Japoński armator Mitsui O.S.K. Lines (MOL) zamierza posiadać we flocie statki o zerowej emisji netto w najbliższych latach zgodnie z wizją środowiskową osiągnięcia zerowych emisji netto gazów cieplarnianych do 2050 roku.
Zgodnie z ogłoszoną dzisiaj wizją, firma postawiła sobie za cel zmniejszenie intensywności emisji gazów cieplarnianych o około 45 proc. do 2035 roku w porównaniu z poziomami z 2019 r.
– Zamierzamy wdrożyć statki oceaniczne o zerowej emisji netto pod koniec lat 2020 i dostarczyć pierwszy statek przybrzeżny z czystą baterią w 2022 roku. Ponadto wyznaczyliśmy sobie cel zmniejszenia intensywności emisji gazów cieplarnianych o około 45 procent do 2035 roku, przyspieszając różne inicjatywy i zwiększając liczbę naszych statków oceanicznych o zerowej emisji netto do około 110 – powiedział MOL.
W 2022 roku MOL planuje dostarczyć pierwszy czysty tankowiec, który będzie zasilany bateriami litowo-jonowymi o dużej pojemności. Tankowiec ma być używany jako statek do bunkrowania w Zatoce Tokijskiej.
110 zeroemisyjnych statków do 2035 roku
Czołowy armator rozważa również opracowanie hybrydowego transportera samochodów czystych, wyposażonego w system wodorowych ogniw paliwowych i akumulatory o dużej pojemności.
– W międzyczasie dopilnujemy, aby osiągnąć nasz cel, wprowadzając natychmiast dostępne paliwa, takie jak LNG i biodiesel, bez czekania na dostępność paliw nowej generacji, takich jak amoniak – dodał armator.
Zgodnie z celami wizji firma planuje mieć około 90 statków napędzanych LNG w 2030 roku i około 110 statków zerowych netto wykorzystujących paliwa alternatywne w 2035 roku.
Jak ujawniono wcześniej, realizacja wizji będzie związana z planem zarządzania firmy, w ramach którego MOL przeznaczył około 200 miliardów jenów (1,81 miliarda dolarów) na inwestycje w pola niskoemisyjne i dekarbonizacyjne w ciągu trzech lat od 2021 do 2023 roku.
Paliwa przyszłości
Projekty, które wesprą tę misję, obejmują promocję statków napędzanych LNG, wyposażanie statków w napęd wiatrowy, a także przyjęcie biodiesla, amoniaku, wodoru i syntetycznego metanu jako paliw morskich przyszłości.
Firma inwestuje również w zwiększenie wydajności operacyjnej poprzez analizę sztucznej inteligencji w celu zmniejszenia zużycia paliwa przez statki.
– Wizja odzwierciedla również wpływ, jaki wywarł na nas incydent w Wakashio w 2020 roku. Incydent, w którym statek osiadł na mieliźnie na Mauritiusie i rozlał olej, sprawił, że szczere przeanalizowanie naszej odpowiedzialności społecznej jako firmy stało się niezbędne. Oprócz poprawy poziomu bezpieczeństwa jesteśmy teraz jeszcze bardziej zaangażowani w spełnianie oczekiwań szerokiego grona interesariuszy – powiedział Takeshi Hashimoto, prezes MOL.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii