Dwa elektryczne holowniki weszły w wyposażenie portu w Vancouver, co stanowi ważny kamień milowy dla rozwoju największego portu w Kanadzie. Towarzyszyło temu 10 kwietnia br. uroczyste wydarzenie z udziałem mieszkańców, urzędników, pracowników miejskich i portowych, a także przedstawicieli branży morskiej. Jednostki rozpoczną regularną działalność w maju i będą wykorzystywać czystą energię z sieci hydroelektrowni Kolumbii Brytyjskiej.
Nowe jednostki pomocnicze mają 23 metry długości, 70 ton uciągu na słupie i 5240 kWh pojemności akumulatora. Zostały zbudowane w tureckiej stoczni Sanmar Shipyards, na zlecenie SAAM Towage, na podstawie projektu wykonanego przez biuro Robert Allan. Wykonawca przewiduje, że dwa holowniki z napędem elektrycznym zmniejszą emisję CO2 o 2400 ton rocznie. Holowniki emitują również znacznie mniej hałasu morskiego, eliminując jego niekorzystny wpływ środowisko i organizmy wodne w porcie w Vancouver i poza nim.
– Na całym świecie działa tylko garstka elektrycznych holowników. Teraz zobaczymy ich ciężką pracę w porcie w Vancouver. Zmniejszenie zanieczyszczenia dzięki tym elektrycznym holownikom jest porównywalne z zejściem 600 samochodów z drogi - powiedział David Eby, premier Kolumbii Brytyjskiej.
– Dzisiaj robimy zdecydowany krok w przyszłość. Chrzest i uruchomienie naszych pierwszych holowników elektrycznych są dowodem naszego zaangażowania w przechodzenie w kierunku coraz bardziej zrównoważonej działalności, w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań dostosowanych do każdego klienta i warunków w każdym porcie - powiedział dyrektor generalny SAAM, Macario Valdés.
– Dodając do naszej floty holowniki z napędem elektrycznym, SAAM Towage przoduje w operacjach morskich i jest dowodem naszego zaangażowania. Wspólnie z naszymi partnerami wyznającymi te same wartości chcemy dawać
pozytywny przykład dla branży w nadziei, że inni dołączą do nas i pójdą
ich śladem tutaj, w Kanadzie i na całym świecie – powiedział Sander Bikkers, prezes i dyrektor krajowy SAAM Towage Canada.
Zamówienie SAAM na dwa holowniki zostało zawarte w umowie z firmą wydobywczą Teck Resources, która zgodziła się wykorzystać holowniki do holowania statków w Neptune Terminals, znajdującym się w Vancouver. W ten sposób prace w terminalu związane z przyjmowaniem statków transportujących węgiel i potas mają pozostawać zgodne z ideą dekarbonizacji branży morskiej, w tym portowej.
Today, we want to recognize @SAAM_Towage for their commitment to sustainability by launching, in partnership with @neptuneterminal and @TeckResources, the first 100% electric, zero-emission tugboat fleet that will provide regular towage services in the Port of Vancouver. pic.twitter.com/QcndCaO3ty
— Port of Vancouver (@PortVancouver) April 10, 2024
Pierwszy statek przy Nabrzeżu Dąbrowieckim w Porcie Szczecin
W 2023 r. obrót ładunków w polskich portach wzrósł o 14,3 proc.
Grupa Unimot podpisała z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni