Port w Rotterdamie - wiodący europejski węzeł handlowy, wraz z Gasunie pracuje nad stworzeniem nowego rurociągu wodorowego, który ma stanowić podstawę przyszłej infrastruktury wodorowej.
Projekt, nazwany HyTransPort.RTM, jest kluczowym krokiem na drodze do ustanowienia Rotterdamu głównym, europejskim centrum wodoru. Obie firmy, które przystąpiły do Hydrogen Coalition, uważają, że wodór będzie odgrywał ważną rolę w osiąganiu celów klimatycznych.
Plany są w końcowej fazie przed rozpoczęciem budowy. Operacja miałaby się rozpocząć w drugiej połowie 2024 r.
Gasunie i Zarząd Portu podejmą ostateczną decyzję o realizacji tego projektu w drugiej połowie 2021 roku.
Ogólnodostępny rurociąg zostanie zbudowany między obszarami Maasvlakte i Pernis i będzie miał średnicę 60 cm. Otwarty dostęp oznacza, że każda firma, która chce zajmować się wodorem, może podłączyć się do rurociągu.
Realizacja projektu stworzy możliwość wymiany wodoru między firmami na terenie portu w Rotterdamie. W przyszłości możliwy będzie również transport wodoru do miejsc docelowych w pozostałej części kraju.
Rurociąg będzie również podłączony do krajowej sieci wodorowej realizowanej przez Gasunie. Będzie również połączony z Chemelotin Limburg, niemieckim rejonem Nadrenia Północna-Westfalia i innymi regionami europejskimi.
Zainteresowanie połączeniem z rurociągiem wodorowym wyraził już Shell, dla którego wodór jest jednym z kluczowych filarów transformacji energetycznej.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął