Grupa żeglugowa Maersk oświadczyła w środę, że przyspieszy plany dekarbonizacji morskiej żeglugi kontenerowej. Ma to nastąpić w 2023 r. poprzez uruchomienie pierwszego na świecie statku napędzanego paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.
Branża żeglugowa, która obsługuje około 80% światowego handlu i odpowiada za około 3% globalnej emisji dwutlenku węgla, zobowiązała się w zeszłym roku, że statki i paliwa żeglugowe o zerowej emisji dwutlenku węgla będą gotowe do 2030 r.
„W związku z postępem technologicznym i rosnącym zapotrzebowaniem klientów na zrównoważone łańcuchy dostaw, Maersk przyspiesza wysiłki zmierzające do dekarbonizacji działalności morskiej, wypuszczając w 2023 roku pierwszy na świecie statek liniowy, który będzie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla” - podała firma w oświadczeniu.
Zużycie ropy naftowej do transportu jest jednym z głównych czynników przyczyniających się do emisji, które powodują zmiany klimatyczne, a Maersk, największy na świecie przewoźnik kontenerowy, stoi przed wyzwaniem zapewnienia odpowiednich dostaw paliwa alternatywnego.
„Nasze ambicje, by do 2050 r. flota była neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, były strzałem w dziesiątkę, kiedy ogłosiliśmy to w 2018 r. - mówi dyrektor generalny Soren Skou - Dziś postrzegamy to jako ambitny, ale możliwy do osiągnięcia cel”.
Firma zaczyna od jednego ze swoich statków dostawczych - stosunkowo małego, który może przewozić do 2000 kontenerów. Będzie on zasilany przyjaznym dla klimatu metanolem, chociaż w razie potrzeby będzie mógł wykorzystywać paliwo kopalne jako zapasowe. W przyszłości wszystkie nowe statki będą miały zainstalowaną technologię dwupaliwową.
Oprócz metanolu wytwarzanego z odpadów roślinnych Maersk eksperymentuje z innymi alternatywnymi źródłami jak na przykład z amoniakiem, zwykle używanym jako nawóz. Dwóch największych na świecie producentów nawozów, CF Industries i Yara, poinformowało w zeszłym miesiącu, że rekonfigurują zakłady amoniaku w Stanach Zjednoczonych i Norwegii, aby produkować czystą energię do napędzania statków.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich