Zespół badawczy pod kierownictwem prof. Tadeusza Szelangiewicza z Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów AMS przeprowadził w grudniu na Jeziorze Głębokie próby działania całego systemu komputerowego i wyposażenia pomiarowo-nawigacyjnego zainstalowanego w modelu statku autonomicznego. Testowany był sprzęt oraz łączność ze stacją lądową.
Przeprowadzono próby i zarejestrowano obrazy z kamer oraz lidarów, sprawdzono parametry z anten GNSS i kompasu w czasie rzeczywistym. Jak deklaruje prof. Tadeusz Szelangiewicz: – Wszystkie systemy i urządzenia działają bardzo dobrze, a w oparciu o nowe doświadczenia będziemy wprowadzać modyfikacje i jeszcze lepsze rozwiązania (chodzi głównie o szerokopasmową transmisję danych np. obrazu na duże odległości). Dalsze prace to doskonalenie programu do autonomicznego sterowania i kolejne próby – dodaje.
Najnowsze testy modelu bezzałogowego statku transportowego potwierdziły, że zastosowany układ napędowy (dwa rufowe pędniki azymutalne i dwa dziobowe stery strumieniowe) ma doskonałe właściwości manewrowe, które będą niezbędne na rzeczywistym autonomicznym statku.
Na akwenie otwartym potwierdzono, że zainstalowany system z kompletnym wyposażeniem w czujniki pomiarowe i urządzenia nawigacyjne pozwala na realizowanie wszystkich funkcji podczas autonomicznego sterowania.
Na rzeczywistym statku będą zainstalowane okrętowe urządzenia
pomiarowe i nawigacyjne w wykonaniu morskim. Zastosowane w modelu statku
urządzenia charakteryzują się identycznymi funkcjonalnościami jak te
stosowane w żegludze.
Przeprowadzone testy dotyczyły głównie
sprzętu zainstalowanego w modelu statku, interpretacji mierzonych
parametrów oraz transmisji ich i rejestracji w stacji lądowej (GSC). Nie
badano szczegółowo samego oprogramowania do autonomicznego sterowania
modelem – takie testy będą prowadzone w następnym etapie badań
eksperymentalnych.
Testy odbyły się na akwenie otwartym przy spokojnej pogodzie, czyli bez falowania i silnego wiatru.
-
Takie badania mają wymiar nie tylko naukowy i rozwojowy w kontekście
opracowywania nowej, autorskiej technologii, dla nas to też przygoda – deklaruje prof. Szelangiewicz.
Prototypowy
model autonomicznego statku powstał w Katedrze Oceanotechniki i Budowy
Okrętów. Model statku ma 3,15 m długości, 0,46 m szerokości, 0,17 m
zanurzenia.
Opracowywany komputerowy system sterowania
autonomicznego, w trakcie realizowanego przez model statku zadania (np.
rejs po zadanej trasie i wykonywanie manewru antykolizyjnego) musi
otrzymywać niezbędne informacje dotyczące nie tylko parametrów ruchu
statku (pozycja, prędkość, kurs), ale także informacje lub ostrzeżenia o
pojawiającej się przeszkodzie stałej lub ruchomej (inny, pływający
statek).
Model statku bezzałogowego został wyposażony w
następujące urządzenia pomiarowe i nawigacyjne, podłączone do kart I/O
systemu komputerowego:
• lidary pracujące w zakresie 360˚ (dziobowy i rufowy),
• odbiorniki GNSS (dziobowy i rufowy),
• kompas elektroniczny,
• kamery HD (dziobowa i rufowa).
Szczególne
podziękowania należą się Miastu Szczecin oraz obsłudze kąpieliska
Głębokie – za udostępnienie komfortowego miejsca do testów oraz wsparcie
podczas ich prowadzenia.
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich
Historia kołem się toczy. XVII-wieczny festyn pod Gdańskim Żurawiem
VI Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego. Jakie szanse i zagrożenia wiążą się z rozwojem sztucznej inteligencji?