Remontowa Shipbuilding niedawno przekazała dwa wielozadaniowe statki Coey Viking i Cooper Viking dla Viking Supply Ships. Dziś o niezawodności systemu napędowego z wykorzystaniem LNG pisze fińska firma Steerprop Oy.
Viking Supply Ships z siedzibą w Szwecji od 1974 roku obsługuje przemysł offshore na wodach arktycznych dla takich klientów jak Shell, Statoil i Hydro.
- Naszą fachową wiedzą jest zarządzanie trudnymi środowiskami związanymi z lodem. W takich warunkach niezawodność ma kluczowe znaczenie - wyjaśnia Lars Holmberg, dyrektor techniczny Viking Supply Ships.
Dziś flota składa się z pięciu statków. Najnowsze nabytki floty to Coey Viking i Cooper Viking, dostarczone odpowiednio w grudniu 2020 roku i kwietniu 2021 roku. Chociaż statki te jako takie nie są lodołamaczami, muszą radzić sobie w każdych warunkach, także w rejonach arktycznych.
Za projekt budowy tych statków odpowiedzialny był Radosław Wolski z Remontowa Shipbuilding. Od samego początku priorytetem były rozwiązania i sprzęt przyjazny dla środowiska. Zarówno Coey, jak i Cooper mogą używać LNG, co znacznie zmniejsza emisje CO2. Oba statki są również wyposażone w hybrydowe systemy zasilania bateryjnego, które dodatkowo zmniejszają emisje, a także pozwalają na znaczne oszczędności w zużyciu paliwa.
Niezawodny napęd azymutalny
Stocznia Remontowa zwróciła się do firmy Steerprop, w sprawie systemów napędowych. Już wcześniej Steerprop dostarczał napęd dla innych projektów Remontowa Shipbuilding, takich jak statki zaopatrujące platformy: Siem Tiima, Siem Pride i Siem Symphony.
- Doświadczenie firmy Steerprop w napędzie azymutalnym dla statków poruszających się w lodzie jest po raz kolejny podkreślone w tych projektach - mówi Juho Rekola, dyrektor ds. sprzedaży i zarządzania projektami.
Napęd CRP (śruby przeciwbieżne) wyróżniają się dwiema zaletami. Po pierwsze cechują się niezwykle wysoką efektywnością energetyczną. Inną korzyścią jest efektywne manewrowanie w lodzie, na przykład w sytuacjach, gdy statek musi zacumować w porcie z dużą ilością kry lodowej.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z napędu Steerprop. System jest bardzo przyjazny dla użytkownika dzięki elektronicznemu układowi sterowania, w którym każdy parametr napędu można obserwować w czasie rzeczywistym - mówi Wolski.
Niezawodność to podstawa
Budowa statku to ogromny projekt, w którym potrzebne jest doskonałe planowanie i wiarygodni partnerzy, aby zapewnić dotrzymanie zarówno terminów, jak i budżetów.
- Jest wiele tematów do kontrolowania, a jedno opóźnienie może wpłynąć na wszystko inne. Aby dotrzymać harmonogramu, bardzo ważne jest posiadanie wiarygodnych podwykonawców, którzy dostarczają rozwiązania dokładnie wtedy, gdy ich oczekujemy - wyjaśnia Wolski.
Ważne jest jednak również wsparcie ze strony dostawcy. Wolski docenia postawę zespołu Steerprop w tym zakresie.
- Technicy są zarówno pomocni, jak i zręczni, znają na wskroś swój sprzęt. Praca z nimi to przyjemność.
Lars Holmberg z Viking Supplies Ships podziela tę samą opinię.
- Niezawodność nie polega tylko na tym, że system napędowy działa tak, jak powinien. Równie ważne jest nastawienie i profesjonalne podejście i pod tym względem naprawdę doceniam Steerprop. Pracownicy serwisu są niezwykle zorientowani na rozwiązania i bardzo dobrze się z nimi współpracuje.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędowe od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek