybliżyć je do osiągnięcia celu, jakim jest zerowa emisja
dwutlenku węgla netto do 2050 roku. Z kolei do 2028 roku, wedle portfela
zamówień, prawie 120 statków firmy będzie zasilanych energią
niskoemisyjną. Będą wyposażane w liczne technologie zaprojektowane w celu
maksymalizacji efektywności energetycznej i ochrony środowiska, stając się również wygodniejsze i przyjemniejsze dla załogi dzięki
nowoczesnym wnętrzom i kabinom.
Discover our cutting-edge 2,000 TEU container ships!🚢
— CMA CGM Group (@cmacgm) February 15, 2024
Powered by LNG and led by the inaugural CMA CGM MERMAID, this fleet presenting a brand-new design is a leap in our decarbonization journey, showcasing our commitment to sustainable shipping.#Innovation #FutureOfShipping pic.twitter.com/kpnjqnRh8y
Znaczenie przy projektowaniu miało ustalenie rozmiarów w postaci 204,29 metra długości i 29,6 metra szerokości, co w zamierzeniu służy poprawie parametrów hydrodynamicznych i aerodynamicznych statku. Są to także pierwsze statki we flocie CMA CGM z nadbudówkami zintegrowanymi z przednią częścią kadłuba, zapewniając tym samym lepsze właściwości hydrodynamiczne, co w zamierzeniu ma pozwolić zmniejszyć zużycie paliwa o 15% na rejs. Dzięki temu pomieszczenia umieszczone z przodu zapewnią lepsze właściwości aerodynamiczne i większą ładowność w porównaniu z konwencjonalną architekturą kontenerowców. Wybór LNG jako paliwa ma zapewnić mniejszą emisję tlenków siarki o 99%, tlenków azotu o 92% i drobnych cząstek o 91%. Po schłodzeniu do -161°C LNG napędza 12-megawatowy silnik MAN. Te statki dwupaliwowe mogą również wykorzystywać biogaz (-67% równoważnika CO2) wytwarzany z bioodpadów i można go przekształcić w e-metan (-85% równoważnika CO2) wytwarzany z dekarbonizowanego wodoru. Ma to zapewnić ogólną niskoemisyjność statków z tej serii. Ponadto 10 nowych kontenerowców zostanie wyposażonych w alternator połączony z głównym silnikiem napędowym, który będzie dostarczał energię potrzebną do zasilania pokładowych instalacji elektrycznych na morzu. Jak zaznaczyła firma, najnowszą wyjątkową innowacją w nowej generacji kontenerowców jest jedno z najpotężniejszych ogniw paliwowych na pokładzie statku, zasilane wodorem i posiadające moc 1 MW. Dzięki temu statki z tej serii będą zapewniały zeroemisyjność podczas postojów i cumowania.
W pierwszą podróż CMA CGM Mermaid wyruszy w podróż z południowokoreańskiego Busan do Europy, w tym docelowo na Morze Bałtyckie. Jako zdolny do przewozu 45-stopowych kontenerów, które można załadować na przyczepy, będzie stanowił bardziej energooszczędną alternatywę dla transportu drogowego w Europie i regionie śródziemnomorskim. Dziesięć nowych statków, dostarczanych stopniowo w okresie od lutego 2024 roku do stycznia 2025 roku, będzie przewozić towary na krótkich dystansach. CMA CGM podkreśla, że sześć zamówionych jednostek dołączy do linii obsługującej porty bałtyckie i skandynawskie. Pozostałe kontenerowce będą kierować się portów śródziemnomorskich.
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu