• <
HARTWIG SZCZECIN

UE przyznaje prawie 25 milionów euro na „projekt zielonego portu” w Rotterdamie

ac

11.05.2021 15:21 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski UE przyznaje prawie 25 milionów euro na „projekt zielonego portu” w Rotterdamie
UE przyznaje prawie 25 milionów euro na „projekt zielonego portu” w Rotterdamie - GospodarkaMorska.pl
Fot. Portofrotterdam

Międzynarodowy sojusz 45 firm, instytutów wiedzy i władz portowych, na czele którego stoi Zarząd Portu w Rotterdamie, otrzymał prawie 25 mln euro dofinansowania ze środków UE. Konsorcjum wykorzysta ten grant do realizacji 10 projektów pilotażowych i demonstracyjnych, które koncentrują się na zrównoważonej i inteligentnej logistyce w operacjach portowych.

Oczekuje się, że w nadchodzących latach sektor transportu przejdzie na czystą energię. W tej chwili nie jest jeszcze jasne, jakie dokładnie założenia przyjmie i dla jakich środków transportu.

Paliwa odnawialne i nośniki energii są cały czas rozwijane, w tym zielony wodór, duże baterie elektryczne, amoniak i bio-LNG. Każde z nich ma swoje zalety i wyzwania, przy czym jedna opcja wydaje się bardziej odpowiednia dla żeglugi, inna dla zastosowań w porcie lub transportu do miejsc w głębi lądu. Niektóre ogniwa w łańcuchu od produkcji do konsumpcji zostały już przetestowane.

Szeroki, międzynarodowy program badawczy konsorcjum koncentruje się przede wszystkim na tych aspektach, które nie zostały jeszcze sprawdzone. Obejmuje to produkcję, transport, magazynowanie, dystrybucję (paliwo) i ładowanie (energia elektryczna).

Dotyczy to na przykład eksploatacji lokomotywy zasilanej baterią elektryczną, która wykorzystuje energię z linii napowietrznej zarówno do napędu, jak i do ładowania baterii. To umożliwia jej pracę chociażby na stacjach rozrządowych. Inne przykłady obejmują bunkrowanie amoniaku jako paliwa transportowego lub energii elektrycznej z brzegu do statków zacumowanych na morzu.

Partnerzy zaprojektują również i wdrożą kilka rozwiązań w zakresie digitalizacji i automatyzacji w kontekście transformacji energetycznej. Ponadto będą badać, jak najlepiej zachęcić firmy do zrównoważenia procesów logistycznych. I wreszcie, jednym z rezultatów konsorcjum jest opracowanie planu generalnego, który określa, w jaki sposób transport do i z portów może być wolny od emisji dwutlenku węgla do 2050 roku oraz co należy zrobić w tym kontekście przed 2030 i 2040.

Projekt powstał we współpracy władz portowych Rotterdam, DeltaPort (Niemcy), HAROPA PORT (Francja: Le Havre, Rouen, Paryż) i Sines (Portugalia), 10 instytutami badawczymi i ponad 30 firmami w Holandii , Niemczech, Francji, Portugalii, Danii i Szwecji.

Projektowi badawczemu nadano akronim MAGPIE: sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs. Ma on trwać pięć lat.


Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39475,00 $ tona -1,13% 2 gru
 Cynk 3293,00 $ tona -0,06% 2 gru
 Aluminium 2654,00 $ tona -0,56% 2 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.