pc
W trzecim kwartale 2018 r. rafineria Grupy LOTOS pracowała przy maksymalnym wykorzystaniu swoich mocy wytwórczych. W tym czasie koncern znacząco poprawił swoje wyniki operacyjne i finansowe oraz istotnie obniżył zadłużenie.
W 3 kw. 2018 r. przychody ze sprzedaży wyniosły 8,3 mld PLN wobec 6,3 mld w 3 kw. 2017 r. (+33,). Analizując tylko miniony kwartał, spółka osiągnęła zysk EBITDA wg LIFO na poziomie 888 mln PLN, co oznacza wzrost o 8% względem ubiegłego kwartału. Zysk operacyjny EBIT wg LIFO wyniósł 693 mln PLN, a więc zwiększył się o 19,4% kw/kw, a skonsolidowany zysk netto osiągnął 632 mln PLN. Operacyjne przepływy pieniężne LOTOSU wyniosły w 3 kw. bieżącego roku blisko 1,3 mld PLN względem 0,5 mld PLN w 2 kw. 2018 r.
W trzech kwartałach 2018 r. Grupa Kapitałowa LOTOS wygenerowała blisko 2,25 mld PLN oczyszczonej EBITDA wg LIFO, porównywalnie z analogicznym okresem ubiegłego roku (2,3 mld PLN).
Dobre wyniki finansowe pozwoliły znacznie obniżyć zadłużenie grupy. Na koniec 3 kw. 2018 r. dług netto kształtował się na poziomie 1,9 mld PLN, względem 2,5 mld PLN na koniec 2017 r. Dźwignia finansowa obniżyła się o 7,7 punktu procentowego względem stanu na koniec 2017 r. i ukształtowała się na bezpiecznym poziomie 16%. Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA wg LIFO wyniósł 0,6x w porównaniu do 0,8x na koniec 2017 r. i 1,9x na koniec 2016 r.
W dniu 28 września 2018 r. Grupa LOTOS wypłaciła dywidendę w wysokości 1 PLN na akcję. Całkowita kwota wypłaty dywidendy wyniosła 185 mln PLN.
Otoczenie makroekonomiczne
W trzecim kwartale 2018 r. odnotowano istotny wzrost notowań ropy naftowej i gazu ziemnego. W przypadku ropy naftowej zmiana ukształtowała się na poziomie +44% r/r, tj. +23 USD/bbl. Notowania ceny gazu ziemnego wzrosły o 54% r/r, tj. o 16 USD/boe. Wsparło to wynik segmentu wydobywczego i pozwoliło złagodzić efekt niższego wolumenu sprzedaży węglowodorów.
W segmentu produkcji i handlu, należy zwrócić uwagę na duże wahania cracków produktowych liczonych w relacji USD/bbl. Znaczące spadki dotyczyły cracku ciężkiego oleju opałowego (-54% r/r) i benzyny (-13% r/r). Wzrosty cracków odnotowano natomiast dla: oleju napędowego (+8% r/r), lekkiego oleju opałowego (+12% r/r) oraz paliwa lotniczego (+10% r/r). Pozytywny wpływ na wyżej wymienione wartości miał wyższy (+2% r/r) średniokwartalny kurs dolara.
Modelowa marża rafineryjna wyniosła 7,47 USD, co oznacza spadek o 13% r/r. Wpływ tego czynnika na oczyszczony zysk EBITDA LIFO udało się złagodzić dzięki maksymalnemu wykorzystaniu nominalnych mocy wytwórczych gdańskiej rafinerii na poziomie 105,4%.
Upstream
Dobre wyniki segmentu wydobywczego to efekt wspomnianych wcześniej wysokich notowań ropy i gazu. Przychody ze sprzedaży wyniosły 374,5 mln PLN, względem 256 mln PLN r/r (+46%). Wynik na poziomie operacyjnym EBITDA wyniósł 197 mln PLN vs. 168 mln PLN r/r (+17%).
Na spadek wielkości wydobycia (-16% r/r), które w 3 kw. wyniosło 17 647 boe/d, miał wpływ przede wszystkim planowy postój remontowy w obszarze Sleipner na Morzu Północnym, gdzie LOTOS Norge w ramach konsorcjum wydobywa węglowodory. Postój rozpoczął się w dniu 31 sierpnia br. i trwał do 21 września br. (złoża Sleipner East, Loke, Gungne) oraz do 30 września br. w przypadku złoża Sleipner Vest. Oprócz zaplanowanych prac remontowych i modernizacyjnych, postój został wykorzystany także na przeprowadzenie wymaganych modyfikacji platformy Sleipner, która w przyszłości będzie odpowiedzialna za przetwarzanie oraz separację gazu i kondensatu ze złoża Utgard.
Projekt Utgard znajduje się w zaawansowanej fazie realizacji zagospodarowania złoża. Udziały w części norweskiej koncesji przedstawiają się następująco: Equinor (62% – operator koncesji), LOTOS Norge (28%) i Total Norge (10%). Zagospodarowanie realizowane jest przy wykorzystaniu synergii z istniejącą infrastrukturą hubu Sleipner. Zgodnie z przyjętym harmonogramem uruchomienie wydobycia przewidziano na 1 kw. 2020 r.
