Grupa europejskich firm realizuje, na Bliskim Wschodzie, wyjątkowy projekt pływającej platformy do odsalania wody morskiej i zasilanej turbiną wiatrową. Inwestycja nazywa się Floating WINDdesal (FWD) i prowadzona jest przez niemiecką firmę SYNLIFT Industrial Products (SIP). Projekt dodatkowo wspiera europejska inicjatywa branżowa z udziałem partnerów systemowych i technologicznych, między innymi polska stocznia Crist, StoGda Ship Design & Engineering, Thyssenkrupp Industrial Solutions, Prysmian Group, Boll & Kirch Filterbau, AEROVIDE, EMS Maritime Offshore.
- Od marca ubiegłego roku, CRIST S.A. współpracuje z firmą SIP pomagając im w szacunkach budżetu budowy koncepcyjnego projektu pływającej odsalarki z napędem wiatrowym. - mówi Daniel Okruciński, Dyrektor Generalny w Stoczni Crist S.A., jednego z partnerów systemowych inwestycji - Kierownictwo naszej stoczni wytypowało ten projekt jako potencjalnie rozwojowy i dlatego zdecydowaliśmy się zostać partnerem w tym przedsięwzięciu. Naszą kooperację zaczęliśmy od analizy projektu koncepcyjnego i wdrożeniu „feasibility study” po czym aktywnie uczestniczyliśmy w procesie FEED (Front End Engineering Design) wspólnie z biurem projektowym StoGda. Oprócz przygotowania technologii fabrykacji, opracowania budżetu oraz partycypacji w przygotowaniu harmonogramu całego projektu i przygotowaniu procesów ko-ordynacyjnych integracji systemów z pozostałymi partnerami, dynamicznie uczestniczymy i wspieramy marketing tego projektu.
Pływające narzędzie do odsalania wody morskiej
Floating WINDdesal jest przewidziany jako „pływające urządzenie wodne” i wykorzystywane do przekształcania wody morskiej w wodę pitną dla regionów przybrzeżnych. Składa się z turbiny wiatrowej i urządzenia do odsalania wody morskiej, które umieszczone zostaną na pływającej konstrukcji półzanurzalnej, zacumowanej u wybrzeży.
Zarówno zarządzanie projektem, jak i ogólne planowanie należy do poczdamskiej firmy SYNLIFT Industrial Products (SIP), która od wielu lat specjalizuje się w dziedzinie odsalania wody morskiej zasilanej energią odnawialną.
- Pierwsza realizacja projektu FWD - najprawdopodobniej na Bliskim Wschodzie - ma się rozpocząć w tym roku. Dzięki innowacyjnemu połączeniu elastycznego przetwarzania, zintegrowanego zarządzania energią i obciążeniem oraz technologii wiatrowej o bardzo długich łopatkach, odsalanie wody morskiej FWD jest prawie w całości zasilane energią wiatrową - twierdzi SIP - Przy trzech rozmiarach modułów, dzienna wydajność uzdatniania wody wynosi 15 000, 30 000 lub 50 000 m3. Największy moduł FWD może zapewnić wodę pitną nawet dla pół miliona ludzi – podkreśla SIP.
Zastosowanie technologii półzanurzalnej - pierwotnie opracowanej do głębinowych wierceń naftowych, a obecnie coraz częściej wykorzystywanej również do morskiej energetyki wiatrowej, może zminimalizować wpływ odsalania wody na środowisko morskie i lądowe.
- Nasza pływająca jednostka użytkowa jest „mobilna”. W efekcie zapotrzebowanie klientów na zabezpieczenia i gwarancje - niezbędne do długoterminowej eksploatacji stacjonarnych instalacji odsalania na lądzie - jest znacznie zmniejszone lub w najlepszym przypadku nie jest wymagane w ogóle. Pływające rozwiązanie jest idealne na sytuacje awaryjne i wszelkiego rodzaju tymczasowe misje. Celem FWD jest zatem umożliwienie zrównoważonego i opłacalnego odsalania wody morskiej nawet w miejscach, w których konwencjonalne odsalanie nie może być finansowane lub w wypadkach, kiedy linia brzegowa jest już tak zabudowana, że jedynym miejscem do takiej instalacji są wody przybrzeżne.
Rzecznik SIP powiedział, że firma zamierza wdrożyć to rozwiązanie w Arabii Saudyjskiej jako projekt demonstracyjny. Podkreślił, że projekt ten „jest w pełni złożony, ale nie został jeszcze zakontraktowany i przyznany”. Wyjaśnił, że technologia bardzo długich łopat, to turbina wiatrowa ze szczególnie niskim stosunkiem mocy generatora do powierzchni wirnika.
- Konwencjonalne systemy na rynku mają 200 W / m2 i więcej. W projekcie demonstracyjnym wykorzystujemy projekt turbiny wiatrowej o mocy poniżej 150 W / m2 - powiedział rzecznik SIP.
W jaki sposób uzyskiwana jest odsolona woda?
- Woda nie jest magazynowana w jednostce, ale pompowana rurami podwodnymi do magazynu na lądzie. Stamtąd doprowadzana jest do społeczności - wyjaśnił SIP.
Floating WINDdesal łączy w sobie aspekty bezpieczeństwa dostaw, zrównoważonego rozwoju, elastyczności i optymalizacji kosztów, a zatem zapewnia spójną odpowiedź na jedno z głównych wyzwań naszych czasów - dostarczanie czystej wody pitnej w warunkach rosnącej presji klimatycznej i demograficznej.
- Z mojego własnego doświadczenia, a mieszkałem przez 25 lat w Singapurze, jest wiele miejsc na świecie, gdzie niedobór wody pitnej jest narastającym problemem – podkreśla Daniel Okrucińki - Biorąc więc Singapur jako przykład – przy 5,5 miliona populacji zapotrzebowanie na wodę jest szacowane na poziomie 1’627’000 m3/dzień co może ulec podwojeniu w 2060. Ale nie mając własnych źródeł wody, obecnie 40% zapotrzebowania było zaspokojone przez produkcje wody z odsalania oraz z filtrowania wód opadowych. A w najbliższej przyszłości Singapur zapowiada, że aż 85 % zapotrzebowania będzie pochodziło z odzysku (NEWater) i odsalania. W tej sytuacji jednostki takie jak WINDdesal nie tylko mogłyby wzbogacić infrastrukturę singapurską. Ponadto ich obecność nie zabierałaby tak cennego miejsca na lądzie, który niestety jest ograniczony, mimo że prawie 24% lądu pochodzi z piasku pobranego z dna morskiego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów