ew/Lotos
Grupa LOTOS, LOTOS Paliwa i Remontowa LNG Systems podpisały pod koniec marca 2020 r. umowę na budowę pilotażowej stacji dokującej LNG. Powstanie ona na stacji paliw LOTOS w Gdańsku-Osowej zlokalizowanej przy trójmiejskiej obwodnicy (w kierunku Gdyni). Planowany termin oddania do użytku to połowa 2021 roku.
– W czasach walki z epidemią koronawirusa nie zapominamy o ciągłości funkcjonowania naszych spółek związanej z ich bieżącą działalnością. To nie tylko szansa na szybki powrót do normalnego działania, ale także nadzieja na dynamiczny wzrost gospodarczy w niedalekiej przyszłości. Innowacyjność będzie tu elementem kluczowym – twierdzi Jacek Sasin, wicepremier, minister aktywów państwowych.
– Grupa LOTOS niezmiennie stawia na rozwój poprzez innowacje. Chcemy podkreślić to zwłaszcza w tym trudnym dla wszystkich czasie pandemii. Bez zakłóceń produkujemy i dostarczamy na rynek nasze produkty, wspieramy polskie służby w walce z koronawirusem, ale równolegle też cały czas pracujemy nad kolejnymi projektami – podkreśla Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS. – Inwestycja realizowana z Remontową LNG Systems umożliwi uzupełnienie oferty LOTOS Paliwa o LNG i CNG, nowoczesne paliwa alternatywne, bardziej ekonomiczne i niskoemisyjne, przeznaczone przede wszystkim dla ciężkiego transportu samochodowego.Tego typu inicjatywy to dla nas ważny kierunek, który zamierzamy aktywnie rozwijać.
Podstawową funkcjonalnością stacji będzie możliwość tankowania pojazdów LNG oraz CNG. Zastosowana w niej skraplarka kriogeniczna pozwoli na skroplenie odparowanego gazu i ponowne wtłoczenie go do zbiornika, co z kolei przełoży się na zerową emisję metanu do atmosfery podczas pracy stacji. Co więcej, automatyczne sterowanie i monitoring umożliwi obsługę stacji dokującej przez jedną osobę oraz zdalne jej serwisowanie.
Unikalną funkcją stacji będzie długoterminowe utrzymywanie bezpiecznych parametrów technicznych LNG zmagazynowanego w intermodalnych, kriogenicznych zbiornikach kontenerowych. Umożliwi to np. dalszą dystrybucję LNG do klientów końcowych, przy wykorzystaniu wszystkich możliwych środków transportu.
– Cieszę się, że wreszcie wprowadzamy na rynek rozwiązanie zaprojektowane przez polskich inżynierów i wyprodukowane w kraju. Szczególnie cieszy fakt, że stacja powstanie na Pomorzu we współpracy z najlepszym partnerem jakiego mogliśmy sobie wymarzyć w tym projekcie, czyli z LOTOSEM – liderem nowoczesności w przemyśle paliwowym – mówi Piotr Dowżenko, prezes Zarządu spółki Remontowa LNG Systems z grupy Remontowa Holding. – Poprzez ten projekt wdrożymy co najmniej kilka bardzo wymagających technologii, poszerzymy gamę oferowanych przez nas rozwiązań dla LNG oraz wchodzimy na rynek lądowy z technologiami stosowanymi przez nas wcześniej w przemyśle morskim – dodaje Dowżenko.
Stacja dokująca powstanie na stacji paliw LOTOS przy ul. Spacerowa 50 w Gdańsk-Osowej i będzie obsługiwana przez spółkę LOTOS Paliwa. Budowa w proponowanej lokalizacji przyczyni się do rozwoju infrastruktury transportowej w ramach korytarza sieci bazowej TEN-T. Wpłynie to nie tylko na stworzenie systemu dystrybucji paliwa LNG na terenie Gdańska. Oddziaływanie projektu obejmie też Gdynię (węzeł miejski sieci bazowej), a także co najmniej region województwa pomorskiego (w Polsce Północnej nie istnieje obecnie źródło paliwa LNG). W przyszłości, poza funkcją stacji paliw, może pełnić ona również rolę bazy dla wirtualnych rurociągów LNG, stanowiąc klucz do nowoczesnej dystrybucji tego paliwa na obszarze Polski i poza nią.
Obecnie realizowane są już pierwsze prace montażowe, trwają szkolenia m.in. z nakładania izolacji kriogenicznej MLI (Multi Layer Insulation) stosowanej, co ciekawe, także w przemyśle kosmicznym. Dobiega również końca kompletowanie niezbędnych, często trudno dostępnych komponentów. Podpisanie umowy, zakończenie prac projektowych oraz zakończenie dostaw oznacza przejście do fazy uzgodnień formalnych, budowy i uruchomienia.
Projekt jest współfinansowany ze środków UE w ramach programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF), a obejmuje zaprojektowanie, budowę oraz przeprowadzenie badań pilotażowej stacji dokującej LNG.
Speed – rekordowy rok mimo utraconych możliwości
Damen: autonomiczna żegluga ≠ bezzałogowe statki
Największe kontenerowce świata - przegląd
Stena Bulk, czyli dlaczego gaz LNG powinien zawsze podróżować pierwszą klasą
Inwestycja na terminalu promowym w Świnoujściu zmienia go z każdym dniem [wideo]
Świnoujście. Terminal kontenerowy sercem uniwersalnego hubu
Ropa brent | 54,84 $ | baryłka | 0,00% | 22:58 |
Cyna | 21298,00 $ | tona | -0,56% | 14 sty |
Cynk | 2716,00 $ | tona | -1,27% | 14 sty |
Aluminium | 2010,00 $ | tona | 0,05% | 14 sty |
Pallad | 2391,00 $ | uncja | 0,00% | 22:59 |
Platyna | 1078,70 $ | uncja | 0,00% | 22:59 |
Srebro | 24,82 $ | uncja | 0,00% | 22:59 |
Złoto | 1827,85 $ | uncja | 0,00% | 22:59 |