Fińska firma technologiczna Norsepower zakończyła testy żagli wirnikowych zainstalowanych na pokładzie promu Viking Grace w 2018 roku.
MS Viking Grace był pierwszym promem pasażerskim wyposażonym w technologię mającą na celu zmniejszenie wpływu statku na środowisko poprzez wykorzystanie siły wiatru.
Rotor Sail jest pierwszym zweryfikowanym i w pełni skomercjalizowanym rozwiązaniem. Jest to zmodernizowana wersja wirnika Flettnera, wirującego cylindra wykorzystującego efekt Magnusa do użycia siły wiatru w napędzie statku.
Okres testowy Viking Grace zakończono w kwietniu, a wyniki, poza Norsepower, zostały zatwierdzone przez działające niezależnie firmy takie jak ABB, Chalmers University i NAPA.
Uzyskane wyniki potwierdziły, że Rotor Sail zmniejsza zużycie energii o 207-315 kW, co daje 231-315 ton paliwa rocznie. Według Norsepower, jest to zgodne z pierwotnym celem projektu.
- Technologia Rotor Sail to obiecujący i ambitny krok w kierunku bardziej przyjaznej dla środowiska żeglugi. Opracowywanie takich rozwiązań jest ważne i chcemy angażować się w poszukiwanie kolejnych sposobów na poprawę żeglugi po Morzu Bałtyckim pod kątem zrównoważenia środowiskowego. Technologia wirników Flettner jest bardzo interesująca, a nasza współpraca z Norsepower była niezwykle cenna - powiedziała wiceprezes Viking Line ds. Komunikacji korporacyjnej Johanna Boijer-Svahnström.
Testy potwierdziły również, że potencjał oszczędzania energii napędu był różny w zależności od trasy, przy czym największe korzyści płyną z rejsów na otwartym morzu. W takiej sytuacji prędkość statku jest wyższa, a warunki są lepsze w porównaniu do rejsów po archipelagu, które są bardziej osłonięte.
Oprócz Viking Grace, żagle Rotor Sails firmy Norsepower zostały zainstalowane na czterech statkach, w tym na promie Scandlines M/V Copenhagen operującym między Niemcami a Danią oraz na tankowcu Maersk Pelican.
- Niezależne wyniki testów zaowocowały licznymi dostawami nowych żagli Rotor, a także szybszym rozwojem naszej działalności. Żagle wirnikowe zoptymalizowane dla nowo zbudowanych statków mogą zapewnić ponad 20% oszczędności paliwa. Technologia Rotor Sail firmy Norsepower jest już dostępna, co umożliwia natychmiastową i znaczną redukcję emisji statków - mówi Tuomas Riski, dyrektor generalny Norsepower.
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries