Port w Rotterdamie - wiodący europejski węzeł handlowy, wraz z Gasunie pracuje nad stworzeniem nowego rurociągu wodorowego, który ma stanowić podstawę przyszłej infrastruktury wodorowej.
Projekt, nazwany HyTransPort.RTM, jest kluczowym krokiem na drodze do ustanowienia Rotterdamu głównym, europejskim centrum wodoru. Obie firmy, które przystąpiły do Hydrogen Coalition, uważają, że wodór będzie odgrywał ważną rolę w osiąganiu celów klimatycznych.
Plany są w końcowej fazie przed rozpoczęciem budowy. Operacja miałaby się rozpocząć w drugiej połowie 2024 r.
Gasunie i Zarząd Portu podejmą ostateczną decyzję o realizacji tego projektu w drugiej połowie 2021 roku.
Ogólnodostępny rurociąg zostanie zbudowany między obszarami Maasvlakte i Pernis i będzie miał średnicę 60 cm. Otwarty dostęp oznacza, że każda firma, która chce zajmować się wodorem, może podłączyć się do rurociągu.
Realizacja projektu stworzy możliwość wymiany wodoru między firmami na terenie portu w Rotterdamie. W przyszłości możliwy będzie również transport wodoru do miejsc docelowych w pozostałej części kraju.
Rurociąg będzie również podłączony do krajowej sieci wodorowej realizowanej przez Gasunie. Będzie również połączony z Chemelotin Limburg, niemieckim rejonem Nadrenia Północna-Westfalia i innymi regionami europejskimi.
Zainteresowanie połączeniem z rurociągiem wodorowym wyraził już Shell, dla którego wodór jest jednym z kluczowych filarów transformacji energetycznej.
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Kanał Dębicki i inne projekty inwestycyjne zapewnią Portowi Szczecin nowe możliwości działania
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
Aktywna Plaża z Portem Gdynia, czyli święto siatkówki plażowej za nami
190 tys. zł na zakup drona podwodnego dla Portu Gdańsk