• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wärtsilä opracuje autonomiczną, bezemisyjną barkę dla portu w Rotterdamie

ac

27.05.2021 14:21 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wärtsilä opracuje autonomiczną, bezemisyjną barkę dla portu w Rotterdamie

Partnerzy portalu

Wärtsilä opracuje autonomiczną, bezemisyjną barkę dla portu w Rotterdamie - GospodarkaMorska.pl
Fot. portofrotterdam

Fińska grupa technologiczna Wärtsilä rozpoczyna projekt opracowania i zademonstrowania autonomicznej barki o zerowej emisji dla Zarządu Portu w Rotterdamie.

Przedsięwzięcie jest częścią projektu badawczego, nazwanego sMArt Green Ports Integrated Efficient multimodal hubs (MAGPIE), który powstał w wyniku współpracy władz portowych Rotterdamu, DeltaPort, HAROPA i Sines. Projekt realizowany jest przy udziale 10 instytucji badawczych i ponad 30 firm z Holandii, Niemiec, Francji, Portugalii i Danii.

Na początku tego miesiąca sojuszowi przyznano prawie 25 mln euro (30,4 mln dol.) dofinansowania z UE na realizację projektów mających na celu stworzenie zrównoważonej i inteligentnej logistyki portowej. Projekty obejmują również opracowanie planu dekarbonizacji portu do 2050 roku. Wärtsilä Corporation, jako największy partner przemysłowy MAGPIE, ma otrzymać największą część dotacji na zademonstrowanie komercyjnie opłacalnego autonomicznego statku – barki, do transportu kontenerów między terminalami.

Firma przekazała, że na statku znajdzie się urządzenie typu SmartMove Suite, unikalne połączenie technologii czujników z systemami nawigacji, co ma zapewnić  bezpieczny, zautomatyzowany ruch statku.

- Uważamy, że transport lądowy nie będzie w stanie poradzić sobie z transportem kontenerów między terminalami. Dlatego proponujemy koncepcję autonomicznej barki, która może znacznie zwiększyć wydajność w porcie w Rotterdamie dzięki zautomatyzowanemu przeładunkowi towarów drogą morską. Naszą ambicją jest wprowadzenie tego typu statków do inteligentnej sieci logistycznej w ciągu najbliższych kilku lat - mówi Hendrik Busshoff, inżynier ds. rozwoju biznesu Wärtsilä Voyage.

Barka ma być również wyposażona w napęd elektryczny zasilany przez elektryczny układ napędowy i baterie ładowane przy użyciu energii odnawialnej. Technologia sprawiłaby, że barka byłaby bezemisyjna.

- Jesteśmy częścią konsorcjum, które opracowało koncepcję opartą na wykorzystaniu wymiennych pojemników na baterie, znanych jako ZESPacks (Zero Emission Services). Zostanie utworzona sieć ogólnodostępnych punktów ładowania w celu wymiany pojemników akumulatorów na w pełni naładowane, co skróci czas oczekiwania do minimum. Pierwszy z tych pojemników zostanie zainstalowany latem tego roku - mówi Teus Van Beek, dyrektor generalny Ecosystem Innovation Wärtsilä Marine Systems.

Z ZES zawarła w ubiegłym roku umowę firma Heineken na korzystanie z usługi transportu piwa. Pierwszy statek wyposażony w ZES-Pack, De Alphenaar, zaczął przewozić piwo z browaru Heinekena w Alphen aan de Rijn do portu Moerdijk. W tym roku do pierwszego statku ma dołączyć kolejne pięć.

- Korzystając z nowych technologii, zmienimy żeglugę bliskiego zasięgu i żeglugę śródlądową w bezpieczniejsze, czystsze i wydajniejsze ogniwo łańcucha logistycznego, z większą dostępnością dla tych, którzy tego potrzebują. Dlatego automatyzujemy operacje - mówi Sean Fernback, prezes Wärtsilä Voyage.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.