Ane Maersk, pierwszy na świecie oceaniczny kontenerowiec zasilany metanolem, rozpoczął swój dziewiczy rejs.
Ane Maersk to nie pierwszy kontenerowiec zasilany metanolem (ten tytuł należy do Laury Maersk), ale zdecydowanie pierwszy tej wielkości. Statek może pomieścić 16 592 TEU, przy 2136 TEU, które może przewieźć Laura Maersk. Jednostka wyruszyła w debiutancki rejs 6 lutego 2024 roku. Wielu komentatorów uważa, że wprowadzenie statku do eksploatacji może stanowić kamień milowy w procesie dekarbonizacji żeglugi.
Pływający pod flagą Danii Ane Maersk mierzy 349 metrów długości i 54 metry szerokości. Zamówienie na statek zostało złożone w HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan w Korei Południowej w 2021 roku.
Maersk ma zatem na koncie zarówno pierwszy kontenerowiec na metanol, jak i pierwszy duży kontenerowiec wykorzystujący to paliwo. Firma pracuje także cały czas nad zabezpieczeniem dostaw metanolu, produkowanego w zrównoważony sposób, na podstawie długoterminowych umów. Z przetartych przez Duńczyków szlaków korzystają także inni – w budowie znajdują się obecnie 152 jednostki na metanol o łącznej ładowności 1,75 mln TEU. Co więcej, metanol przeważa pośród preferowanych paliw alternatywnych w nowych zamówieniach. W drugiej połowie 2023 roku i na początku 2024 złożono zamówienia na 98 nowych statków o łącznej ładowności 802 tys. TEU. 81,5% z nich ma korzystać z metanolu. Dodatkowe 14,3% ma powstać w technologii „methanol ready”, czyli będą to statki wymagające jedynie niewielkiego dostosowania do użytkowania tego paliwa.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów