Giganci żeglugi kontenerowej, Maersk i Hapag-Lloyd, ogłosili współpracę w ramach sojuszu Gemini Cooperation. Inicjatywa ta, mająca na celu zwiększenie efektywności operacyjnej i przyspieszenie dekarbonizacji flot, rozpocznie się w lutym 2025 r.
Maersk oraz Hapag-Lloyd, dominujący gracze branży, zawarli umowę o długoterminowej współpracy operacyjnej. Przewoźnicy stworzą wspólną flotę ok. 290 statków o łącznej pojemności 3,4 mln TEU, gdzie 60% będzie należało do Maerska, a 40% do Hapag-Lloyd. Strategiczne połączenie sił ma zapewnić podniesienie standardów obsługi klienta oraz zwiększenie elastyczności dostaw.
Firmy ustaliły ambitny cel osiągnięcia ponad 90% rzetelności harmonogramów. Klienci mogą oczekiwać krótszych czasów tranzytu na kluczowych szlakach morskich oraz dostępu do najlepiej połączonych węzłów logistycznych na świecie.
Operatorzy zobowiązali się również do dekarbonizacji swoich flot. Maersk dąży do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2040 roku, a Hapag-Lloyd do 2045 roku. W ramach tych wysiłków dokonano znacznych inwestycji w poprawę efektywności energetycznej oraz w statki napędzane alternatywnymi źródłami energii, takimi jak LNG i biopaliwa (Hapag-Lloyd) oraz metanol (Maersk).
W związku z rozpoczęciem inicjatywy Gemini Cooperation, Hapag-Lloyd wycofa się z sojuszu THE Alliance, a Maersk zakończy współpracę w ramach 2M z firmą MSC. Obie zmiany nastąpią w styczniu przyszłego roku.
Rok 2024 będzie okresem przejściowym, podczas którego obie firmy będą dokładnie planować przejście do nowego modelu operacyjnego. Kluczowym aspektem tych przygotowań będzie opracowanie i udostępnienie nowych harmonogramów, które nie tylko zrewolucjonizują dotychczasowe procesy logistyczne, ale także umożliwią klientom lepsze planowanie i efektywniejsze zarządzanie łańcuchami dostaw.
🛳News: We’ve embarked on an operational cooperation with @HapagLloydAG to deliver a flexible & interconnected ocean network. The new agreement called Gemini Cooperation starts Feb 2025.
— Maersk (@Maersk) January 17, 2024
PR: https://t.co/aoCEXpTMzh
#Maersk #hapaglloyd #logistics #shipping pic.twitter.com/2vFF0q9jIY
Port morski – zainwestujesz albo wypadniesz z rynku. 80 mld euro potrzebne od zaraz
Turcja ogłasza blokadę handlową z Izraelem
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO