Remontowa Shipbuilding niedawno przekazała dwa wielozadaniowe statki Coey Viking i Cooper Viking dla Viking Supply Ships. Dziś o niezawodności systemu napędowego z wykorzystaniem LNG pisze fińska firma Steerprop Oy.
Viking Supply Ships z siedzibą w Szwecji od 1974 roku obsługuje przemysł offshore na wodach arktycznych dla takich klientów jak Shell, Statoil i Hydro.
- Naszą fachową wiedzą jest zarządzanie trudnymi środowiskami związanymi z lodem. W takich warunkach niezawodność ma kluczowe znaczenie - wyjaśnia Lars Holmberg, dyrektor techniczny Viking Supply Ships.
Dziś flota składa się z pięciu statków. Najnowsze nabytki floty to Coey Viking i Cooper Viking, dostarczone odpowiednio w grudniu 2020 roku i kwietniu 2021 roku. Chociaż statki te jako takie nie są lodołamaczami, muszą radzić sobie w każdych warunkach, także w rejonach arktycznych.
Za projekt budowy tych statków odpowiedzialny był Radosław Wolski z Remontowa Shipbuilding. Od samego początku priorytetem były rozwiązania i sprzęt przyjazny dla środowiska. Zarówno Coey, jak i Cooper mogą używać LNG, co znacznie zmniejsza emisje CO2. Oba statki są również wyposażone w hybrydowe systemy zasilania bateryjnego, które dodatkowo zmniejszają emisje, a także pozwalają na znaczne oszczędności w zużyciu paliwa.
Niezawodny napęd azymutalny
Stocznia Remontowa zwróciła się do firmy Steerprop, w sprawie systemów napędowych. Już wcześniej Steerprop dostarczał napęd dla innych projektów Remontowa Shipbuilding, takich jak statki zaopatrujące platformy: Siem Tiima, Siem Pride i Siem Symphony.
- Doświadczenie firmy Steerprop w napędzie azymutalnym dla statków poruszających się w lodzie jest po raz kolejny podkreślone w tych projektach - mówi Juho Rekola, dyrektor ds. sprzedaży i zarządzania projektami.
Napęd CRP (śruby przeciwbieżne) wyróżniają się dwiema zaletami. Po pierwsze cechują się niezwykle wysoką efektywnością energetyczną. Inną korzyścią jest efektywne manewrowanie w lodzie, na przykład w sytuacjach, gdy statek musi zacumować w porcie z dużą ilością kry lodowej.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z napędu Steerprop. System jest bardzo przyjazny dla użytkownika dzięki elektronicznemu układowi sterowania, w którym każdy parametr napędu można obserwować w czasie rzeczywistym - mówi Wolski.
Niezawodność to podstawa
Budowa statku to ogromny projekt, w którym potrzebne jest doskonałe planowanie i wiarygodni partnerzy, aby zapewnić dotrzymanie zarówno terminów, jak i budżetów.
- Jest wiele tematów do kontrolowania, a jedno opóźnienie może wpłynąć na wszystko inne. Aby dotrzymać harmonogramu, bardzo ważne jest posiadanie wiarygodnych podwykonawców, którzy dostarczają rozwiązania dokładnie wtedy, gdy ich oczekujemy - wyjaśnia Wolski.
Ważne jest jednak również wsparcie ze strony dostawcy. Wolski docenia postawę zespołu Steerprop w tym zakresie.
- Technicy są zarówno pomocni, jak i zręczni, znają na wskroś swój sprzęt. Praca z nimi to przyjemność.
Lars Holmberg z Viking Supplies Ships podziela tę samą opinię.
- Niezawodność nie polega tylko na tym, że system napędowy działa tak, jak powinien. Równie ważne jest nastawienie i profesjonalne podejście i pod tym względem naprawdę doceniam Steerprop. Pracownicy serwisu są niezwykle zorientowani na rozwiązania i bardzo dobrze się z nimi współpracuje.

Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii