Japońskie przedsiębiorstwo żeglugowe Ocean Network Express (ONE), podpisało 17 stycznia w Singapurze kontrakty na budowę nowoczesnych kontenerowców z chińskimi stoczniami Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding. W ramach umowy wykonawcy dostarczą zamawiającemu do 2027 roku 12 kontenerowców o pojemności 13 000 TEU. Będą one zasilane metanolem.
Czołowe firmy zajmujące się morskim transportem kontenerów inwestują w statki zasilane zielonymi paliwami w myśl strategii dekarbonizacji globalnej żeglugi ogłoszonej przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) na szczycie klimatycznym Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 80) w Londynie. Wiąże się ona z redukcją emisji CO2, w związku z czym kluczowym rozwiązaniem jawi się rozwijanie alternatywnych metod napędów statków. Wśród szczególnie popularnych innowacji znajduje się wykorzystanie amoniaku, wiatru, wodoru, czy właśnie metanolu.
Wedle zawartej z ONE umowy każda z chińskich stoczni zbuduje sześć statków. Jest to początek rozwijania przez tę firmę własnej floty korzystającej z ekologicznych napędów. Statki będą zasilane dwupaliwowo, zapewniając ograniczenie emisji CO2 i wpisując się w politykę osiągania przez przedsiębiorstwo "zrównoważonych celów" w ramach tzw. zielonej strategii dekarbonizacji.
– Nasza decyzja o inwestycji w statki zasilane dwupaliwowym metanolem jest zgodna z zieloną strategią ONE jako część naszych kluczowych inicjatyw. Nadchodząca nowa flota ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia naszego celu, jakim jest wysłanie pierwszych statków napędzanych alternatywnymi paliwami do 2030 roku, co stanowi znaczący kamień milowy na naszej drodze do osiągnięcia bardziej ekologicznego i zrównoważonego przemysłu morskiego – powiedział Jeremy Nixon, dyrektor generalny ONE.
//Press Release: ONE has signed Ship Building Contracts with Jiangnan Shipyard and Yangzijiang Shipbuilding for a total construction of twelve 13,000 TEU methanol dual-fuel container ships.
— OceanNetworkExpress (@OceanNetworkExp) January 17, 2024
Read the full release here: https://t.co/bly3QBIjAJ#asONEweCan pic.twitter.com/xJO5BCwY2F
Zaplanowane dla ONE jednostki mają posiadać także nowoczesne rozwiązania, w tym zoptymalizowany kształt kadłuba, system odzyskiwania ciepła odpadowego, czy osłona przednia przeciwko wiatrowi. Do tego otrzymają system smarowania powietrzem i generator wałowy, co pomoże w badaniu potencjalnych ulepszeń w zakresie efektywności paliwowej i redukcji emisji gazów cieplarnianych, gdyż w przyszłości firma planuje zamawiać kolejne kontenerowce wykorzystujące te technologie.
Firma oczekuje, że innowacje pomogą przyspieszyć jej wysiłki na rzecz dekarbonizacji i zapewnić zgodność z przepisami obowiązującymi w branży transportowej. Wśród rozwijanych, zielonych napędów i paliw w ramach zrównoważonego rozwoju morskiego transportu metanol będzie odgrywał szczególną role w ramach walki z globalnym ociepleniem, tym bardziej że wielu innych potentatów branży sięga po to rozwiązanie. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku działalność rozpoczął statek Laura Maersk, pierwszy kontenerowiec duńskiej firmy, napędzany właśnie metanolem.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów