• <
nauta_2024

Pierwszy duży kontenerowiec na metanol wyruszył w dziewiczy rejs

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pierwszy duży kontenerowiec na metanol wyruszył w dziewiczy rejs

Partnerzy portalu

Fot. Maersk

Ane Maersk, pierwszy na świecie oceaniczny kontenerowiec zasilany metanolem, rozpoczął swój dziewiczy rejs.

Ane Maersk to nie pierwszy kontenerowiec zasilany metanolem (ten tytuł należy do Laury Maersk), ale zdecydowanie pierwszy tej wielkości. Statek może pomieścić 16 592 TEU, przy 2136 TEU, które może przewieźć Laura Maersk. Jednostka wyruszyła w debiutancki rejs 6 lutego 2024 roku. Wielu komentatorów uważa, że wprowadzenie statku do eksploatacji może stanowić kamień milowy w procesie dekarbonizacji żeglugi.

Pływający pod flagą Danii Ane Maersk mierzy 349 metrów długości i 54 metry szerokości. Zamówienie na statek zostało złożone w HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan w Korei Południowej w 2021 roku.

Maersk ma zatem na koncie zarówno pierwszy kontenerowiec na metanol, jak i pierwszy duży kontenerowiec wykorzystujący to paliwo. Firma pracuje także cały czas nad zabezpieczeniem dostaw metanolu, produkowanego w zrównoważony sposób, na podstawie długoterminowych umów. Z przetartych przez Duńczyków szlaków korzystają także inni – w budowie znajdują się obecnie 152 jednostki na metanol o łącznej ładowności 1,75 mln TEU. Co więcej, metanol przeważa pośród preferowanych paliw alternatywnych w nowych zamówieniach. W drugiej połowie 2023 roku i na początku 2024 złożono zamówienia na 98 nowych statków o łącznej ładowności 802 tys. TEU. 81,5% z nich ma korzystać z metanolu. Dodatkowe 14,3% ma powstać w technologii „methanol ready”, czyli będą to statki wymagające jedynie niewielkiego dostosowania do użytkowania tego paliwa.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.