• <
nauta_2024

Elektryczno-wodorowa rewolucja we flocie Estonii. Gratka dla polskich stoczni i grup technologicznych

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Elektryczno-wodorowa rewolucja we flocie Estonii. Gratka dla polskich stoczni i grup technologicznych

Partnerzy portalu

Fot. Estonian State Fleet

Estonia postawiła na ekologię i ogłosiła, że najnowszy prom rozpocznie wprowadzanie do eksploatacji nowej generacji statków energooszczędnych. Prom z napędem elektryczno-wodorowym wprowadzony zostanie na początek na połączenie Virtsu-Kuivatu. Na start Estonia pozyskała 40 mln euro ze środków Europejskiego Funduszu Modernizacyjnego oraz wpływów z handlu emisjami CO2.

17 stycznia 2024 r. upływa termin składania ofert na budowę statku. Jest więc szansa dla polskich stoczni, takich jak CRIST, mających doświadczenie w produkcji innowacyjnych statków. CRIST jest koordynatorem hubu produkcji statków zeroemisyjnych w ramach projektu realizowanego z partnerami z Norwegii i Chorwacji. Jest to również okazja do przymierzenie się do projektu przez firmy Grupy Technologicznej ASE i inne do produkcji instalacji nabrzeżowych ładowania i magazynowania energii, a może także stacji bunkrowania wodorem. 

Będzie to kolejny nowy prom wprowadzony do estońskiej floty. Ale pierwszy tak innowacyjny pod względem konstrukcji kadłuba i napędu. Podkreśla się, że będzie to konstrukcja unikatowa w całym regionie ze względu na zastosowany napęd bateryjny. Jego układ napędowy będzie również mógł zapewnić pływanie na całej trasie na paliwie wodorowym. 

A co najważniejsze praca siłowni nie będzie emitować hałasu i wibracji. Prom został zaprojektowany tak, aby można go było wykorzystać na połączeniu Triigi – Soru, łączącego wyspy Saaremaa i Hiiumaa. Początkowo będzie skierowany jako główny prom samochodowo pasażerski na trasie z Virtsu na lądzie do Kuivastu na wyspie Muhu.

Według Andres Laasma, dyrektora generalnego Floty Państwowej Estonii, przy projektowaniu nowego promu wiele uwagi poświęcono efektywności energetycznej. 

- To, co czyni ten prom unikatowym, to sposób, w jaki wykorzystuje zieloną energię, a także magazynowanie energii i technologia wykorzystania jej do napędu urządzeń elektrycznych  – informuje Laasma. 

Statek będzie ładował energię elektryczną w czasie postoju przy nabrzeżu w Virtsu. W przypadku wykorzystania paliwa wodorowego, bunkrowanie prawdopodobnie będzie również odbywało się w tym samym porcie. Kadłub promu pozwoli również na pływanie statku w estońskich warunkach lodowych przy wykorzystaniu napędu zasilanego bateriami. 

- Dzięki najnowszym technologiom i innowacyjnej konstrukcji kadłuba, zużycie energii przez nowy prom będzie o prawie 20% mniejsze w porównaniu z poprzednią generacją promów – zapowiada Laasma.

Fiński naukowy local contenet


Koncepcję promu opracowywano z fińskimi naukowcami z TalTech Merakadeemia. Podczas prac projektowych dużą uwagę zwrócono na utworzenia prototypu morskiego cyfrowego bliźniaka.

- Cyfrowy bliźniak pomaga analizować pracę projektowanego poprzez analizę  danych cyfrowych i zestawiać je z danymi historycznymi. Cyfrowego bliźniaka wykorzystano do optymalizacji [napędu i konstrukcji – MG] – wyjaśnił Walentin Bratkow z TalTech Estonian Maritime Academy, Kierownik projektu promu z zasilaniem elektryczno-wodorowym.

Nowy prom jest wyposażony w automatyczne wspomaganie nawigacji i decyzji. Pozwoli to, by statek pływał między portami w trybie w pełni autonomicznym. 

