Władze dwóch największych portów na świecie - w Singapurze i Rotterdamie, nawiązały współpracę w celu uruchomienia - według nich najdłuższego na świecie zielonego cyfrowego korytarza dla żeglugi.
Na mocy MoU, władze portowe Singapuru (MPA) oraz władze portu w Rotterdamie będą dążyć do realizacji wyznaczonego celu - pierwszych zeroemisyjnych statków pływających na tej trasie do 2027 roku. Porty chcą nawiązać porozumienie z armatorami, dostawcami paliw i innymi firmami współpracującymi z branżą, aby wspólnie pracować nad przejściem na nisko- i zeroemisyjne paliwa alternatywne, w tym metan, wodór i paliwa na bazie wodoru, w tym amoniak i metanol.
Poza paliwami alternatywnymi protokół ustaleń ma również na celu optymalizację wydajności transportu morskiego, bezpieczeństwa i przejrzystego przepływu towarów poprzez stworzenie cyfrowego pasa handlowego, w którym wymieniane są odpowiednie dane, dokumentacja elektroniczna i standardy. Ułatwi to płynny ruch statków i ładunków oraz zoptymalizuje dostawy statków z portu do portu w systemie just-in-time.
Władze portu będą współpracować z Globalnym Centrum Dekarbonizacji Morskiej i Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero-Carbon Shipping, a także z innymi partnerami branżowymi w całym łańcuchu dostaw, w tym BP, CMA CGM, Digital Container Shipping Association, Maersk, MSC, Ocean Network Express (ONE), PSA International i Shell.
- Żegluga należy do najważniejszych branż, które należy poddać dekarbonizacji, ze względu na jej duży międzynarodowy zasięg i wolumen, który wciąż rośnie - powiedział Allard Castelein, prezes zarządu Portu w Rotterdamie.
- Łącząc strony w całym łańcuchu dostaw wzdłuż jednego z największych na świecie szlaków handlowych, możemy umożliwić przewoźnikom przejście na zeroemisyjne paliwa i tym samym przyspieszyć przejście na bardziej zrównoważoną żeglugę - dodał Castelein.
Zielone korytarze zyskały na popularności jako sposób na dekarbonizację sektora żeglugowego. Polegają one na wyznaczaniu konkretnych szlaków handlowych pomiędzy głównymi węzłami portowymi, w których demonstrowane i wspierane są rozwiązania zeroemisyjne. Podczas szczytu klimatycznego ONZ COP26 w Glasgow w 2021 roku zainicjowano Deklarację z Clydebank, zgadzając się na utworzenie co najmniej sześciu zielonych korytarzy do 2025 roku i kolejnych do 2030 roku.
Na początku tego roku porty w Los Angeles i Szanghaju ogłosiły nawiązanie współpracy w ramach Zielonego Korytarza Żeglugowego, wyznaczając cele, które obejmują takie elementy jak stopniowe wprowadzanie statków o niskim, bardzo niskim i zerowym poziomie emisji dwutlenku węgla oraz planowanie wdrożenia pierwszych na świecie kontenerowców o zerowym poziomie emisji dwutlenku węgla w transporcie przez szlak wiodący przez Pacyfik, które mają zostać wprowadzone do 2030 roku.
Ogólna, wstępna strategia wyznaczona przez Międzynarodową Organizację Morską ONZ (IMO) zakłada, aby do 2050 roku zmniejszyć ogólną emisję gazów cieplarnianych z żeglugi o 50 proc. w stosunku do poziomu z 2008 roku. Ale IMO znajduje się pod coraz większą presją, aby przyjąć bardziej ambitny cel zgodny z porozumieniem paryskim z 2015 roku w sprawie zmian klimatu, tj. zero netto do 2050 roku.
- To MoU jeszcze bardziej wzmacnia silne partnerstwo między Singapurem a Rotterdamem - powiedział Quah Ley Hoon, dyrektor naczelny MPA.
- Potwierdza zaangażowanie Singapuru w ułatwienie w ograniczeniu emisji w ramach planu dekarbonizacji Maritime Singapore Blueprint 2050 i przyspiesza nasze wysiłki w zakresie digitalizacji w celu optymalizacji wydajności i poprawy odporności łańcucha dostaw. Pilotaż uzupełni wysiłki podejmowane przez branżę żeglugową, w tym partnerów takich jak Google Cloud, oraz IMO w celu wspierania dekarbonizacji i przejścia na cyfryzację w żegludze międzynarodowej. Pracujemy nad rozwojem i skalowaniem ekologicznych i cyfrowych rozwiązań - dodał dyrektor Hoon.
Źródło: portofrotterdam.com, mpa.gov.sg
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO
Do prokuratury w Szczecinie wpłynęło zawiadomienie dot. nieprawidłowości w zarządzie portów
Na Białorusi bez zmian. Dyrektor spółki, która wybuduje białoruski port w Rosji, do niedawna siedział w więzieniu