• <
Nauta_top_1100x200

Pomyślne zakończenie testów technologii Rotor Sail na promie MS Viking Grace

ac

27.04.2021 14:18 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Pomyślne zakończenie testów technologii Rotor Sail na promie MS Viking Grace
Pomyślne zakończenie testów technologii Rotor Sail na promie MS Viking Grace - GospodarkaMorska.pl
fot. Norsepower

Fińska firma technologiczna Norsepower zakończyła testy żagli wirnikowych zainstalowanych na pokładzie promu Viking Grace w 2018 roku.

MS Viking Grace był pierwszym promem pasażerskim wyposażonym w technologię mającą na celu zmniejszenie wpływu statku na środowisko poprzez wykorzystanie siły wiatru.

Rotor Sail jest pierwszym zweryfikowanym i w pełni skomercjalizowanym rozwiązaniem. Jest to zmodernizowana wersja wirnika Flettnera, wirującego cylindra wykorzystującego efekt Magnusa do użycia siły wiatru w napędzie statku.

Okres testowy Viking Grace zakończono w kwietniu, a wyniki, poza Norsepower, zostały zatwierdzone przez działające niezależnie firmy takie jak ABB, Chalmers University i NAPA. 

Uzyskane wyniki potwierdziły, że Rotor Sail zmniejsza zużycie energii o 207-315 kW, co daje 231-315 ton paliwa rocznie. Według Norsepower, jest to zgodne z pierwotnym celem projektu.

- Technologia Rotor Sail to obiecujący i ambitny krok w kierunku bardziej przyjaznej dla środowiska żeglugi. Opracowywanie takich rozwiązań jest ważne i chcemy angażować się w poszukiwanie kolejnych sposobów na poprawę żeglugi po Morzu Bałtyckim pod kątem zrównoważenia środowiskowego. Technologia wirników Flettner jest bardzo interesująca, a nasza współpraca z Norsepower była niezwykle cenna - powiedziała wiceprezes Viking Line ds. Komunikacji korporacyjnej Johanna Boijer-Svahnström.

Testy potwierdziły również, że potencjał oszczędzania energii napędu był różny w zależności od trasy, przy czym największe korzyści płyną z rejsów na otwartym morzu. W takiej sytuacji prędkość statku jest wyższa, a warunki są lepsze w porównaniu do rejsów po archipelagu, które są bardziej osłonięte.

Oprócz Viking Grace, żagle Rotor Sails firmy Norsepower zostały zainstalowane na czterech statkach, w tym na promie Scandlines M/V Copenhagen operującym między Niemcami a Danią oraz na tankowcu Maersk Pelican.

- Niezależne wyniki testów zaowocowały licznymi dostawami nowych żagli Rotor, a także szybszym rozwojem naszej działalności. Żagle wirnikowe zoptymalizowane dla nowo zbudowanych statków mogą zapewnić ponad 20% oszczędności paliwa. Technologia Rotor Sail firmy Norsepower jest już dostępna, co umożliwia natychmiastową i znaczną redukcję emisji statków - mówi Tuomas Riski, dyrektor generalny Norsepower.


Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35325,00 $ tona 1,73% 21 wrz
 Cynk 3002,00 $ tona -0,50% 21 wrz
 Aluminium 2863,00 $ tona 0,60% 21 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.