• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Testy systemu wypadły pozytywnie – model statku autonomicznego AMS na wodzie

26.01.2021 11:07 Źródło: AMS
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Testy systemu wypadły pozytywnie – model statku autonomicznego AMS na wodzie

Partnerzy portalu

Testy systemu wypadły pozytywnie – model statku autonomicznego AMS na wodzie - GospodarkaMorska.pl
fot. AMS

Zespół badawczy pod kierownictwem prof. Tadeusza Szelangiewicza z Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów AMS przeprowadził w grudniu na Jeziorze Głębokie próby działania całego systemu komputerowego i wyposażenia pomiarowo-nawigacyjnego zainstalowanego w modelu statku autonomicznego. Testowany był sprzęt oraz łączność ze stacją lądową.

Przeprowadzono próby i zarejestrowano obrazy z kamer oraz lidarów, sprawdzono parametry z anten GNSS i kompasu w czasie rzeczywistym. Jak deklaruje prof. Tadeusz Szelangiewicz: – Wszystkie systemy i urządzenia działają bardzo dobrze, a w oparciu o nowe doświadczenia będziemy wprowadzać modyfikacje i jeszcze lepsze rozwiązania (chodzi głównie o szerokopasmową transmisję danych np. obrazu na duże odległości). Dalsze prace to doskonalenie programu do autonomicznego sterowania i kolejne próby – dodaje.  

Najnowsze testy modelu bezzałogowego statku transportowego potwierdziły, że zastosowany układ napędowy (dwa rufowe pędniki azymutalne i dwa dziobowe stery strumieniowe) ma doskonałe właściwości manewrowe, które będą niezbędne na rzeczywistym autonomicznym statku.

Na akwenie otwartym potwierdzono, że zainstalowany system z kompletnym wyposażeniem w czujniki pomiarowe i urządzenia nawigacyjne pozwala na realizowanie wszystkich funkcji podczas autonomicznego sterowania.


Gospodarka Morska
fot. AMS


Na rzeczywistym statku będą zainstalowane okrętowe urządzenia pomiarowe i nawigacyjne w wykonaniu morskim. Zastosowane w modelu statku urządzenia charakteryzują się identycznymi funkcjonalnościami jak te stosowane w żegludze.

Przeprowadzone testy dotyczyły głównie sprzętu zainstalowanego w modelu statku, interpretacji mierzonych parametrów oraz transmisji ich i rejestracji w stacji lądowej (GSC). Nie badano szczegółowo samego oprogramowania do autonomicznego sterowania modelem – takie testy będą prowadzone w następnym etapie badań eksperymentalnych.

Testy odbyły się na akwenie otwartym przy spokojnej pogodzie, czyli bez falowania i silnego wiatru.


Gospodarka Morska
AMS


- Takie badania mają wymiar nie tylko naukowy i rozwojowy w kontekście opracowywania nowej, autorskiej technologii, dla nas to też przygoda
– deklaruje prof. Szelangiewicz.

Prototypowy model autonomicznego statku powstał w Katedrze Oceanotechniki i Budowy Okrętów. Model statku ma 3,15 m długości, 0,46 m szerokości, 0,17 m zanurzenia.

Opracowywany komputerowy system sterowania autonomicznego, w trakcie realizowanego przez model statku zadania (np. rejs po zadanej trasie i wykonywanie manewru antykolizyjnego) musi otrzymywać niezbędne informacje dotyczące nie tylko parametrów ruchu statku (pozycja, prędkość, kurs), ale także informacje lub ostrzeżenia o pojawiającej się przeszkodzie stałej lub ruchomej (inny, pływający statek).

Model statku bezzałogowego został wyposażony w następujące urządzenia pomiarowe i nawigacyjne, podłączone do kart I/O systemu komputerowego:

•    lidary pracujące w zakresie 360˚ (dziobowy i rufowy),
•    odbiorniki GNSS (dziobowy i rufowy),
•    kompas elektroniczny,
•    kamery HD (dziobowa i rufowa).

Szczególne podziękowania należą się Miastu Szczecin oraz obsłudze kąpieliska Głębokie – za udostępnienie komfortowego miejsca do testów oraz wsparcie podczas ich prowadzenia.

Gospodarka Morska
fot. AMS
Gospodarka Morska
fot. AMS

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.