Zespół badawczy pod kierownictwem prof. Tadeusza Szelangiewicza z Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów AMS przeprowadził w grudniu na Jeziorze Głębokie próby działania całego systemu komputerowego i wyposażenia pomiarowo-nawigacyjnego zainstalowanego w modelu statku autonomicznego. Testowany był sprzęt oraz łączność ze stacją lądową.
Przeprowadzono próby i zarejestrowano obrazy z kamer oraz lidarów, sprawdzono parametry z anten GNSS i kompasu w czasie rzeczywistym. Jak deklaruje prof. Tadeusz Szelangiewicz: – Wszystkie systemy i urządzenia działają bardzo dobrze, a w oparciu o nowe doświadczenia będziemy wprowadzać modyfikacje i jeszcze lepsze rozwiązania (chodzi głównie o szerokopasmową transmisję danych np. obrazu na duże odległości). Dalsze prace to doskonalenie programu do autonomicznego sterowania i kolejne próby – dodaje.
Najnowsze testy modelu bezzałogowego statku transportowego potwierdziły, że zastosowany układ napędowy (dwa rufowe pędniki azymutalne i dwa dziobowe stery strumieniowe) ma doskonałe właściwości manewrowe, które będą niezbędne na rzeczywistym autonomicznym statku.
Na akwenie otwartym potwierdzono, że zainstalowany system z kompletnym wyposażeniem w czujniki pomiarowe i urządzenia nawigacyjne pozwala na realizowanie wszystkich funkcji podczas autonomicznego sterowania.
Na rzeczywistym statku będą zainstalowane okrętowe urządzenia
pomiarowe i nawigacyjne w wykonaniu morskim. Zastosowane w modelu statku
urządzenia charakteryzują się identycznymi funkcjonalnościami jak te
stosowane w żegludze.
Przeprowadzone testy dotyczyły głównie
sprzętu zainstalowanego w modelu statku, interpretacji mierzonych
parametrów oraz transmisji ich i rejestracji w stacji lądowej (GSC). Nie
badano szczegółowo samego oprogramowania do autonomicznego sterowania
modelem – takie testy będą prowadzone w następnym etapie badań
eksperymentalnych.
Testy odbyły się na akwenie otwartym przy spokojnej pogodzie, czyli bez falowania i silnego wiatru.
-
Takie badania mają wymiar nie tylko naukowy i rozwojowy w kontekście
opracowywania nowej, autorskiej technologii, dla nas to też przygoda – deklaruje prof. Szelangiewicz.
Prototypowy
model autonomicznego statku powstał w Katedrze Oceanotechniki i Budowy
Okrętów. Model statku ma 3,15 m długości, 0,46 m szerokości, 0,17 m
zanurzenia.
Opracowywany komputerowy system sterowania
autonomicznego, w trakcie realizowanego przez model statku zadania (np.
rejs po zadanej trasie i wykonywanie manewru antykolizyjnego) musi
otrzymywać niezbędne informacje dotyczące nie tylko parametrów ruchu
statku (pozycja, prędkość, kurs), ale także informacje lub ostrzeżenia o
pojawiającej się przeszkodzie stałej lub ruchomej (inny, pływający
statek).
Model statku bezzałogowego został wyposażony w
następujące urządzenia pomiarowe i nawigacyjne, podłączone do kart I/O
systemu komputerowego:
• lidary pracujące w zakresie 360˚ (dziobowy i rufowy),
• odbiorniki GNSS (dziobowy i rufowy),
• kompas elektroniczny,
• kamery HD (dziobowa i rufowa).
Szczególne
podziękowania należą się Miastu Szczecin oraz obsłudze kąpieliska
Głębokie – za udostępnienie komfortowego miejsca do testów oraz wsparcie
podczas ich prowadzenia.
Muzeum Marynarki Wojennej prezentuje historię Błotniaka, wyjątkowego pojazdu przeznaczonego do morskiej dywersji
Dar Młodzieży przygotowuje się do chrztu na równiku
Historyczny rejs Daru Młodzieży. Kolejnym etapem jest równik
W centralnej Polsce odkryto cztery zęby plezjozaurów
Prof. dr kpt ż.w. Daniel Duda – 70 lat w służbie dla Polski Morskiej
Meduzy są sprytniejsze niż się wydawały