- Nie oznacza to, że prom będzie pływał bez załogi. Różne rodzaje prac, takie jak nawigacja, w tym dobijanie i  cumowanie, ładowanie energią z lądu, praca w maszynowni, operacje na pokładzie samochodowym czy obsługa klienta, mogą być w pełni samoobsługowe – wyjaśnił Bratkow portalowi ERR.ee.

W fazie przygotowawczej kontraktu oraz opracowania projektu współpracowano z Deltamarin. Firma wspomagała również nabywcę w opracowaniu projektu koncepcyjnego. Chodziło o to, by sprawdzić, jakie parametry musi posiadać prom, żeby najlepiej wykorzystać go do obsługi tras estońskich w dłuższym okresie. 

Koncepcja promu została również sprawdzona pod względem wymagań dla jednostek pływających przez klasyfikatorów Lloyd's Register. Towarzystwo klasyfikacyjne zatwierdziło projekt koncepcyjny pod koniec listopada 2023 r.

- LR jest zaszczycone, że mogło pełnić rolę zaufanego doradcy przy tym projekcie wraz z Estońską Flotą Państwową, mającym na celu dostarczenie rządowi estońskiemu nowego promu napędzanego akumulatorem wodorowym na trasach Virtsu-Kuivastu i Rohuküla-Heltermaa. Prom ten nie tylko pomoże w postępie w przejściu na statki niskoemisyjne i zeroemisyjne, ale zapewni także lepszą łączność między Estonią a jej największymi wyspami – podkreślił Patrick Wrede, menedżer ds. kluczowych klientów w LR, informuje portal ERR.ee.

Czas dla stoczni do 17 stycznia 2024 r. 


Zaproszenie do składania ofert na budowę promu zostało ogłoszone 11 grudnia 2023 r. przez Estońską Flotę Państwową, administrację państwową zajmująca się rozwojem i zarządzaniem statkami estońskimi.

Termin składania ofert na budowę i projekt statku upływa 17 stycznia 2024 r. Rozpoczęcie eksploatacji promu na trasie Virtsu–Kuivastu planowane jest na 1 października 2026 r.

Estoński minister klimatu Kristen Michal stwierdził, że zakup nowego promu jest dobrym przykładem tego, jak przyczynić się do rozwoju gospodarczego przy jednoczesnej ochronie przyrody.

- Dalszy rozwój technologii promowej jest konieczny, aby poprawić jakość połączeń dla ludzi i turystów odwiedzających wyspy. Dzięki efektywnemu wykorzystaniu energii my jako kraj i klienci możemy za każde euro odbyć więcej podróży w sposób bardziej szanujący przyrodę – powiedział Kristen Michal.

W październiku 2023 r. zlecono Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt GmbH (HSVA) zbadanie możliwości nawigacyjnych promu na wodach pokrytych lodem. HSVA stwierdziła, że koncepcja promu spełnia wysokie wymagania w zakresie efektywności energetycznej. Badanie wykazało, że prom jest w stanie kruszyć cienki lód ze stałą prędkością. W czasie badania stwierdzono, że prom osiąga minimalną prędkość w warunkach pływania w lodzie dla klasy lodowej IA. 

- Konstrukcja pozwala na pracę w jeszcze trudniejszych warunkach lodowych m.in. dryfowanie i zbicie lodu – poinformował Nils Reimer, kierownik działu Arctic Technology w HSVA.

Nowy prom pomieści ma około 1000 metrów linii ładunkowej dla samochodów. To jest o około 20% więcej niż promy poprzedniej generacji. Prom ma przestrzeń do przewozu do 700 pasażerów.

Szacunkowy koszt kontraktu wynosi około 40 mln euro. Budowa statku zostanie sfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Modernizacyjnego oraz wpływów z handlu emisjami CO2. 

W 2020 r. Estonia zmodernizowała prom Tõll. Został on przebudowany na tryb hybrydowego. Statek rozpoczął serwis na linii promowej Virtsu-Kuivastu pomiędzy Muhu a Estonią kontynentalną jako pierwszy hybrydowy statek pasażerski w kraju.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.