• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Damen: autonomiczna żegluga ≠ bezzałogowe statki

12.01.2021 20:38 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Damen: autonomiczna żegluga ≠ bezzałogowe statki
Damen: autonomiczna żegluga ≠ bezzałogowe statki - GospodarkaMorska.pl
fot. Damen

Dla wielu ludzi autonomiczne żeglowanie jest równoznaczne z bezzałogowymi statkami pływającymi po morzach świata. Rozwój autonomicznych statków od lat zajmuje ważne miejsce w dziale badań i rozwoju Damen Shipyards Group.

- W zeszłym roku przeprowadziliśmy udany test, w którym jeden z naszych dostawców Fast Crew (FCS) pływał już autonomicznie na morzu - wyjaśnia Michiel Louwerse, kierownik programu badawczo-rozwojowego.

Autonomiczne żeglowanie: w kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju

Damen przeprowadził ten test przy opracowywaniu autonomicznej jednostki pływającej m.in. z firmą żeglugową SeaZip Offshore Service.

- Dla nas chodzi nie tyle o bezzałogową nawigację, ale o odciążenie naszych załóg. Oprócz nawigacji, kapitan ma wiele zadań, takich jak prowadzenie dzienników połowowych i przetwarzanie prognoz pogody w codziennym planowaniu - mówi kierownik operacyjny Harm Mulder - Wsparcie cyfrowe zmniejszy liczbę błędów na pokładzie. Ponadto autonomiczna żegluga zapewnia oszczędności w zużyciu paliwa, a zatem jest również bardziej zrównoważona.

Integracja czujników w celu uniknięcia kolizji

Innym partnerem, z którym Damen współpracuje w dziedzinie autonomicznego żeglowania, jest firma Sea Machines z Bostonu. „90 procent wypadków na morzu spodowodowanych jest czynnikiem ludzkim” - powiedział Frank Relou, kierownik ds. rozwoju biznesu w regionie EMEA.

- Dzięki integracji czujników, takich jak radar, kamery i AIS, możemy już oferować systemy, które w sposób ciągły monitorują świadomość sytuacyjną. W kontekście unikania przeszkód i kolizji nasz system może nie tylko identyfikować i śledzić obiekty, ale także interweniować niezależnie, aby zmienić kurs i prędkość w celu uniknięcia kolizji. Stwarza to dodatkową warstwę bezpieczeństwa, która jest zawsze gotowa i nigdy nie cierpi na zmęczenie lub nudę.

Formuła statków autonomicznych

Z pewnością istnieją aplikacje, w których cyfryzacja ostatecznie prowadzi do redukcji załogi. Harm Mulder: Myślę o statkach badawczych lub statkach strażniczych, które monitorują farmy wiatrowe. Autonomicznie działające statki mogą wiele zyskać w różnych dziedzinach. Korzyści ekonomiczne wynikające z mniejszej załogi są oczywiste, ale umożliwiając nadzór na lądzie, można również zmniejszyć ilość szkoleń wymaganych dla osób na pokładzie.

Program SmartShip

- Jesteśmy par excellence integratorem systemów. - mówi Michiel Louwerse z Damen. - Wszystkie te nowinki łączą się w naszym programie SmartShip. Dzięki naszej połączonej platformie statków Triton możemy spojrzeć wstecz i analizować duże dane z naszych statków.

Dzięki naszej platformie symulacyjnej patrzymy w przyszłość i możemy przewidzieć, co się stanie. Wynikający z tego wgląd w wydajność i bezpieczeństwo może służyć mostkowi jako porady, ale coraz częściej są one wdrażane bezpośrednio przez automatykę na pokładzie. To jakby sztuczna inteligencja.

Autonomiczna żegluga i rola kapitana

Czasami projekty autonomicznych statków wyglądają jak nowoczesne zabawki, które mają sprawdzić, kto może pływać pierwszy bez załogi.

Michiel Louwerse: To wcale nie jest nasz cel. Wszystko opiera się na wykorzystaniu technologii do pokonywania ograniczeń w bieżącej eksploatacji statku.

Wyobraź sobie sytuację kapitana, który nocą musi przenosić ludzi do turbiny wiatrowej przy dużych falach i silnym wietrze. To wymaga najwyższej koncentracji. Dzięki technologii autonomicznej możemy zlecić wykonywanie zadań nawigacyjnych drugiemu pilotowi cyfrowemu.

Kapitan zostaje nadzorcą i może w pełni skupić się na bezpieczeństwie i rozmieszczeniu ludzi i statku. Samodzielne żeglowanie niekoniecznie oznacza statki bezzałogowe. Liczy się to, że technologia cyfrowa wspiera profesjonalistów i zapewnia, że ​​nasze statki zabierają im jak najwięcej pracy. Bardziej wydajne i bezpieczniejsze. Taka będzie przyszłość.

Gospodarka Morska
fot. Damen


UnPaC jest autonomicznym statkiem o długości kilku metrów, który służy do nadzoru i ochrony,
na przykład przy wejściach do portów, na farmach wiatrowych lub wokół superjachtów. Dronem żeglarskim można sterować zdalnie, ale może też działać całkowicie autonomicznie poprzez GPS. Jest wyposażony w radar, kamery i technologię podczerwieni do identyfikacji obiektów.

- Może być używany nieprzerwanie przez jeden do dwóch dni z rzędu. - wyjaśnia Marcel Karsijns, dyrektor produktu Civil & Modular Constructions w Damen Shipyards Group. - Łódź jest wykonana z HDPE (polietylenu o dużej gęstości). Dzięki temu jest odporna na wodę morską, praktycznie bezobsługowa i łatwa do naprawy.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35732,00 $ tona 0,17% 29 lip
 Cynk 2984,00 $ tona 1,12% 29 lip
 Aluminium 2556,00 $ tona 1,59% 29 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.