• <
KONGSBERG_2023

Maersk: pierwszy neutralny emisyjnie statek wypłynie w 2023 roku

ac

17.02.2021 12:27 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Maersk: pierwszy neutralny emisyjnie statek wypłynie w 2023 roku

Partnerzy portalu

Maersk: pierwszy neutralny emisyjnie statek wypłynie w 2023 roku - GospodarkaMorska.pl
Photo by Andrey Sharpilo on Unsplash

Grupa żeglugowa Maersk oświadczyła w środę, że przyspieszy plany dekarbonizacji morskiej żeglugi kontenerowej. Ma to nastąpić w 2023 r. poprzez uruchomienie pierwszego na świecie statku napędzanego paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.

Branża żeglugowa, która obsługuje około 80% światowego handlu i odpowiada za około 3% globalnej emisji dwutlenku węgla, zobowiązała się w zeszłym roku, że statki i paliwa żeglugowe o zerowej emisji dwutlenku węgla będą gotowe do 2030 r.

„W związku z postępem technologicznym i rosnącym zapotrzebowaniem klientów na zrównoważone łańcuchy dostaw, Maersk przyspiesza wysiłki zmierzające do dekarbonizacji działalności morskiej, wypuszczając w 2023 roku pierwszy na świecie statek liniowy, który będzie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla” - podała firma w oświadczeniu.

Zużycie ropy naftowej do transportu jest jednym z głównych czynników przyczyniających się do emisji, które powodują zmiany klimatyczne, a Maersk, największy na świecie przewoźnik kontenerowy, stoi przed wyzwaniem zapewnienia odpowiednich dostaw paliwa alternatywnego.

„Nasze ambicje, by do 2050 r. flota była neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, były strzałem w dziesiątkę, kiedy ogłosiliśmy to w 2018 r. - mówi dyrektor generalny Soren Skou - Dziś postrzegamy to jako ambitny, ale możliwy do osiągnięcia cel”.

Firma zaczyna od jednego ze swoich statków dostawczych - stosunkowo małego, który może przewozić do 2000 kontenerów. Będzie on zasilany przyjaznym dla klimatu metanolem, chociaż w razie potrzeby będzie mógł wykorzystywać paliwo kopalne jako zapasowe. W przyszłości wszystkie nowe statki będą miały zainstalowaną technologię dwupaliwową.
Oprócz metanolu wytwarzanego z odpadów roślinnych Maersk eksperymentuje z innymi alternatywnymi źródłami jak na przykład z amoniakiem, zwykle używanym jako nawóz. Dwóch największych na świecie producentów nawozów, CF Industries i Yara, poinformowało w zeszłym miesiącu, że rekonfigurują zakłady amoniaku w Stanach Zjednoczonych i Norwegii, aby produkować czystą energię do napędzania statków.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.