Downstream
W minionym kwartale rafineria LOTOSU pracowała bez zakłóceń, a przerób ropy osiągnął rekordowy poziom 2790 tys. t. W okresie dziewięciu miesięcy bieżącego roku przerób ropy wyniósł łącznie 7989 tys. t. Poziom dywersyfikacji gatunków ropy w trzech kwartałach 2018 r. wyniósł ponad 30%. Oznacza to, że co trzecia baryłka ropy naftowej przerabianej w gdańskiej rafinerii pochodziła z kierunku innego niż wschodni.
W segmencie produkcji i handlu oczyszczona EBITDA wg LIFO w 3. kwartale br. wyniósł 688 mln PLN. Najbardziej znaczący wzrost sprzedaży r/r odnotowano w przypadku paliwa lotniczego.
Przychody ze sprzedaży tego segmentu wyniosły 8,1 mld PLN, co oznacza wzrost o 33% r/r. Jest to efekt wzrostu średniej ceny sprzedaży netto oraz wyższego o 8,5% wolumenu sprzedaży. Trzeci kwartał 2018 r. był równie udany w segmencie detalu. Przychody ze sprzedaży wyniosły tu 1,8 mld PLN, względem 1,5 mld PLN w 3 kw. 2017 r. (+21%). Liczba stacji paliw wzrosła o 4 obiekty i wyniosła na koniec kwartału 489 (w tym 306 CODO i 183 DOFO).
EFRA – kolejne obiekty oddane do użytku
Na 30 września 2018 r. całkowity postęp prac Projektu EFRA uwzględniający projektowanie, zakupy oraz prace budowlano-montażowe wyniósł 96,3%.
W 3 kw. 2018 roku kontynuowano prace budowlano-montażowe i działania rozruchowe poszczególnych obiektów, również w zakresie instalacji i systemów pomocniczych oraz infrastruktury ogólnej. Dla dwóch z trzech głównych instalacji Projektu EFRA tj. instalacji produkcji wodoru (HGU) i instalacji destylacji próżniowej hydrowaxu (HVDU) prowadzono prace rozruchowe. Instalacja HVDU, po przeprowadzeniu gwarancyjnego ruchu testowego, została przekazana do eksploatacji i pracuje z obciążeniem, dostosowanym do bieżących potrzeb rafinerii.
W fazie prób i testów znalazły się: instalacja HGU, zbiorniki półproduktowe instalacji opóźnionego koksowania (DCU) oraz kolejne rurociągi międzyobiektowe. Natomiast do użytkowania przekazano: instalację HVDU, instalacje odzysku siarki (SRU II), striper wód kwaśnych (SWS II), instalację regeneracji aminy (ARU II) i mycia LPG, zmodernizowaną instalację hydroodsiarczania olejów napędowych HDS, rurociąg gazu ziemnego (cześć podziemną i naziemną), nową stację kondensatu (nr 7) oraz zmodernizowaną podstację elektroenergetyczną (P2/4).
W związku z urzeczywistnieniem się ryzyka niedotrzymania założonego terminu uzyskania pełnej gotowości operacyjnej instalacji koksowania (raport bieżący nr 21/2018 Zarządu Grupy LOTOS S.A. z dnia 13 lipca 2018 r.), kontynuowane są rozmowy z głównym wykonawcą instalacji DCU/CNHT (firma KT - Kinetics Technology S.p.A.) w celu wypracowania realnego harmonogramu prac.
LOTOS stawia na paliwa alternatywne
W ramach strategii na lata 2017-2022 LOTOS dąży do uzyskania pozycji lidera w obszarze paliw nowej generacji. Aby te plany urzeczywistnić przedstawiciele Grupy LOTOS oraz spółki LOTOS Lab, jako podmiotu realizującego zadania w zakresie inicjowania, koordynowania, finansowania i realizacji projektów badawczo-rozwojowych w Grupie Kapitałowej LOTOS, podpisali we wrześniu br. dokumenty inicjujące wspólną działalność badawczo-rozwojową z Politechniką Warszawską. Współpraca polegać będzie na przygotowaniu prototypów wybranych urządzeń z obszaru niskoemisyjnego transportu oraz magazynowania energii.
Pod koniec września zgłoszony przez LOTOS projekt „Pure H2” znalazł się na liście zatwierdzonych przez państwa członkowskie UE projektów wspartych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Oznacza to, że prawie 2 mln euro, a więc ok. 20% budżetu tego przedsięwzięcia pochodzić będzie ze środków unijnych. Chodzi o uruchomienie sprzedaży wodoru o bardzo wysokiej czystości (99,999%), który mógłby być wykorzystywany przede wszystkim przez środki transportu miejskiego. Projekt zakłada wybudowanie na terenie rafinerii w Gdańsku instalacji do oczyszczania wodoru oraz stacji sprzedaży i dystrybucji tego paliwa w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu Grupy LOTOS, a także 2 punktów tankowania pojazdów w Gdańsku i Warszawie. Inwestycja o wartości niemal 10 mln euro ma być oddana do użytku w 2021 roku.
LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic, a także paliwo lotnicze i żeglugowe.
LOTOS to także sieć blisko 500 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Zajmuje też pozycję drugiego przewoźnika kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth