Fińska firma technologiczna Norsepower zakończyła testy żagli wirnikowych zainstalowanych na pokładzie promu Viking Grace w 2018 roku.
MS Viking Grace był pierwszym promem pasażerskim wyposażonym w technologię mającą na celu zmniejszenie wpływu statku na środowisko poprzez wykorzystanie siły wiatru.
Rotor Sail jest pierwszym zweryfikowanym i w pełni skomercjalizowanym rozwiązaniem. Jest to zmodernizowana wersja wirnika Flettnera, wirującego cylindra wykorzystującego efekt Magnusa do użycia siły wiatru w napędzie statku.
Okres testowy Viking Grace zakończono w kwietniu, a wyniki, poza Norsepower, zostały zatwierdzone przez działające niezależnie firmy takie jak ABB, Chalmers University i NAPA.
Uzyskane wyniki potwierdziły, że Rotor Sail zmniejsza zużycie energii o 207-315 kW, co daje 231-315 ton paliwa rocznie. Według Norsepower, jest to zgodne z pierwotnym celem projektu.
- Technologia Rotor Sail to obiecujący i ambitny krok w kierunku bardziej przyjaznej dla środowiska żeglugi. Opracowywanie takich rozwiązań jest ważne i chcemy angażować się w poszukiwanie kolejnych sposobów na poprawę żeglugi po Morzu Bałtyckim pod kątem zrównoważenia środowiskowego. Technologia wirników Flettner jest bardzo interesująca, a nasza współpraca z Norsepower była niezwykle cenna - powiedziała wiceprezes Viking Line ds. Komunikacji korporacyjnej Johanna Boijer-Svahnström.
Testy potwierdziły również, że potencjał oszczędzania energii napędu był różny w zależności od trasy, przy czym największe korzyści płyną z rejsów na otwartym morzu. W takiej sytuacji prędkość statku jest wyższa, a warunki są lepsze w porównaniu do rejsów po archipelagu, które są bardziej osłonięte.
Oprócz Viking Grace, żagle Rotor Sails firmy Norsepower zostały zainstalowane na czterech statkach, w tym na promie Scandlines M/V Copenhagen operującym między Niemcami a Danią oraz na tankowcu Maersk Pelican.
- Niezależne wyniki testów zaowocowały licznymi dostawami nowych żagli Rotor, a także szybszym rozwojem naszej działalności. Żagle wirnikowe zoptymalizowane dla nowo zbudowanych statków mogą zapewnić ponad 20% oszczędności paliwa. Technologia Rotor Sail firmy Norsepower jest już dostępna, co umożliwia natychmiastową i znaczną redukcję emisji statków - mówi Tuomas Riski, dyrektor generalny Norsepower.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym